הישראלים הוציאו ב-2022 יותר מ-480 מיליארד שקלים, שיא של כל הזמנים ועלייה של כ-10% לעומת השנה הקודמת. ההוצאות באונליין צמחו בכ-11% בשנת 2022, והגיעו לכ-253 מיליארד שקלים, כ-57% מסך ההוצאות, כך לפי נתוני חברת שב"א שפורסמו היום (ראשון).
מרכיב אחד בגידול בהוצאות האשראי הוא כמובן שיעור האינפלציה, שעומד על כ-5%, ומשקף התייקרות בשיעור דומה של סל הצריכה של הישראלי הממוצע. במקביל, יש גם גידול טבעי של האוכלוסיה. אך גם בניכוי אלה, מדובר בגידול משמעותי בהוצאות הישראלים.
לצד הגידול בקניות ברשת, גם ההוצאות הפיסיות בבתי העסק גדלו בשנה החולפת, אמנם בשיעור נמוך יותר של כ-9%. המקום שבו הישראלים דווקא מפסיקים לשלוף את האשראי הוא ככל הנראה הכספומט - שם חלה צמיחה קטנה במיוחד של כ-4% בלבד.
עוד עולה מנתוני שב"א, מנהלת מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי, כי בחודש דצמבר שנחשב ל'חודש קניות' עמד ממוצע ההוצאות הפיסיות היומי על כ-524 מיליון שקלים, ירידה של כ-2% לעומת הממוצע של השנה הקודמת. יתכן שמדובר במגמה של התנהגות צרכנית חכמה יותר לקראת סוף השנה, וההתייקרויות הרבות שהושתו על הציבור.
סמנכ"לית חברת שבא, טלי הולנברג: "אנו מסכמים את שנת 2022, ובמהלכה המשיכו לצמוח בצורה מובהקת ההוצאות של הציבור הישראלי בכרטיסי אשראי. הצמיחה בפעילות ובהוצאות בכרטיסי אשראי גבוהה בצורה משמעותית מצמיחת המשק ונתון זה מוכיח שכרטיס האשראי, ואמצעי התשלום המתקדמים כמו ארנקים דיגיטליים, ממשיכים להיות אמצעי התשלום הצומח, הנפוץ, הנגיש והנוח ביותר עבור הציבור הישראלי".