ניתוח מעמיק של מחירי המוצרים בשנה האחרונה חושף תמונה מטרידה של התייקרויות דרמטיות בפריטים יומיומיים. במיוחד בולטות העליות החדות במוצרים שאינם נמצאים במוקד תשומת הלב הציבורית.
הזינוק הדרמטי ביותר נרשם בקטגוריית המזון, כאשר פסטרמת "טירת צבי" על גחלים הובילה עם עלייה מדהימה של 112% - יותר מהכפלת המחיר מ-14.24 שקלים ל-30.17 שקלים. במקום השני, שוקולד "ריטר ספורט" זינק ב-107%, מ-4.73 שקלים ל-9.80 שקלים.
בקטגוריית המשקאות, מיץ טבעי של "פרימור" התייקר ב-97%, כמעט הכפלת מחיר מ-6.69 שקלים ל-13.19 שקלים. בתחום מוצרי היסוד, פירורי לחם "סוגת" התייקרו ב-77%.
חשוב להדגיש כי המחירים המדווחים הם מחירים ממוצעים המשקפים את מה שהצרכן משלם בפועל בקופה. כלומר, המחיר לוקח בחשבון גם את המבצעים השונים וגם את המחיר המלא. לדוגמה, כאשר מוצר נמכר במבצע של 6 יחידות ב-20 שקלים, ובמחיר רגיל של 5 שקלים ליחידה, המחיר הממוצע עשוי לעמוד על 4 שקלים, שכן לא כל הצרכנים מממשים את המבצע ולא כל הרשתות מציעות את אותו מבצע.
יתרה מזאת, המונח "מבצע" הפך למעין מילת קוד בשוק הקמעונאי. רוב המוצרים שמוצגים במבצע נמצאים למעשה בהנחה קבועה, כאשר רק תמהיל ההצעה משתנה - למשל מ-4 יחידות ב-80 שקלים ל-5 יחידות ב-100 שקלים.
בסקר מקיף שערך המכון לחקר הקמעונאות בשיתוף mako, נחשף כי בעוד שמוצרים מסוימים, כמו לחם פרוס וחלב, נמצאים תחת פיקוח ומעקב ציבורי צמוד, מוצרים רבים אחרים חווים התייקרויות דרמטיות ללא כל פיקוח או התערבות.
רשימת המוצרים שמחיריהם זינקו באופן חריג מקיפה כמעט כל פינה בסל הצריכה הביתי. בחרנו להתמקד במוצרים המשפיעים ביותר על התקציב המשפחתי החודשי - מוצרים שנמצאים בשימוש יומיומי ברוב משקי הבית בישראל. הנתונים שאספנו חושפים תמונה מטרידה של שוק שבוי, בו הצרכן נותר חסר אונים מול כוחם של המונופולים והקרטלים. ההתייקרויות הדרמטיות חודרות לכל היבט בחיי היומיום - מארוחת הבוקר של הילדים, דרך מוצרי הניקיון והטיפוח האישי, ועד למזון לחיות המחמד שהפכו לחלק בלתי נפרד ממשק הבית הישראלי. אלו אינן רק עליות מחירים שוליות; מדובר בהתייקרויות משמעותיות שמכרסמות בתקציב המשפחתי ומשנות את הרגלי הצריכה של כולנו.
מיעוט של מוצרים שהוזלו
הריכוזיות בשוק המזון הישראלי היא סיפור ידוע, אך השלכותיה מעמיקות מיום ליום. בעוד שקיימות מאות חברות מזון קטנות בישראל, הן נאלצות להתחרות מול אימפריות מזון שמחזיקות בשליטה כמעט מוחלטת על ערוצי השיווק וההפצה. התוצאה היא מחירים גבוהים באופן לא פרופורציונלי, שמשפיעים על כל משק בית בישראל.
בעוד שישנם מוצרים שנשארו יציבים במחירם, ואפילו כאלה שהוזלו, הם מהווים מיעוט קטן בסל הקניות הכולל. רוב המוצרים חוו התייקרות משמעותית, כשחלקם אף חצו את רף המאה אחוזים בעליית המחיר. מה שמטריד במיוחד הוא שרבות מההתייקרויות הללו לא זכו לסיקור תקשורתי או לתשומת לב ציבורית.