דוח של שירות התעסוקה שפורסם לאחרונה חשף כי שיעור האבטלה בהייטק הוכפל מאז 2019, וכיום מסתובבים כמעט 15 אלף מחפשי עבודה בשוק חסר יציבות, בעוד ג'וניורים מתקשים במיוחד לחדור אליו ולקבל הזדמנות ראשונה. במצב כזה, קורות חיים מרשימים הם לא רק יתרון אלא תנאי בסיס, אך רוב מחפשי העבודה לא יודעים כיצד לנסח אותם נכון. כעת, כלי חדש מבוסס בינה מלאכותית שיצר המפתח המנוסה שחר פולק, מאפשר להם לשדרג את קורות החיים שלהם ולהגדיל את סיכוייהם להתבלט.
פולק, כיום ראש תחום הנדסה בחברת Imagen AI ומראשוני העובדים בסטארטאפ בריזומטר שנמכר לגוגל, עוסק בהנדסת תוכנה כבר יותר משני עשורים. במהלך השנים גייס פולק אלפי עובדים, וכיום הוא מכשיר את ראשי הצוותים שלו לתהליכי גיוס ואף מרצה בנושא באקדמיה. עד היום, הוא מעריך, עבר על קורות חיים של לא פחות מ-20,000 מועמדים. מתוך ניסיונו, הוא גם מנסה לסייע לכמה שיותר עובדים למצוא את מקומם בעולם ההייטק, ועד לאחרונה הקדיש שעות מדי שבוע כדי לסייע בהתנדבות למחפשי עבודה בכתיבת קורות חיים.
פולק החל לחפש דרך לשכלל את התהליך, ולפני כמה חודשים החליט לנסות לבנות כלי שיבצע אותו באופן אוטומטי. הוא השתמש בפלטפורמת Custom GPT של צ'ט GPT, שמאפשרת ליצור בוטים מותאמים אישית, הזין אליה הנחיות שמבוססות על נקודת מבטו כמגייס, ויצר כלי שסייע לו לנתח את קורות החיים של המועמדים בדיוק כפי שעשה בעצמו, רק מהר יותר.
אבל על אף שהצליח לצמצם את הזמן שהשקיע בתהליך ולעזור להרבה יותר אנשים, זה עדיין לא הספיק. "הצלחתי לעזור לכ-40 איש בחודש, אבל אלה עדיין מספרים מאוד קטנים יחסית למה שקורה בשוק העבודה – יש כרגע 15,000 מובטלים, לא כולל עובדים שרוצים לעבור למקום אחר", הוא אומר. פולק החליט לשדרג את הכלי שיצר, כך שיוכל לסייע למועמדים לשפר את קורות החיים שלהם באופן עצמאי.
וכך, תוך כמה חודשים, נולד Shahar's CV Optimizer Pro – כלי שמנתח קורות חיים מנקודת מבט של מגייסים. הכלי מאפשר למועמדים להזין אליו את קורות החיים שלהם ואת המשרה שבה הם מעוניינים, ובעזרת סדרה של שאלות מנחות, נותן להם ניתוח מלא של כל הנקודות שהוא ממליץ לנסח אחרת, להבליט, להשלים או להחסיר בקורות החיים כדי להתאים אותם למשרה המבוקשת.
בשבוע שעבר שיתף לראשונה פולק את גרסת הבטא של הכלי שפיתח בלינקדאין, ותוך שלושה ימים בלבד הפוסט הגיע לעיני יותר מ-150,000 איש. מאז השבוע שעבר כבר נכנסו לכלי 11,000 גולשים, ולפי נתוני צ'ט GPT הוא מעריך שכבר השתמשו בו כ-7,000 איש.

"רוב האנשים לא יודעים לכתוב קורות חיים"
בכניסה לכלי החדש, שנראה כמו התכתבות רגילה בצ'ט GPT, מתבקשים המשתמשים להעלות את קורות החיים שלהם, לצרף קישור למשרה שבה הם מתעניינים, וגם לשתף, לבחירתם, את פרופיל הלינקדאין שלהם. בשלב השני, הכלי מנתח את קורות החיים ותיאור המשרה, בודק את מידת ההתאמה של המועמד, ולאחר מכן מספק לו תכנית פעולה מסודרת לשדרוג קורות החיים. משם, הוא ממשיך מיד לסדרת שאלות מנחות שבעזרתן הוא מוביל את המועמד בתהליך, ולבסוף, אחרי סדרת התאמות ושיפורים, יוצר עבורו קורות חיים שמתאימים באופן אופטימלי למשרה, או לאותו סוג משרה.
