לגל העלאות המחיר של יצרניות המזון ומוצרי הצריכה נוסף גל התייקרויות נוסף, סמוי בהרבה מהעין. באנגלית מכנים את זה "שרינקפלציה" (Shrinkflation) - תופעה שבמסגרתה חברות ממשיכות לגבות את אותו המחיר על המוצר, אך בלי שהצרכנים ישימו לב לכך שכמות המוצר התכווצה. התוצאה היא שבסופו של דבר אנחנו משלמים יותר כדי לקבל פחות.
עוד בנושא ב-N12:
• אחרי החגים הגיע, ואיתו גל העלאות המחירים
• חלב, עוף, ירקות: תנובה מעלה מחירים לעשרות מוצרים
• הממתקים מתייקרים: ליימן שליסל מעלה מחירים
אמנם נראה שהיצרניות והיבואניות כבר לא חוששות להעלות מחירים ולעצבן את הצרכנים, אבל מתברר שיש מי שבכל זאת מעדיפות להימנע מהמהלך.
בדיקה שערכנו מצאה התכווצות של כמות היחידות במספר מוצרי חיתולים פופולריים בשוק, בשעה שמחיר המארז עצמו נותר כפי שהיה. כך, חבילת חיתולי פמפרס מידה 3 התכווצה מ-40 חיתולים בחבילה ל-35 חיתולים - קיטון של 14% - בשעה שהמחיר לא השתנה. חבילת פמפרס בייבי דרי מידה 4 התכווצה מ-34 יחידות ל-31 יחידות - 10% פחות. ושוב המחיר נותר כשהיה.
גם בהאגיס לא באים לקראת הצרכן והודיעו השבוע לרשתות שיווק על הורדה בכמות החיתולים בחבילות: כך, בחבילת חיתולי האגיס פרידום דריי מידה 3 הכמות ירדה מ-52 חיתולים ל-48, ובמידה 4 הכמות ירדה מ-44 חיתולים ל-42. ושוב המחיר לא השתנה.
התופעה לא מוגבלת כמובן רק לחיתולים. בדיפלומט, שכבר העלו מחירים בשורה של מוצרים בשבועות האחרונים, השיקו סדרה חדשה של מוצרי טונה סטארקיסט בכמות מוקטנת. אריזת הטונה החדשה כולל 120 גרם, שלאחר סינון נותר מהם 84 גרם של טונה. מחיר האריזה החדשה הוא 15% יותר מהאריזות הגדולות אף שהיא קטנה משמעותית.
אלו רק כמה דוגמאות טריות לתופעה, אבל היא קיימת גם בשמן הזית שהלך והתייקר לאחרונה וגם במוצרים אחרים. אז רגע לפני שמורידים מהמדף את המוצר שהתרגלתם לקנות ושמים אותו בעגלה כדאי לוודא שהוא לא התכווץ לכם בלי ששמתם לב.