מלונות יוכלו לפרסם מחירים זולים יותר ותנאים טובים יותר להזמנות בפלטפורמות שאינן בוקינג, כך קבע בית הדין לתחרות, שאישר אתמול (רביעי) צו מוסכם בין הממונה על התחרות לבין בוקינג. ההסכמות ייכנסו לתוקף בתוך חצי שנה מהיום, אז יוסרו כל ההגבלות האמורות מהסכמיה של בוקינג עם המלונות. המלונות הסתייגו מההחלטה, משום שהיא עדיין מגבילה את יכולתם לפרסם חדרים זהים לאלו שמתפרסמים בבוקינג במחירים זולים יותר.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
על פי הוראות הצו המוסכם שאושרו במלואן על ידי בית הדין לתחרות, בוקינג לא תוכל למנוע ממלונות להציע ללקוחותיהם מחירים ותנאים טובים יותר מאלו שמוצעים באתר Booking.com בפלטפורמות מתחרות. בנוסף, בוקינג לא תוכל למנוע ממלונות להציע מחירים או תנאים טובים יותר באמצעים שאינם מקוונים.
כך למשל, מלונות יוכלו להציע ללקוחות מחיר נמוך יותר בטלפון או בדלפק המלון. מלונות יוכלו להציע גם סוגי חדרים שונים בפלטפורמות אונליין מתחרות או באתר הבית שלהם מאלו שמוצגים בבוקינג. תוקפן של ההסכמות בצו לפרק זמן של 4 שנים. עם זאת, מלונות לא יוכלו להציע מחירים זולים יותר של אותם חדרים כמו בבוקינג בפלטפורמות אונליין מתחרות, אלא רק בטלפון או בדלפק הקבלה.
ישראל אינה הראשונה שמבטלת את ההגבלות שמטילה בוקינג בהסכמיה. הוראות הצו דומות להתחייבויות שבוקינג נטלה על עצמה באירופה בשנת 2015, בעקבות בדיקה משותפת של רשויות התחרות באיטליה, צרפת ושבדיה.
התאחדות המלונות הגישה הסתייגויות, אך הן נדחו על ידי בית הדין באופן מלא. בית הדין קבע כי לא ברור כיצד התאחדות המלונות המייצגת את חבריה, מייצגת את האינטרס הציבורי. כמו כן קבע בית הדין, כי ההסכמות אליהן הגיעה הממונה מקדמות את התחרות וראויות.
מהתאחדות המלונות נמסר בתגובה לאישור הצו: "התאחדות המלונות מברכת על החלטת בית הדין לתחרות לאשר באופן זמני את הצו המוסכם. כפי שדרשה ההתאחדות, בית הדין חייב את הממונה על התחרות לערוך בירור מלא של ההשפעות התחרותיות שיש למגבלות שמטילה בוקינג על בתי המלון. ברור זה לא נעשה כלל עד כה ע"י הממונה. יתרה מכך, בית הדין קרא לממונה לנקוט במידת הצורך בצעדים כנגד בוקינג".
"עוד נדגיש שבית הדין הבהיר שאין היתר לבוקינג להטיל מגבלות על בתי מלון מעבר למגבלות שנאסרו במפורש בצו שניתן. בית הדין אפילו הדגיש שמי שסבור שבוקינג מפרה את הדין רשאי לנקוט נגדה בצעדים. עולה מכאן שאישור הצו לא מהווה אישור לבוקינג להגביל את בתי המלון מלפרסם מחירים נמוכים ממחירי בוקינג באתרי האינטרנט שלהם".
מחברת Booking.com נמסר בתגובה: "כחברה אחראית, אנו מייחסים חשיבות רבה לשמירה על הוראות הדין והרגולציה בישראל, בדיוק כפי שאנו שואפים לעשות בכל מקום אחר בו אנו פועלים. על כן, אנו מברכים על ההסכמות אליהן הגענו עם רשות התחרות, אשר אינן כוללות, במפורש או במשתמע, כל ממצא של הרשות בדבר הפרת חוק התחרות בידי Booking.com. כעת אנו יכולים להמשיך בגיבושן של שותפויות חזקות עם מקומות אירוח בישראל, כפי שעשינו עד כה.
ב-Booking.com מטרתנו המרכזית היא להעניק ללקוחותינו חווית חופשה מהנה וחלקה ככל האפשר, תוך סיוע לצמיחה העסקית של כל שותפינו במקומות האירוח. המודל העסקי שלנו מבוסס על אספקת חוויית השוואת מחירים שקופה ועקבית עבור הצרכנים, תוך גיוס לקוחות מרחבי העולם ויצירת עסקים חדשים עבור שותפינו. בכך אנו יוצרים שדה פעילות שוויוני בין בתי מלון עצמאיים קטנים, בתי נופש ודירות אירוח אורבניות ובין אתרי נופש גדולים ורשתות מלונות מבוססות מרחבי העולם.
אנו חשים מחויבות לפעול כך, לטובת שותפינו הרבים במקומות האירוח שבוחרים לרשום את מקומות האירוח שלהם ב-Booking.com ולפרסם עצמם על גבי הפלטפורמה שלנו ללא עלות. בכדי שנוכל להמשיך ולהציע שירותים אלה שכוללים תרגום תוכן ל-44 שפות שונות, מתן שירות לקוחות בשפה המקומית (שירות שאנו מבצעים עבור שותפינו ללא עלות), וכן מגוון של מוצרים, שירותים והוצאות שיווק שאותן משקיעה Booking.com עבור שותפיה, אנו מבקשים ממקומות האירוח שיציעו על גבי Booking.com לכל הפחות מחיר זהה לזה שמוצע בערוצי השיווק המקוונים שבבעלותם.
אנו מצפים להמשיך לקיים את השותפות החזקה שיש לנו עם ספקי מקומות אירוח מכל הסוגים בישראל, באופן שיבטיח להם גישה לביקושים באמצעות היצע גלובאלי, כפי שעשינו מאז ומתמיד, וכתוצאה מכך נסייע בהתאוששות הענף שלנו".