חדשות רעות לתושבי תל אביב בעלי המכוניות: מינואר 2025 יידרשו תושבי ותושבות העיר לשלם עבור חניית רחוב שאינה באזור מגוריהם, בניגוד למצב בשנים האחרונות שאפשר להם לחנות בכחול לבן בכל העיר ללא תשלום. במקביל, מספר אזורי החניה בעיר יוגדל כך שבפועל השטח שבו יוכלו התושבים לחנות ללא תשלום יצומצם. השינויים הם חלק מעדכון רחב יותר במדיניות החניה בכחול לבן של עיריית תל אביב.
בעירייה אומרים כי העלאת מחירי החניה נועדה להפוך את השימוש ברכב פרטי לפחות משתלם ולצמצם את השימוש ברכב הפרטי. זאת במסגרת חזון גיוון אמצעי התחבורה והתניידות חלופיים לרכב פרטי. לפי הודעת העירייה, העדכון מגיע בעקבות החבות שהטילה המדינה במסגרת חוק ההסדרים של 2021, שאוסר על רשויות מקומיות שבתחומן יותר מ-40 אלף תושבים לפטור תושבים מתשלום אגרת חניה, אלא אם מדובר באזור החניה שבו הם מתגוררים.
בשבועות האחרונים דווח כי עיריית תל אביב נערכת לקיצוץ תקציבי רחב היקף בסך כחצי מיליארד שקל, שצפוי לכלול העלאת מחירים בשירותים לציבור כחוגים וצהרונים לצד עלייה במחירי החניונים וביטול אירועי תרבות. הקיצוץ נובע מגידול בהוצאות על רקע המלחמה ומפסיקות בית משפט שמונעות מהעירייה להמשיך לגבות היטלי השבחה על דירות בבניינים שעברו התחדשות עירונית.
מה כולל העדכון?
- החל בינואר 2025 יידרשו תושבי ותושבות העיר לשלם עבור חניית רחוב שאינה באזור מגוריהם.
- תושבים בעלי תו חניה שחונים מחוץ לאזור החניה שלהם יזכו להנחה של 30% מתעריף מבקר, וישלמו 8.70 שקל במקום 12.40 שקל לשעה במרכז העיר, ו-4.90 שקל במקום 7 שקל מחוץ למרכז העיר.
- מספר אזורי החניה בעיר יוכפל: במקום 7 אזורי חניה (5 אזורים ו-2 תתי אזורים) כיום יוגדרו 14 אזורים. דהיינו, לכל תו יהיו 13 אזורים שבהם חניה בכחול לבן תהיה בתשלום.
- מספר תווי החניה לכל משק בית יוגבל לשניים והחל מינואר 2025 תיגבה אגרה שנתית מתחדשת של 500 שקל על כל תו חניה שני.
- בחניוני אחוזות החוף יועלו תעריפי החניה ב-25%, כך שמחיר שעתי למבקרים יעמוד על 20 שקלים במקום 16 שקלים. מחיר יומי למבקרים יעמוד על 30 שקלים במקום 24 שקלים. שעת הכניסה החד-פעמית לחניונים אלה כחניוני לילה תידחה משעה 16:00 לשעה 18:00.
- שיעור ההנחה לתושבי העיר בחניוני אחוזות החוף (75%) יישאר ללא שינוי, כך שהעלייה בתעריף החניה השעתי עבור תושבי תל אביב-יפו תהיה 1 שקל בלבד, ובתעריף החניה היומי - 1.50 שקל.
עדכון המדיניות נכלל בתיקון לחוק העזר העמדת רכב וחנייתו שאושר על ידי הנהלת העירייה ולאחר אישורו במועצה יועבר לאישור משרדי הפנים והתחבורה. כניסת עדכון המדיניות וחוק העזר לתוקף בינואר 2025. לחבות זו הוסיפה העירייה כמה פעולות משלימות, למימוש אופטימלי של המהלך לטובת תושבות ותושבי העיר.
בעיריית תל אביב טוענים כי עדכון התעריפים נעשה תוך כדי הקפדה על כך שמחירי החניה יהיו זולים מאלה שנדרשים בחניונים הסמוכים ותוך שמירה על תעריפים מוזלים עבור תושבות ותושבי העיר. מהלך פרסום ממוקד, עם כל המידע הרלוונטי לכל אחד מאזורי החניה החדשים בעיר, יחל בקרוב.
לפי הודעת העירייה, החניה הציבורית בעיר שמצטופפת במהירות הייתה ועודנה משאב במחסור. במצב כיום, שבו החניה ברחוב ניתנת בחינם לכל תושבי העיר ללא הגבלה, ישנם פערים גבוהים בין היצע לביקוש, בעיקר באזורים הפופולריים. בנוסף, המצב מעודד "אחסון" של רכבים פרטיים ברחוב לתקופות זמן ארוכות וקיום משקי בית שיש בהם 3 תווי חניה ואף יותר מכך. כך יורדים משמעותית התחלופה של החניה ברחוב, והיצע החניה הפנוי לתושבי האזור. התוצאה היא מסעות חיפוש ארוכים של חניה ברחובות העיר, הראשיים והקטנים כאחד, שיוצרים עומסי תנועה מיותרים ופליטות של מזהמים לאוויר.