אזהרת המסע לטורקיה שפורסמה אתמול (שני), יחד עם האזהרות הטלפוניות שנשלחו לעשרות מטיילים, עלולות להוביל לגל ביטולי חופשות במדינה הפופולרית. רק השנה חזרה טורקיה לראש רשימת היעדים המועדפים על הישראלים, לאחר שנים של נתק, וכעת שוב נאלץ המטייל הישראלי לחשב מסלול מחדש. במקביל סוכנויות טיולים מספרות על מחירי כרטיסים נמוכים במיוחד, ומטיילים שרק שבו מהמדינה טוענים שאין חשש ברחובות. האם אפשר לבטל טיסה בשל אזהרת מסע בטחונית, ומה הפיצוי שמגיע לכם? המועצה לצרכנות עושה סדר בזכויות שלכם.
באפליקציית חוליו, שמנצלת את המצוקה של חברות התעופה ומשווקת כרטיסים של השנייה האחרונה במחירים זולים במיוחד, מספרים שהשינוי בהתנהגות הצרכנים והירידה בביקוש לטורקיה דווקא יצר הזדמנות. "החשש של חברות התעופה אתמול 'להתקע' עם מושבים פנויים לטיסות לאנטליה לימים הקרובים גרמה למחיר זול באפליקציית חוליו, של 139 דולר בלבד, והובילה לעלייה חדה של למעלה מ-30% במכירות כרטיסים לאנטליה", סיפר דוביק גל, מנהל השיווק של האפליקציה.
באתר השוואת המחירים Travelist דווקא מזהים ביממה האחרונה ירידה של 23% בחיפושים לנופש בטורקיה, אך היא עדיין בחמשת היעדים המבוקשים ביותר בקרב ישראלים. "מאז תחילת ההתחממות ביחסים בין טורקיה לישראל, הביקוש בקרב הישראלים לנופש באנטליה רק עלה. אזהרת המסע אמנם הובילה לירידה בחיפושים אך אנטליה ואיסטנבול עדיין מובילות את החיפושים בקרב הקהל הישראלי, ככל הנראה מתוך אמונה כי עד החופשה אזהרת המסע תרד", מספרת עמית גולדברג, מנהלת האתר.
לאחר שאמש עוד דיווחו באתר התיירות גוליבר שאין ביטולים, היום התמונה השתנתה: ירידה חדה בהזמנת טיסות וחבילות נפש לטורקיה בעקבות אזהרת המסע. "מאז התחממות היחסים, הפכה טורקיה ליעד המבוקש ביותר בקרב ישראלים. ביממה האחרונה, ישנה ירידה של כמעט 50% בהזמנות חבילות נופש, וכ-30% בהזמנת טיסות. אנחנו מכירים מניסיון עבר מאירועים דומים, שהמגמה צפויה להתאזן בתוך כמה ימים, ובינתיים את מקומה של טורקיה תופסת יוון. המטייל הישראלי הוכיח במהלך השנים כי הצורך והרצון שלו לצאת לנופש גובר על כל חשש, כך היה באירועים דומים בעבר וכך גם עכשיו", אמר זיו רוזן, מנכ"ל קבוצת גוליבר.
"האוכלוסייה המקומית באנטליה מהממת"
בינתיים בקבוצות הטיולים בפייסבוק החשש לטוס לטורקיה מעורר דיונים נרחבים. בעוד שחלק מהמגיבים טוענים שאין סיבה לבטל נופשים משום ש"גם בישראל מסוכן", אחרים מצהירים כי לא יטוסו למדינה - אם בגלל החשש מהמצב הבטחוני או בגלל האחריות הלאומית. אחת המגיבות בקבוצות האלו היא הדס, ששבה אתמול מחופשה משפחתית באנטליה.
הדס סיפרה ל-N12 על התחושות בנופש: "חזרנו אתמול, היינו בטיול משפחתי 9 אנשים ונהננו מאוד, איך אפשר שלא? קודם כל האוכלוסייה המקומית באנטליה מהממת, המקום ריק, אין להם את הרוסים והאוקראינים, רק הישראלים והגרמנים. לא סתם הם עושים דילים במחירים טובים. ההרגשה טובה, אין חשש, אני לא יודעת אם הייתי טסה לאיסטנבול אבל אנטליה פשוט ריקה, את לא רואה תיירות שם".
