ענקית המזון שטראוס הודיעה על אישור תוכנית התייעלות ארגונית הכוללת העלאת מחירים ברבע ממוצריה וקיצוצי עובדים. ל-N12 נודע כי בכוונת החברה לפטר 150 עובדים. לפי הודעת החברה העלאות המחירים יהיו בשיעור ממוצע של 1.7%, אך בפועל מחירם של מוצרים רבים וחזקים של מותגי שטראוס עלית יועלה בשיעורים ניכרים וגבוהים בהרבה.
כך, מחירו של שמן זית יד מרדכי יועלה ב-25%, מחירי טבלאות השוקולד יועלו ב-12%-14% ומחירי ממתקים אחרים ב-10%-14%. מחירי החטיפים המלוחים יועלו בעד 9.5%. כמו כן יועלו מחירי המאפים בעד 14%, מחירי השוקולית והקקאו ב-10% ומחירי הקונפיטורות ב-7%. מחירי מוצרי תפוצ'יפס יועלו בעד 6%, של דוריטוס בעד 8.6% וצ'יטוס בעד 9%. מחירי חומוס אחלה יועלו בעד 6% והטחינה ב-5%.
עם המוצרים שצפויים להעלאות מחירים בשיעורים גבוהים נמנים מותגים חזקים כשוקולד פרה, קפה טורקי שחור והחטיפים פסק זמן, מקופלת, טעמי ורבע לשבע של המותג עלית. העלאה בשיעורים גבוהים צפויה גם במחירי מוצרי שטראוס ובהם מילקי, דנונה, אקטימל, מעדן גולן, מוצרי החומוס, קוטג' וכן הגבינות סקי וסימפוניה. העלאת המחירים צפויה להיכנס לתוקף כבר בתחילת פברואר.
פירוט ההעלאות לפי קטגוריות
טבלאות שוקולד: 12%-14%
חטיפי שוקולד: 4%-9%
מאפים: 8%-14%
חטיפי בריאות: 5%-7%
ממתקים אחרים: 10%-14%
שוקולית: 10%
קקאו: 10%
פחיות קפה: 12%
חומוס: עד 6%
טחינה: 5%
שמן זית: 25%
קונפיטורות: 7%
תפוצ'יפס: עד 6%
דוריטוס: עד 9.6%
צ'יטוס: עד 9%
בוטנים: 9%
קוואקר: עד 6.5%
לפי הודעת שטראוס מטרת תוכנית ההתייעלות שאישר דירקטוריון החברה היא המשך התייעלות וחיסכון תוך התאמת המבנה הארגוני של הפעילות בישראל לאסטרטגיה של הקבוצה ולסביבה המאקרו-כלכלית. עיקר ההתייעלות תגיע מצמצום בשכבות הניהוליות, ולא תכלול עובדים שפונו מבתיהם או כאלו המשרתים במילואים. החברה מעריכה, כי יישום התוכנית צפוי להביא לחיסכון שנתי המוערך ב-55-45 מיליון שקל.
בשטראוס מציינים כי עליית המחירים מגיעה בעקבות עלייה של עשרות אחוזים במחירי חומרי הגלם בשנה האחרונה, וביניהם חמאת ועיסת קקאו (88%), טחינה (30%), סוכר ושמן זית (60%), שהיקף ההשפעה שלה מוערך ביותר מ-100 מיליון שקלים במונחים שנתיים.
שטראוס סיימה את הרבעון השלישי של 2023 עם רווח גולמי של 855 מיליוני שקל, המהווים 32% מההכנסות, ורווח תפעולי של 212 מיליון שקל, שמהווים 8% מההכנסות. מאז תחילת השנה שטראוס רושמת רווח גולמי של 2.53 מיליארד שקל, שמהווים 32.2% מההכנסות, ורווח תפעולי של 591 מיליון שקל, שמהווים 7.5% מההכנסות. הרווח שמיוחס לבעלי המניות עומד על 120 מיליון שקל ברבעון השלישי, ו-339 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה.
נשיא ומנכ"ל קבוצת שטראוס שי באב"ד מסר: "אנחנו מודעים למצב המורכב, ולכן העלאות המחירים הן המינימליות ההכרחיות במציאות העסקית הנוכחית. מהלכי המיקוד וההתייעלות בתוך החברה יאפשרו לנו להביא להמשך השקעה בתשתיות ובצמיחה עתידית. בשנת 2023 השקענו מאות מיליוני שקלים, בכלל המפעלים ובשרשרת האספקה שלנו בכל רחבי הארץ ונמשיך כך גם השנה מתוך מחויבות לייצר בטחון תזונתי ככלל, ובזמן מלחמה בפרט".