ב-2021 חל זינוק של 14.9% בסך כל הרכישות של צרכנים פרטיים בכרטיסי אשראי ביחס ל-2020 – כך עולה מדוח הלמ"ס לסיכום השנה שפורסם היום (חמישי). זאת על אף סגר הקורונה השלישי בתחילת השנה, שנמשך עד פברואר.
הנתונים מצביעים על התאוששות ניכרת ביחס לשנת 2020, שבה פרצה הקורונה בישראל, וסך הרכישות בה עלה ב-3.8% בלבד ביחס לשנה שלפניה. ב-2019, לשם השוואה, סך הרכישות עלה ב-7.9%, יותר מכפול מאשר ב-2020, אך רק כמחצית מאשר בשנה האחרונה. הנתונים התקבלו מכל חברות כרטיסי האשראי הפועלות בישראל, לפי סכום הרכישה הכולל של הצרכנים בבתי העסק, ומתייחסים לרכישות של ישראלים בארץ בלבד.
התחום שבו נרשמה העלייה המשמעותית ביותר, של 21.6%, הוא תחום השירותים, הכולל בין היתר טיסות ותיירות, פנאי ובילוי, שירותי ביטוח ושירותי עירייה וממשלה. מדובר במגזר שלו נתח של 20% מסך הרכישות בכרטיסי אשראי והוא נפגע באופן הקשה ביותר בשל מגפת הקורונה בשנת 2020, שבה סך הרכישות בו צנחו ב-13.4%. הזינוק בשנת 2021 מהווה מעין פיצוי של הצרכנים על תקופת הסגרים, שהתבטא בהוצאות גדולות הרבה יותר עבור בילויים וטיסות לחו"ל.
גם בתחום מוצרי התעשייה, הכולל הלבשה והנעלה, מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, קניות בבתי כל-בו ורהיטים, חל בשנת 2021 זינוק של 15.7% ברכישות בכרטיסי אשראי ביחס לשנת 2020, שבה נרשמה ירידה קלה של 0.3% ביחס לשנת 2019, גם היא בהשפעת הסגרים. לתחום יש נתח של 17% מסך הרכישות בכרטיסי אשראי.
בתחום המוצרים והשירותים האחרים, הכולל דלק, חשמל וגז, מחשבים ותוכנה, ציוד ושירותי תחבורה ותקשורת, ספרים, פרסום, שירותי רפואה ותרופות ושונות, חלה עלייה של 15.1% ביחס לשנת 2020, שבה הייתה גם כן עלייה בסך 12.2% ביחס לשנה שלפניה. מדובר בתחום הגדול ביותר, שלו נתח של 48% מסך הרכישות בכרטיסי אשראי.
דווקא בתחום המזון ומשקאות חלה בשנת 2021 עלייה צנועה יותר ביחס לשנת 2020, של 5.8%, לאחר שבשנת 2020 נרשמה עלייה של 9.7% ביחס ל-2019. זהו תחום שלו נתח של 15% מסך הרכישות בכרטיסי האשראי.