על מנת לבנות את הכלי, פולק זיקק את כל הידע והתובנות שלו כמגייס, ויצר מסמך מפורט שאותו הזין אל צ'ט GPT, על מנת שיסתמך עליו בניתוח קורות החיים של המועמדים, לצד כל הידע הקיים בפלטפורמה. "המסמך מתאר איך נראה הפלואו של השאלות שלי ואת הדירוגים שהייתי נותן בתור מגייס", הוא מסביר. לאחר מכן, פולק ביצע מחקר שוק ובחן 20 כלים אחרים שמסייעים בבניית קורות חיים. לבסוף, את הכלי עצמו החליט לבנות בפלטפורמה המוכרת של צ'ט GPT, כדי להנגיש אותו למשתמשים עד כמה שניתן.
"רוב האנשים לא יודעים לכתוב קורות חיים, וזה נורא חבל", אומר פולק. "זאת לא ההיסטוריה התעסוקתית שלך, אלא אחד מכלי השיווק הכי טובים שיש לך. אתה צריך לדעת להבליט את הדברים הטובים. זה כמו להתלבש יפה או להתאפר לדייט ראשון. היום כל אחד יכול לבקש מצ'ט GPT לכתוב לו קורות חיים, אבל הוא יקבל משהו מאוד גנרי ולא מותאם למשרה, כי הצ'ט לא יודע לשאול אותו את השאלות הנכונות. כשאני בודק קורות חיים, יש תהליך שלם של שאלות עמוקות יותר שאני שואל את המועמד – מה מעניין אותך? איזה דברים באמת עשית? אני מסתכל, למשל, לא רק באיזו טכנולוגיה הוא יודע להשתמש, אלא מה הוא בנה בעזרתה ומה היו המדדים שלך להצלחה – והשאלות האלה הן בדיוק מה שהכלי החדש מציע".
אם מועמד מתעניין, למשל, במשרת מפתח front end, הכלי יגיד לו מהו הניסיון הנדרש, יסביר לו מה חסר בקורות החיים שלו, אבל גם יסביר לו כיצד הוא יכול לתאר באופן שונה ניסיון שרכש במקום אחר כדי שיתאים יותר לדרישה, או יציע לו להוסיף לתיאור הניסיון שלו את מדדי ההצלחה שלו. "הכלי שואל אותך את השאלות – למשל, עד כמה הצלחת לזרז תהליך מסוים? ועל סמך זה הוא יכול להציע לכתוב שזה הגדיל בשלושים אחוז את כמות האנשים באתר או את משך הזמן שהם נשארו בו, מה שהוביל לגידול של חצי מיליון דולר בהכנסות. או למשל – אם כתבת את שם הספרייה שאתה משתמש בה ב-JavaScript אבל לא כתבת את שם שפת התכנות עצמה, הוא יציין את זה, כי לצוות המגייס לא תמיד מכירים את הדקויות האלה, וזאת אחריות המועמדים לפרט את זה", מסביר פולק. הוא מוסיף שהכלי שואל את המשתמשים גם איפה בעולם המשרה ממוקמת, ויודע לנסח את קורות החיים בהתאם.

"לא מייפה את הדברים"
ההנחיות שנתן פולק לכלי שלו כוללות לא רק את התהליך עצמו, אלא גם את השפה שבה ידבר עם המשתמשים. בניגוד לניסוחים המְרַצים שצ'ט GPT מספק לעיתים קרובות, פולק עיצב את הכלי החדש בדמותו. "אני לא מייפה את הדברים, ואם מישהו לא יכול להתמודד עם הפידבק אז שלא יבקש אותו ממני, ולכן גם הכלי הוא ישיר וחד. הוא לא בא להעליב אף אחד, אבל הוא נותן את הפידבק כמו שהוא, בלי לרכך אותו", הוא מסביר.
