הקרב על ההתייקרויות נפתח: שורה ארוכה של יצרניות ויבואניות טואלטיקה ומזון, הפסיקו אתמול (שלישי) לספק סחורה לרשתות השיווק לאחר שקיבלו תשובה שלילית לבקשתן להעלות מחירים. המשמעות של הצעד הזה היא חוסרים בעתיד הקרוב של מוצרים רבים, ובפרט של מותגים מוכרים. אחרי שביום הבחירות לא תוכננה אספקה משמעותית, היום ברשתות השיווק כבר מדווחים על אספקה שלא הגיעה בשל המאבק.
רשימת הספקים שדרשו העלאות מחיר משמעותיות, שהגיעה לעיתים לשיעור של 20%-25%, ארוכה. המרכזית ביותר היא יוניליוור, שמספקת את דגני הבוקר של תלמה, את מוצרי בייגל בייגל, קליק, שטראוס, מוצרי קנור, וכן מוצרי הטואלטיקה של פינוק, בדין ועוד. יוניליוור הודיעה כי תעלה את המחירים ב-1 בנובמבר, ומשום שההתייקרויות לא אושרו בחלק מהרשתות היא הפסיקה לספק להן את מוצריה. יש לציין שמוצר אחד של הספקית, הקרמבו, התייקר עוד לפני החגים, ובשל כך לא ניתן למצוא אותו בחלק מסניפי רשתות השיווק.
ברשתות מבקשים תקופת חסד מהצרכנים. לטענתם הם יכולים להצליח להתמודד מול הספקיות ולמנוע, או לפחות לצמצם משמעותית, את ההתייקרויות, אם רק יקבלו חודש אחד של חסד מהצרכנים. אם הצרכנים בסופר לא יחפשו רק את המותג המוכר, ויסכימו להסתפק בתחליפים בתקופת הביניים, ברשתות טוענים שיצליחו "לכופף את הספקים". לטענת גורמים בתחום, ספק שלא ימכור סחורה במשך חודש אחד ימצא את עצמו בדצמבר עם בעיות קשות, סחורה שהצטברה וחור בכיס.
מדובר בקרב שטרם ראינו כמותו בין היבואנים והספקים לרשתות השיווק. בין הרשתות שמבטיחות לא להעלות מחירים בינתיים ולהתנגד לבקשות ניתן למצוא את שופרסל ורמי לוי, וכן את יוחננוף וויקטורי. לעומת זאת לסופרים הקטנים יותר, ובעיקר למכולות השכונתיות, אין את אותו כוח מיקוח מול הספקים והן נאלצות לאשר את עליות המחירים.