רבים מאיתנו מעדיפים לקנות באתרי האינטרנט של רשתות המזון במקום להגיע אליהם פיזית – אך מה באמת קורה בסניפי רשתות המזון בישראל? צוות "תוכנית חיסכון" הצטרף לפשיטה של הווטרינרים הרשותיים על רשת רמי לוי – ונראה כי הממצאים שגילינו מטרידים.
בישראל אומנם אין חובת קירור במשאיות ההובלה, אבל ללא ספק זה מועיל לשמר את המוצרים הרגישים בטמפרטורה הנכונה. "אין לו (לנהג המשלוחים) קירור באוטו?" נשאלו באחד מסניפי רמי לוי, והשיבו: "אין קירור כי שמים 4 קרח" – עניין שעשוי להצביע על בעיה במקררים.
בתוך הסניפים ביקרנו בקצבייה – ושם גילינו כי העובדים לא שומרים על הנהלים כפי שאמורים. חלק עם לבוש לא תקני, ללא כובע או חלוק שהם פריטי חובה. "שכחתי אותו בבית, שכחתי אותו", סיפר אחד העובדים". בדומה ל"סיפור הבשר הטחון" במשלוחים של שופרסל, גם ברמי לוי מוכרים את הבשר הטחון במשלוחים ומכינים אותו מבעוד מועד – דבר שלכאורה אסור. בשר טחון, מעצם היותו מוצר מאוד רגיש, אמור להיטחן מול עיני הלקוח בלבד, ויש לצרף סימון של תאריך הטחינה.
"לאיטליז, לא יצרן, אסור בכלל להוציא בשר טחון", אמר וטרינר לעובד ברשת. הנוהל אומר שאפשר לטחון את הבשר לעיני הלקוח בלבד, ובמקרה של משלוחים, כשאין לקוח מול הקצב, ברגע שהבשר נטחן יש לצרף לו פתק עם המשקל ותאריך הייצור.
ד"ר משה רפאלוביץ, רופא, וטרינר ראשי באזור גוש דן, סיפר על ממצאים מהסניף: "גילינו את זה שהוא טוחן למשלוחים במקום שאסור לטחון למשלוחים. התרענו, וקיבלנו מיד הודעה מהרשת שהפסיקו עם הנוהג הזה". כלומר, הליקויים תוקנו.
גם את מקרר הדגים בדקנו, וגם בו הדברים לא היו תקינים. הטמפרטורה הייתה על 6 מעלות – לא תקין, גבולי. "זה מוצר מאוד רגיש, מאוד מאוד רגיש", אמר הווטרינר, ופנה למנהל הסניף: "יש לך ילדים? אל תיתן להם את זה".
בשורה התחתונה - עולם המשלוחים הוא נרחב, קשוח וקפדני. יחד עם זאת, הרשתות חייבות להבין שזה מוצר שאנחנו צורכים ומכניסים לגופנו. הן פשוט צריכות לשמור עלינו – הן חייבות לנו את זה.
מרמי לוי שיווק השקמה נמסר בתגובה: "הרשת עובדת על פי נהלים נוקשים על מנת לשמור על איכות הסחורה ולהיטיב עם הצרכנים. אם ישנם עובדים שחרגו מן הנהלים, המקרה יטופל ויתוקן מיד".
רביד אדרי סייע בהכנת הכתבה