אם הסתובבתם לאחרונה ברשתות השיווק, בטח שמתם לב שקשה למצוא שמן זית על המדפים. אבל האם מה שכבר נמצא הוא ישראלי או מיובא מחו"ל? בסיבוב בסניף של אחת מרשתות השיווק לדוגמה, לא ניתן למצוא את בקבוק שמן הזית הרגיל של יד מרדכי שמכיל 750 מ"ל, אלא בקבוק לחיץ קטן שעליו נכתב: "בלנד ישראלי האיחוד האירופי". היצרניות הגדולות יגרמו לכם לחשוב שמדובר בשמן ישראלי - והן מצאו דרכים יצירתיות כדי שלא נשים לב לכך שמדובר למעשה ב"בלנד", ערבוב של שמנים מאירופה ומישראל.
צרכנות - סיקור N12
- עד 40 שקלים לבקבוק: מחירי שמן הזית מזנקים
- אלף שקל יותר לטיסה דרך אל-על: כך תחסכו את הפער
- יצליחו לאתגר את מונופול התה? "השוק בישראל חריג"
- פירות וירקות בחצי מחיר: "יצאתי עם שני ארגזים ב-100 שקל"
- "התנ"ך של האוכל" בדרך לישראל
תו התקן הישראלי הייחודי של משרד הבריאות לשמן זית וגם של הדבש נועד כדי לשמור על בריאות ובטיחות הציבור וגם על התוצרת המקומית בארץ. ואולם, ברשתות ניתן למצוא דבש ושמן זית מיובא. "זה מיטיב בעיקר עם חברות הענק, המגה-מונופולים בתחום המזון", מסבירה עו"ד רחל גור, סמנכ"לית לובי 99 מהלובי הציבורי, "שמנצלים את הרגולציה המורכבת הזו כדי לחסום מתחרים מהשוק הישראלי, להעלות את המחירים - ולשמור על רווחיהם".
הדבש אמנם נפתח כעת לייבוא ללא מכסים דרך מכרז של משרד החקלאות, ורוב הרשתות מלבד רמי לוי, הדבש המיובא עדיין לא הגיע - אבל התחרות החלה והמחירים ירדו. גם הדבש הנמכר ביותר בישראל, של חברת יד מרדכי הוא למעשה "בלנד" - דבש מתוצרת מקומיות ומחו"ל. מדובר בדבש ששולט על כ-50% מהשוק. התחרות גרמה לכך שחלה ירידת מחירים גם של הדבש מסוג זה. אבל מדובר במהלך של רשתות השיווק - ולא ביוזמה של יד מרדכי עצמה, שטראוס, להורדת מחירים.
התחרות הזו מוכיחה דבר אחד - במהלך השנה, הצרכנים פשוט משלמים הרבה יותר. היצרניות הגדולות ששולטות בשוק בישראל מבינות שהורדת המכסים בין שעל שמן זית או על דבש זה עניין זמני בלבד - ובסופו של דבר, הן יחזרו לשלוט בשוק.