המתיחות הביטחונית בצפון, במרכז ובדרום הובילה כבר אחרי ימים ספורים לביטולים במלונות ובצימרים. מה מגיע למבטלים, למי פונים לפיצוי - ומה עם ארוחות החג השני במסעדות? שוחחנו עם עו"ד אמיר כץ, מתמחה בתביעות נזיקין וביטוח.

האם אפשר לבטל לילה במלון או צימר בעקבות המצב הביטחוני? לאיזה פיצוי זכאים?

לפי חוק הגנת הצרכן, ניתן לבטל את החופשה בתוך 14 יום ממועד ההזמנה - ועד שבוע לפני החופשה. אבל המצב הביטחוני בישראל יכול להביא אותנו למצב שערב החופשה - נדרשים לביטול מיידי, מחשש לטילים או אירועים חריגים. אם ההזמנה בוטלה מצד המלון או הצימר, עליהם להשיב לצרכן את מלוא התשלום. אם ההזמנה בוטלה על ידי הצרכן, בסמוך למועד המתיחות הביטחונית, העסק יצטרך להחזיר לו את דמי ההזמנה - ולתבוע את הפיצוי מקרן הפיצויים של רשות המסים.

ישנו בצימר והתעוררנו לאזעקה. האם נידרש לשלם על הלילה?

ככל הנראה כן. אם הגעת לצימר, השתמשת בו ורק אחר כך החלה המתיחות - הסיכוי שבית המשפט יקבע פיצויים נמוך מאוד. במצב כזה, ככל הנראה תידרשו לשלם על הלילה - ולהגיע להסדר עם הצימר או המלון לגבי המשך החופשה. אז, ככל הנראה אפשר יהיה לקבל החזר ללא תשלום, בדומה לביטול העסקה כולה. בעל העסק יקבל פיצוי מהמדינה עבור אובדן ההכנסה.

חופשה, טיול (צילום: andresr, getty images)
תקבלו החזר גם על ביטול מיידי בעקבות המצב הביטחוני. אילוסטרציה|צילום: andresr, getty images

אני בעל צימר, והחזרתי למבטלים את הכסף. האם אני זכאי לפיצוי מהמדינה?

התשובה היא כן. רשות המסים כבר הזמינה את בעלי העסקים באזורים השונים, שנפגעו מהמתיחות, לתבוע פיצויים עבור הפעילות שהפסידו. המדינה מחזיקה בקרן שבה ישנם כ-17 מיליארד שקל, שמיועדים בדיוק לאירועים מסוג זה - וכבר שימשו אותה במבצעים ומלחמות בעבר.

מטחי רקטות לצפון הארץ (צילום: פאדי אמון, פלאש 90)
חלק מרקטה ששוגרה לעבר צפון הארץ בשבוע שעבר|צילום: פאדי אמון, פלאש 90

שילמתי מראש על ארוחת חג שני במסעדה באזור שבו נופלים טילים. האם אוכל לבטל את ההזמנה?

ככל הנראה כן. ברגע שהמקום שבו אמורים לנסוע מותקף אז מדובר באירוע טרור, ואם יש הפסדים למלונות או למסעדות הן יוכלו לתבוע את המדינה על מנת להשיג פיצוי. עם זאת, אי אפשר לבטל כרגע ארוחת חג שני מאחר שהיו טילים בסוף השבוע - הפיצוי ניתן בסמוך למועד האירוע ומיד אחריו, לא כמה ימים אחר כך. 

נתב
מה לעשות אם הטיסה בוטלה? נתב"ג, ארכיון|צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

חברת התעופה הודיעה על ביטול הטיסות לישראל וממנה. מה עושים?

אם טיסה מתבטלת בגלל המצב הביטחוני - החברה אמורה להחזיר את הכסף. בעניין מלונות בחו"ל, הפסיקה מאוד בעייתית - ולכן תמיד עדיף לקנות ביטוח נסיעות. 

נוסע נתקע בחו"ל עקב ביטול הטיסות. מי אחראי להחזיר אותו ארצה? מי דואג לו למלון?

חברת התעופה היא שאחראית לספק לנוסע טיסה חלופית, או להחזיר לו את הכסף עבור כרטיס חלופי שהזמין. אם החברה ביטלה את הטיסה, היא אמורה לדאוג לנוסע להלנה או לטיסה חלופית. אבל זה ממש לא אומר שמקבלים שבוע נוסף בחול "על חשבון החברה", על הנוסע לעשות כל שביכולתו להקטין את הנזק - ולחפש טיסה חלופית.