פולק שם דגש מיוחד על נושא אבטחת המידע, ולכן מדגיש שהקפיד מאוד בבניית הכלי על פרטיות המשתמשים. "היה לי חשוב שלאף אחד, כולל אותי, לא תהיה גישה לקורות החיים שלהם, למרות שיכולתי לקבל גישה אליהם", הוא אומר. "כשמשתמש מתחבר לצ'ט GPT, אף אחד לא יכול לגשת לשיחות שלו, והיה חשוב לי מאוד לשמור בדיוק על אותה רמת פרטיות שיש למשתמש רגיל בצ'ט GPT". יחד עם זה, כמו בכל התכתבות רגילה עם צ'ט GPT, המידע שהמשתמשים מספקים לכלי שלו נשמר אצל המפעילה, חברת OpenAI.
מאז שהכלי החדש עלה לאוויר פולק ממשיך לשדרג ולפתח אותו על סמך מאות הפידבקים והבקשות שקיבל מהמשתמשים. אחת הבקשות שקיבל הכי הרבה היא לאפשר למשתמשים לייצא את קורות החיים שהם יוצרים בעזרת הכלי. "צ'ט GPT לא מאפשר לעצב מסמכי PDF בהתאמה אישית, וכדי לעשות את זה צריך לבנות כלי חיצוני", הוא מסביר, ואומר שהוא בוחן כרגע את הנושא.
"שיקול הדעת האישי הוא חשוב"
על אף שבאופן טבעי פולק פיתח את הכלי מתוך רצון לסייע למועמדים לתפקידים טכנולוגיים, הוא מאשר שלהפתעתו גם מחפשי עבודה בתחומים אחרים כבר עושים בו שימוש בהצלחה. "שמחתי שזה תפס", הוא אומר, ומסביר שהכלי אכן בנוי על עקרונות אוניברסליים שמתאימים גם לגיוס בתחומים אחרים.
קשה לפספס את הפוטנציאל העסקי שקיים בכלי כזה, ואכן במהלך השבוע האחרון פולק קיבל כבר לא מעט הצעות לשיתופי פעולה: חברות ביקשו לקבל את קורות החיים מהכלי בתמורה לחלק מהרווחים על השמות מוצלחות, יזמים ביקשו לרכוש את האלגוריתם, ואחרים המליצו לו לגבות בעצמו תשלום עבור השימוש בכלי – אבל פולק מסרב. "השוק בישראל היום נמצא במצב לא מזהיר, בטח לא לג'וניורים בתחילת דרכם", הוא מסביר. "אלה אנשים שלמדו, עשו קורסים ותארים, ועכשיו הם תקועים, אנשים מספרים לי שהם כבר שנה בבית. זה ממש מבאס, אבל אני לא יכול לעזור ל-15,000-20,000 איש בעצמי. אלה אנשים שגם ככה נמצאים בסוג של נקודת שפל, הרבה פעמים אין להם עבודה, או שהם נאלצים לעבוד בעבודות מזדמנות כדי לכלכל את עצמם בינתיים. אני לא רוצה עכשיו גם לקחת מהם כסף כדי להכין להם קורות חיים". גם אם בעתיד יבנה כלי משודרג, הוא מדגיש, יעדיף לגבות את התשלום על השימוש בו מהחברות המגייסות ולא מהמועמדים.
התגובות לכלי החדש נלהבות, והפוסט שפרסם פולק בלינקדאין התמלא תוך זמן קצר בהודעות מגולשים שכבר התנסו בכלי והעידו שהוא עזר להם מאוד. לצד אלה, אחת המגיבות ביקשה להזהיר שלא כדאי להסתמך על הכלי באופן מלא מבלי להכניס שיקול דעת אישי. "זה תמיד נכון", מסכים פולק. "מודלים של AI בנויים במטרה לרצות, והרבה פעמים הם גם ימציאו דברים אם הם לא יודעים לענות. כדאי לחשוב על הדברים פעמיים, לא רק עם הכלי הזה, אלא עם כל כלי, וגם אם אני בתור בן אדם הייתי זה שנותן את הפידבק. יש לנו אינטואיציה, ואני מצפה מהמשתמשים להפעיל את שיקול הדעת הזה – הוא חשוב והוא בריא".