אמנם הדס שבה לפני שפורסמה אזהרת המסע אך לטענתה היא לא הייתה מבטלת גם אילו הייתה יודעת על התראה. "לא היה מלחיץ אותי, אני אומרת לך את האמת, אתה טס לאנטליה, אתה נוחת, מגיע נהג לקחת אותך ישר למלון ושם הכול כלול, אם אתה רוצה אתה יכול לא לצאת בכלל. אנחנו כן טיילנו שם, האוכלוסייה המקומית מהממת. הם ידעו שאנחנו ישראלים ונהפוך הוא, הם מאוד רוצים את הישראלים שם. היינו בשתי מסעדות מחוץ למלון והם כל כך שמחו שהישראלים חוזרים. אני נסעתי גם לקמר ואין שם נפש חיה ברחוב, החנויות עומדות ריקות, כל בעלי החנויות יושבים בחוץ. מדברים איתך מציעים קפה, ממש נחמדים, הם זקוקים לכסף".
ביטולי טיסות ופיצויים - שאלות ותשובות
האם אפשר לבטל טיסה?
על פי המועצה לצרכנות, מטיילים יכולים לבטל טיסה מכל סיבה שהיא, בתנאי שהזמינו טיסה או חופשה בחו"ל באמצעות אתר או טלפון. ניתן לקבל החזר כספי רק אם מבטלים את העסקה בתוך 14 ימים ממועד ביצוע העסקה או ממועד קבלת טופס הגילוי, לפי המאוחר. אם נותרו יותר מ-7 ימים (לא כולל שבת וחג) למועד הנסיעה ישלמו המבטלים רק דמי ביטול של 5% או 100 שקלים - לפי הנמוך מביניהם.
האם אפשר לבטל טיסה בגלל אזהרת מסע?
לאזהרות המסע יש תוקף של המלצה בלבד לגבי זכות הצרכן לצאת לחו"ל. אולם, לרמת החומרה בהן מתפרסמות האזהרות, מועדן ולנסיבות האירועים שקדמו לפרסום, יש השפעה על מארג הזכויות של הצרכן. בית המשפט יקבע באופן פרטני בהתאם לנסיבות אם מדובר במקרה של סיכול, שבו לצרכן מגיע כספו בחזרה. למשל, אם מתפרסמת אזהרת מסע חמורה ליעד שלא התפרסם בעבר כיעד מסוכן, יכול צרכן לטעון לסיכול. מאידך, אם מתפרסמת "רק" החמרה של התראה חמורה קיימת, שהייתה תקפה כשהצרכן ביצע את העסקה, זה יפחית את זכויותיו של הצרכן בפני בית המשפט.
מה האחריות של סוכן הנסיעות?
סוכן נסיעות מחויב בחובת גילוי נאות וצריך לעדכן צרכן שמזמין טיסה על אזהרות מסע שקיימות ליעד. מדובר בפרט מהותי, שסביר להניח שישפיע על צרכן בהחלטתו אם לרכוש או לא לרכוש כרטיסים ליעד המבוקש. במקרה של אי גילוי מידע לצרכן בדבר אזהרת מסע קמה לכאורה לצרכן עילה לביטול העסקה בשל חוסר גילוי נאות.
איזה פיצוי מגיע למי שמבטל טיסה בגלל אזהרת מסע?
צרכן שמבטל טיסה בשל אזהרת מסע שלא במועדים הקבועים בחוק לא זכאי לפיצוי. בחוק הגנת הצרכן יש הגדרה ברורה מתי מותר לבטל טיסה או חבילת נופש ולקבל החזר. גם אם קיימת אזהרת מסע אין חובה אוטומטית לחברת התעופה לבטל את הטיסה. רק אם החברה עצמה מבטלת את הטיסה עקב המצב הביטחוני הצרכן זכאי להחזר עבור הטיסה. צרכנים שביטלו את טיסתם זכאים להחזר מסי הנמל.
האם אפשר להגן על עצמך בעת הזמנת הטיסה למקרה שתצטרך לבטל?
חברות הביטוח לא מאפשרות במרבית המקרים ביטול טיסה בשל אזהרת מסע, והסעיף אינו מכוסה במסגרת הפוליסה. מומלץ להתעדכן לפני הזמנת הכרטיס באזהרות הקיימות למדינת היעד. בדרך כלל בתי המשפט לא מקבלים את הטענה כי אזהרת מסע הוא אירוע מסכל המאפשר את ביטול העסקה.