הצרכנים הישראלים מחפשים את הנוחות והמהירות שבקניות - מה שמביא הרבה מהם לפנות לאתרי האונליין של רשתות השיווק. ואולם, גוברות התלונות על איכות הסחורה, איחורי שילוחים – ומחירים גבוהים יותר באתרי האינטרנט של רשתות השיווק לעומת החנויות הפיזיות.
הפערים ניכרים בהשוואת מוצרים נבחרים בין רשתות השיווק השונות: לדוגמה, קילוגרם חזה עוף טרי יעלה ברשת מחסני השוק 20 שקלים במבצע, לעומת רשת טיב טעם ב-50.9 שקלים. כמו כן, 250 גרם גבינה בולגרית של פיראוס 5% עולה במבצע בשופרסל 13.4 שקלים לעומת 26.9 בנתיב החסד.
האתרים נהנים בשנה האחרונה מכמויות גדולות של הזמנות – הרבה יותר ממה שהיה לפני הקורונה. מנכ"ל בית הייעוץ SuccessCodes, מוטי אלבז, הסביר: "מכירות האונליין גדלו בצורה משמעותית בשנה האחרונה משלוש סיבות עיקריות: הראשונה היא כמובן הנוחות והחיסכון בזמן, השנייה זה היכולת להשוות בין מוצרים שונים ובין מותגים שונים בתום אותה קטגוריה – והשלישית היא אין ספור ביקורות צרכנים שבהן הם יכולים להסתכל ולראות בדיוק מה המוצר שהם קונים".
היכן נמצא סל הקניות הזול ביותר?
במבחן סל מקיף על בסיס נתוני המועצה לצרכנות, הכולל למעלה מ-200 מוצרים, נמצא כי הסל במחיר הנמוך ביותר נמצא ברשת השיווק רמי לוי, שם מחירו של הסל עלה 2,320 שקלים, אחריו מחסני השוק שם נמכר הסל במחיר של 2,508 שקלים, יינות ביתן ב-2,521 שקלים, ויקטורי ב-2,541 שקלים, בשופרסל עולה הסל 2,541 שקלים, בטיב טעם הסל עולה כבר 2,678 שקלים – והרשת היקרה ביותר נתיב החסד שם עולה הסל 2,691 שקלים.
"להפתעתנו גילינו שבניגוד למחירים בחנויות הפיזיות, דווקא הרכישה באונליין יקרה יותר", אמרה עו"ד הדס יעקובסון מהמועצה לצרכנות, "ההפרש יכול להיות משמעותי ולהגיד לעד 100 שקלים בסל קניות. חשוב מאוד לשים לב, לרכישה באונליין יש מאפיינים מאוד מאוד ספציפיים: לשים לב להנחות הכמות למוצרים שאנחנו לא ממש צריכים. בנוסף, יש את נושא הקופונים שלא תמיד עובדים – וכן כל מיני הטעיות שנובעות מהפורמט".
בסלים שנבדקו מצאנו פערים שיכולים להגיע גם למאות שקלים כשקונים באונליין, אז מי שמחפש לחסוך זמן ישלם על זה – וכנראה ביוקר.