סל הקניות הממוצע של הישראלים עלה ב-5% בממוצע בהשוואה לדצמבר שנה שעברה, כך לפי בדיקה המועצה לצרכנות. בהשוואה לסקר שבוצע לפני חודש עלה בממוצע סל הקניות, הכולל 820 מוצרים, ב-1%. בנוסף, נרשמו עליות מחירים במוצרי הבשר, העוף והסלמון בהשוואה לחודש הקודם, שמושפעות ברובן מההיבטים הרוחביים של מצב המלחמה.
• על רקע המלחמה: מחירי העוף מזנקים בכ-12%
• ברשתות מזהירים: "העגבניות יגיעו ל-20 שקל לקילו"
• 20% מהחקלאים בישראל: הפסקנו לגדל ירקות
במחירי הבשר הטרי והקפוא נרשמה עלייה ממוצעת של 30%, שמיוחסת לקושי בהבאת מכולות לישראל. עם זאת דווקא מחירי הסטייקים ירדו. במקביל עלה מחיר הסלמון הטרי, מ-79 שקל לק"ג בחודש שעבר ל-99 בחודש דצמבר על רקע מיעוט טיסות התובלה בחג המולד. בשבוע הבא צפוי מחירו של הסלמון לזנק כבר ל-120 שקל לק"ג.
בנוסף נרשמה עלייה של 10% במחירי העופות על רקע מחסור בעובדים זרים, התפרצות מקרי תחלואה של שפעת העופות והשבתת לולים פעילים בגבול הצפון.
המותגים שהכי התייקרו
בדיקת המועצה לצרכנות מספקת גם רזולוציה של עליות המחירים בהשוואה לחודש הקודם בפילוח לפי יצרנים וספקים. בהיבט זה נרשמה עליית מחירים ברשתות הקמעונאות בממוצע של כ-2% במוצרים של אוסם, ויסוצקי, יוניליוור, סוגת, פרוקטר אנד גמבל, פררו-נוטלה וקינדר.
במוצרים של מחלבות גד נמצאה עליית מחירים ממוצעת של 3% ובמוצרי תנובה-מעדנות נרשמה העלייה הממוצעת הגבוהה ביותר בהשוואה לחודש נובמבר, בשיעור של 4%.
הבדיקה מצאה עליות מחירים ב-47% מהמוצרים וירידות מחיר ב-21% מהמוצרים. מחירם של 32% מהמוצרים לא השתנה. טווח השינויים נע בין ירידה של 20% בהשוואה למחירי החודש שעבר ועד לעלייה של 27%.
הבדיקה של המועצה לצרכנות מבוצעת לסל קניות של 820 מוצרים, מהם נדגמו 770 מוצרים נפוצים ברשתות, בליווי סטטיסטי של ד"ר אור כץ מהמכללה האקדמית אשקלון.