שר הכלכלה ניר ברקת יוזם תוכנית חדשה בניסיון לבלום את עליות מחירי המזון: ל-N12 נודע כי בשבועות האחרונים זימן ברקת את מנכ"לי רשתות השיווק לפגישות משותפות ובהן ביקש מהן להתחייב שיסרבו לבקשות יבואני וספקי המזון להעלות את המחירים לצרכנים. השר ביקש מהרשתות לסרב להעלאות המחירים עד לסוף המחירים או לכל הפחות עד לדצמבר 2024 ובכך למנוע הוצאת העלאות המחירים לפועל. מנכ"לי הרשתות קיבלו את בקשת השר וחתמו עליה. המהלך עוד טעון בחינה של רשות התחרות.
• התשובה של ברקת להעלאות המחירים: שיימינג
• שטראוס מעלה מחירים בעד 25%: אלו ההתייקרויות
• אסם מייקרת עשרות מוצרים: כך זה יורגש במדפים
• שסטוביץ, יכין ובית השיטה מעלים מחירים בעד 20%
בפגישות השתתפו מנכלי רשתות השיווק שופרסל, רמי לוי, ויקטורי וכן מנהלי רשתות קטנות יותר כחצי חינם ודבאח. פגישות משותפות כאלו נחשבות למהלך חריג והן התקיימו בידיעת רשות התחרות. בכירים במשרד הכלכלה אומרים כי חוסר הצלחתה של רשות התחרות להילחם בכל עליות המחירים הביא אותה לאשר את המהלך שמוביל השר.
במקרים קודמים שבהן רשתות שיווק סירבו להענות לדרישות של ספקי מזון להעלות מחירים הדבר הוביל למחסור במוצרים במדפי החנויות. לרוב מדובר היה בסכסוכים נקודתיים בין רשת שיווק ובין ספק, שהקפיא את מכירותיו לאותה רשת. הפעם מדובר במהלך משותף לכלל הרשתות, כך שהספקים יתקשו למצוא למי למכור את מוצריהם וייתכן שלא תהיה להם ברירה אלא לבלום את העלאות המחירים.
חלק מהעלאות המחיר שעליהן הודיעו יצרני ויבואני המזון כבר נכנסו לתוקף, אך בחודשים מרץ ואפריל צפויות להיכנס לתוקפן העלאות מחיר נוספות בתחומי המזון, הטואלטיקה והפארם. לפי הערכות, העלאות מחיר אלו צפויות להקפיץ את הוצאות משקי הבית בישראל ב-20%-30%.