עד כמה המחאה בנושא יוקר המחיה באמת עוזרת? דבר אחד ברור: הצרכן היום מודע יותר, חזק יותר, ואם יתעקש מספיק - הוא יצליח להתמקח גם במקומות בו חשב שאי אפשר.
עד לפני כמה חודשים כל קמפיין שיווקי של דירה חדשה היה מושך אלפי קונים. בינתיים עברו כמה חודשים, האוהלים נמכרו יותר מדירות ומי שרוצה הורדה במחיר - צריך רק לבקש. כך למשל בפרויקט דיור בפתח תקווה, מיקוח קצר יחסית הוביל להורדת מחיר של 71 אלף שקלים. גם בנתניה, מיקוח דומה, הוביל להורדה של 40 אלף שקלים.
דוגמה אחרת קיבלנו במהלך רכישת סיד לצביעת הקיר ברשת "אייס". מחיר המחירון הוא 390, אך דיון קצר עם המוכר הוריד את המחיר בעשרה שקלים ושיחה עם המנהלת בשירות הלקוחות הורידה את המחיר בעשרים שקלים נוספים - ל-360 שקל.
גם במחירי כלי רכב חדשים הסיפור דומה. מחירה של מכונית מסוג יונדאי i10, ירד אחרי התמקחות קצרה יחסית, מכ-76 אלף שקל לכ-73 אלף שקל, עם רמיזה מצד המוכר שתיתכן הנחה נוספת. אולם במכונית מסוג סקודה אוקטביה, לא התקבלה הנחה, והמוכר הסביר,שהכול תלוי בכמות המכוניות שיש במלאי: כשיש מעט, אז לא ממהרים לתת הנחה.
אחרי מכוניות, הגיע הזמן לבדוק חניונים. בחניון בו ביקשו מאיתנו 40 שקלים, שיחה קצרה הורידה את המחיר ל-30 שקלים לחנייה לכל היום. בחניון אחר, מחיר התחלתי של 25 שקלים הפך ל-20 שקלים אחרי שיחה קצרה.
התמקחות היא עבודה קשה ומעיקה, אבל משתלמת. אלה הם כללי המשחק, יש רושם שעכשיו, עם מודעות צרכנית גבוהה יותר, היא אפילו משתלמת יותר.
בהכנת הידיעה השתתפו יואב דקל ויעל אודם