ברשתות השיווק השונות מדפי שמן הזית עמוסים בחברות שמתגאות שהן ישראליות. עם זאת, בדיקה שערכנו מעלה שרבות מהן רחוקות מלהיות כאלה, כשהזיתים מיובאים מחו"ל או שתהליך הפקת השמן גם היא מתבצעת מחוץ לישראל. אז כמה שמן זית שהוא באמת 100% תוצרת ישראלית תמצאו בחנויות?
שמן הנחשב לישראלי לחלוטין הוא זה שכל תהליך ייצורו – החל מהפקת השמן ועד לבקבוק – מקורו בישראל. הוא יסומן בעזרת תו איכות בצבע ירוק, המאשר שמדובר בשמן זית ישראלי בפיקוח ענף הזית במועצת הפרחים.
כחלק מייצורו, שמן הזית מופק משילוב מספר זנים של זיתים – בשפה המקצועית, "בלנד". רוב השמנים המציגים עצמם כישראלים הם למעשה תערובת של שמן זית ישראלי ואירופאי. לא ניתן לדעת מהו אחוז השמן הישראלי שנמצא בבקבוק, כיוון שהיצרנים לא רושמים את אחוזי התערובות. המשמעות היא שייתכן ובישראל רק מבקבקים את בקבוק שמן הזית – בעוד השמן עצמו מיובא בעיקרו מאירופה.
תוצאות הבדיקה המקיפה שערכנו בשלל רשתות השיווק מציגות תמונה שונה ממה שחברות שמן הזית מנסות להציג לציבור. כך לדוגמה, נמצא שבסניפי "יוחנוף" ו-"רמי לוי", מתוך 9 מותגים נמצאה רק חברה אחת המייצרת 100% שמן זית ישראלי. ב"שופרסל", מתוך 11 מותגים מצאנו רק שלושה עם תו התקן, ב"ויקטורי" אחד מתוך 6, וב"מגה בעיר"- רק אחד מתוך 10 נחשב "תוצרת הארץ".
תוצאות הבדיקה מוכיחות שמותגים פופולריים רבים המוכרים לנו כמקומיים הם למעשה "בלנד". לדוגמה, שמן הזית המפורסם של אהרוני - מיוצר בספרד, ומותג "עץ הזית" מיוצר באיטליה. גם שמן הזית של החברות ווילי פוד, בית השיטה וטעמן – מקורם גם הוא בספרד. אפילו על שמן הזית היחיד שמצאנו כמקומי, יד מרדכי, כתוב באותיות קטנות: "בלנד ישראל, האיחוד האירופי".
בישראל יש כמעט 200 יצרני שמן זית מקומיים – אך למרות זאת, כפי שנראה בבדיקה, כמעט ולא ניתן למצוא שמן זית ישראלי ברשתות השיווק. הסיבה היא שהחקלאים לא מסוגלים לעמוד כלכלית בדרישות הגבוהות שהרשתות מציבות בפניהם. תהליך הייצור הוא יקר והמדינה לא מאפשרת סבסוד, בשונה מאירופה. שמן הזית הישראלי הוא גם יקר משמעותית בהשוואה לשמנים שמיובאים מחו"ל, אך עדיין ניתנת לצרכנים האפשרות לקנות ישירות מהיצרן ובכך לתמוך ולעודד חקלאות ישראלית.