קנו באינטרנט - ולא קיבלו את החבילה: רק לפני כמה חודשים הצגנו את ההתנהלות הבעייתית של אתר "מאסטר שופ", שמוכר כמעט כל מה שרק תחלמו. אמש (רביעי) פרסמנו ב"תוכנית חיסכון" שבמועצה לצרכנות מתקבלות עשרות פניות ותלונות בשנה האחרונה על המשך ההתנהלות הבעייתית. עיקר הבעיות - צרכנים מזמינים מוצר, משלמים, אך לא מקבלים אותו.
אחד הלקוחות הוא י', שניסה לקבל החזר כספי בסך 1,500 שקלים - לאחר שלא קיבל מוצר שהזמין. "אבא שלי עשה הזמנה של מחסן בעלות של 1,500 שקלים עם מאסטר שופ", אמר בנו של י'. "במהלך החודשים הראשונים הוא ניסה לקבל את המחסן, כל פעם דחו אותו ואמרו לו שהוא חוזר בקרוב למלאי ושכדאי לו לחכות. אחרי מספר חודשים הוא כבר הפסיק להאמין וביקש שיחזירו לו את הכסף בחזרה - כמובן שלא ביצעו את ההחזר".
י' לא קיבל את הכסף בחזרה. גם לא עלי, שקנה ספסל בכמעט 1,800 שקלים. "קניתי ספסל לגינה מהאתר של חברת מאסטר שופ", סיפר עלי. "הספסל עלה לי 1,799 ש"ח. פניתי לשירות הלקוחות שלהם, הם אמרו לי שהחליפו את חברת המשלוחים שלהם. עבר עוד זמן ועוד זמן והתכתבתי איתם והם הפסיקו לענות בכלל". באתר מאסטר שופ טוענים כי הכסף לא הועבר, אבל עלי הראה לנו הוכחות שהתשלום אכן ירד בכרטיס האשראי.
גם א', לקוח שהזמין מוצר ולא קיבל אותו הרבה מאוד זמן, סיפר: "מצאתי אתר שנראה נחמד ומבטיח, הבטיחו שתוך שבועות מעטים המוצר יסופק. חיכיתי שבועות, דיברתי איתם כמה וכמה פעמים, כל פעם קיבלתי את אותה תשובה שהכול יהיה בסדר, אבל אחרי שלושה חודשים לא קיבלתי שום דבר. אז ביקשתי לבטל את ההזמנה ולקבל את הכסף שלי בחזרה. עברה שנה - לא קיבלתי את המוצר, ולא קיבלתי זיכוי".
והיה גם מי שהחליט לא לוותר ולהגיע עם האתר לבית המשפט - כמו עו"ד גדי בר-און. "אחרי שבמשך חודשיים שלושה הכסף לא הוחזר, הגשנו תביעה לתביעות קטנות", סיפר. "החברה הסכימה בבית המשפט שיינתן נגדה פסק דין על סך 2,000 שקלים, זה היה בחודש אוגוסט. עד היום למרות פסק הדין, לא ראינו שקל מהם".
אם תהיתם, זה לא ממש עזר. הכסף עדיין לא חזר לגדי. עו"ד הדס יעקובסון ארידור, מהמועצה לצרכנות אמרה: "ממידע שהגיע אלינו, גם צרכנים שהגישו תביעה לבתי המשפט לתביעות קטנות, עדיין לא קיבלו את כספם וזאת מסיבות שונות. הם פועלים באמצעות מערכת ההוצאה לפועל. הדבר הזה והעובדה שהאתר ממשיך לפעול בצורה בלתי חוקית ולצרכנים למעשה אין מזור, הביאה אותנו לראשונה להוציא אזהרה לציבור".
עכשיו בצעד חריג, המועצה לצרכנות מוציאה אזהרה לציבור לגבי אתר "מאסטר שופ" לאור התלונות. מינואר 2020 התקבלו יותר מ-450 תלונות, מתוכן רק 170 בשנה האחרונה. הבעלים של האתר עדיין מתעקש שנעשה לו עוול.
"המועצה פעלה בעניין, הן מול האתר והן הפנתה את הגופים הרגולטוריים", אמרה עו"ד יעקובסון. המועצה העבירה להם את כל החומרים בנוגע לאתר, כדי שיפעילו את הכלים המנהליים והפליליים העומדים לרשותם על מנת להפסיק את הפגיעה הנמשכת בצרכנים".
ואולי יש פה בעיה גדולה יותר. אנחנו בתור לקוחות מזינים את פרטי האשראי, וחברות רבות יכולות לעשות בזה שימוש. כשיש בעיה יכול לעבור הרבה מאוד זמן - עד שאנחנו רואים את הכסף בחזרה.