הממשלה אישרה אמש (ראשון) את ביטול המס על כלי הפלסטיק החד פעמיים. ההחלטה לבטל את המס עומדת בניגוד לעמדת המשרד להגנת הסביבה, בהובלת השרה עידית סילמן, שאף הביעה התנגדותה למהלך בישיבת הממשלה. הממשלה החליטה כי חלופה לצמצום השימוש בכלים חד פעמיים תוצג בתוך חצי שנה, אך לעת עתה חבריה בירכו על ביטול "מס ליברמן" להגדרתם.
לפי נתונים של חברת "סטורנקסט", העוקבת אחר הקניות ברשתות השיווק, ב-11 חודשים שבהם חל המס צריכת החד-פעמי החודשית הממוצעת הייתה נמוכה ב-34% לעומת עשרת החודשים שקדמו להטלת המס. עם זאת, במחקר שביצע בנק ישראל, נמצא כי רשתות השיווק ניצלו את המס להעלות משמעותית את מחירי המוצרים.
הבנק בדק את האפקטיביות של המס על כלים חד פעמיים דרך סיפורו של מוצר אחד - הכוס החד פעמית. לפי המס הפשוט, היה אמור קילו כוסות חד פעמיות להתייקר בכ-13 שקלים, רק שהצרכן בסופר, שילם בממוצע 22 שקלים נוספים עבור קילו כוסות - כמעט פי 2 מההתייקרות הצפויה. איך זה קרה? לדברי המחקר, בכל העולם רשתות מנצלות העלאות מס על מנת לייקר מוצרים, בתקווה שהצרכנים לא ישימו לב. רק שכאן, כך מתברר, המס עשה לרשתות 'חיים קלים'. המס נוסח כך שהמוצרים התייקרו לפי משקל, ולא לפי כמות יחידות, מה שלא אפשר לצרכן לחשב בשיטוט בסופר בכמה המוצר אמור להתייקר, מה שאפשר לרשתות להעלות את המחירים הרבה מעבר לנדרש.
המס על כלים חד-פעמיים, אושר בממשלה הקודמת בסוף נובמבר 2021. מס בגובה 11 שקלים הוטל על כל קילו של כלים חד פעמיים. שבועיים לאחר מכן, הוטל המס על השתייה הממותקת לפיו מס של שקל הוטל על כל ליטר של משקה ממותק בייצור תעשייתי, ומס בגובה 70 אגורות הוטל על כל ליטר של משקה דיאט.
עלות ביטול המס על החד פעמיים עומדת על 330 מיליון שקלים בשנה, כשהמקור התקציבי לכיסוי ביטול המס הוא אי הפקדה לקרן הפיצויים למלחמות ובצורות לשנת 2023. שר האוצר סמוטריץ' מסר: "הבטחנו וקיימנו. אני קורא לאזרחי ישראל לבדוק מול הקמעונאים ובעלי המכולות את הורדת מחיר החד פעמי, המאבק ביוקר המחיה זה מאבק של כולנו."