לפעמים מלחמה זה לא רק דימוי. במקרה של הנמלים זאת המציאות. "ביבי, בנט, כץ, לפיד - רק בדם תוכלו לקחת את המקום הזה מאיתנו, אך ורק בדם!", צועק ומצהיר אחד מחברי ועד העובדים. ומנגד לו, אומר שר התחבורה ישראל כץ: "אנחנו לא ניכנע, אני לא אאפשר את זה יותר, הוועדים לא ישלטו בנמלים".
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
במלחמה כמו במלחמה, רצוי להכיר קודם את הגנרלים. "אני אמרתי להם שמי שידליף לעיתונאים, יהיה לו בעיה עם ועד העובדים", אמר יושב ראש ועד נמל חיפה, מאיר תורג'מן בשיחה עם חדשות 2, "למלשינים לא תהיה תקווה". תורג'מן, אלוף פיקוד הצפון של עובדי הנמלים, הוא האיש שמטיל את חיתתו על פקודיו. "אני מוכן להתערב איתך על כל סכום, לא תמצא אחד שיעז להתראיין ויגיד בפנים גלויות שהוועד טועה, אין לו אומץ. לא בגלל שהוא לא צודק או כן צודק אחי, בגלל שהאנשים האלה זה עכברים אחי, האוניה טובעת - הם בורחים. זה לא גברים, עזוב אותך".
הוא בן 45, נשוי בשנית ואב לחמישה. אחותו עובדת בנמל, את אשתו השנייה הכיר כבר כאן, בבחירות לוועד הוא קיבל תמיכה שמזכירה את ימיו הטובים של אסד, והם יודעים למה. מסמך פנימי של הנהלת נמל חיפה מגלה שהשכר הממוצע של העובדים בנמל עמד בשנת 2011 על 29 אלף שקלים בממוצע. גם העובדה שהכנסות הנמל נמצאות כבר שנים בירידה עקבית לא ממש הפריעה לשכר העובדים להמשיך ולהתנפח.
"תורג'מן וחסן הם הביטוי לכישלון של הממשלות"
"לא צריך להיות מצב שבו מנופאי מרוויח יותר מרמטכ"ל", אמר שר התחבורה כץ בריאיון לחדשות 2. "זה בדיוק העיוות: מאיר תורג'מן, אלון חסן וחבריהם הם הביטוי לכישלון של הממשלות. אני החלטתי לשנות את זה".
תורג'מן דואג לעובדים, ויש מי שדואג לשכרו שלו. שנתיים אחרי שהפך ליו"ר הוועד, התכנסו בכירים בנמל לדיון חשוב. לפי הפרוטוקול הנושא היה אופן חישוב הפרמיות, כלומר התוספות, לשכרם של תורג'מן ונציג ועד נוסף - שניהם אגב פטורים מעבודה בפועל. אחד ממשתתפי הדיון, רונן ינוביץ, לשעבר סגן מבקר נמל חיפה, טוען כי קיבל מסר מנציג ההנהלה. "נאמר לי שהיות ותורג'מן עבר דירה, הם רוצים לשפר לו את שכר העבודה שלו, לתת לו שעות פרמיה יותר גבוהות, להכניס רכיבים יותר גבוהים בתוך הפרמיה", סיפר ינוביץ.
במהלך הדיון קובעים נציגי ההנהלה כי חישוב הפרמיה של מזכיר הוועד תורג'מן מתבצע בעקביות בחוסר שלא על פי השיטה. ההמלצות: תשלום הפרמיה החודשית של תורג'מן תתבסס על תחשיב חדש, מפנק יותר, וזה לא הכל: גם על ימי מחלה, חופשה וימי עיון, יקבל תורג'מן תוספת פרמיה שתחול רטרו-אקטיבית על שנתיים קודמות. באדיבות ההנהלה, עלה כעת שכרו של הגנרל במאות שקלים לכל משמרת - סה"כ: 44,439.20 שקלים לחודש. "ברגע הראשון הייתי המום", נזכר ינוביץ, "פה זה משהו שהוא לא מקובל".
"יו"ר ההסתדרות היה צריך להתנער מהם"
בחזרה למלחמה: לפני חצי שנה ניתן האות לקרב על הבית. שרי האוצר והתחבורה, בגיבוי ראש הממשלה, החליטו לפרק את המונופול הימי, ולהקים שני נמלים פרטיים בחיפה ובאשדוד. "כשנמל חיפה יעבור לידיים פרטיות של איזה קבלן פרטי, יזם פרטי מולטי מיליונר והוא ירוויח מלא מלא כסף, יום אחד מדינת ישראל תתעורר ותגיד אה...", השיב בתגובה מאיר תורג'מן. "לדוגמה מספנות ישראל, תראה מה קרה שם: היה מפעל עם 1,500 עובדים, היום עובדים שם חברה קבלנית מסכנין, מרוויחים שכר מינימום וקצב ושמלצר (הבעלים) עושים שם מיליונים".
הוועדים שחוששים לעתידם לא חיכו להנהלה, ופרצו קדימה. בתחילת החודש, כשבית הדין לא מיהר לאשר את השביתה שביקשו, העובדים ויתרו על הדיפלומטיה. "באיזה שלב בדיון, הוא פוצץ על ידי העובדים, הם אמרו שם דברים שאני בטח לא אחזור עליהם", שיחזר שאול מרידור, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר. "נחצו שם קווים בענייני אלימות, והאיומים, וההתנהלות של האנשים בין כותלי בית המשפט ובכלל". במהומה הזאת אגב אף אחד מהעובדים שהתפרעו לא עוכב לחקירה. המדינה - כהרגלה - התקפלה. "כך הם נוהגים מול המדינה, מול מוסדות המדינה, ואני חושב שיושב ראש ההסתדרות, מאותו רגע, היה צריך להתנער מהם", הבהיר השר כץ.
האווירה בנמל די חמה, אבל גם משפחתית. מבקר המדינה קבע בעבר שתופעת העסקת קרובי משפחה יצרה חמולות. לרבע מהעובדים בנמל חיפה יש קרובי משפחה, ל-74 עובדים יש קרובים אפילו באותה מחלקה. "נגיד עכשיו אני רוצה להכניס את הילד שלי לנמל, מה אני לא יכול לדעתך?", תהה תורג'מן בשיחה עם חדשות 2. "עזוב את הכוח, את האיומים וזה. הבן שלי רוצה להתקבל לנמל. למה, אחי, הוא פסול מלהתקבל? ספר לי".
כך הפך הכדורגלן עופר מזרחי לנהג בנמל חיפה
עופר מזרחי, כוכב העבר של מכבי חיפה, היה חלוץ פורה. בשנים האחרונות הוא מאמן כדורגל. בין שחקניו בתקופה האחרונה היה גם אחד מקרובי משפחתו של תורג'מן. בתחילת השנה פירסם נמל חיפה מכרז למשרת נהג. בין מאות הפונים היה גם ח', נהג מקצועי כבר יותר מעשור, בעל רישיון ג', רישיון על אוטובוס, מה שמהווה יתרון. "עמדתי בכל הקריטריונים וחשבתי שאני הולך להסתדר בחיים מבחינת משכורת, מבחינת ועד חזק, מבחינת שעות עבודה, מבחינת לעשות חיים. אני רואה אנשים, אני מכיר אנשים שעובדים בנמל, אני רואה איך הם חיים".
מועמד אחר במכרז היה מאמן הכדורגל עופר מזרחי. בלי רישיון על אוטובוס, בלי ניסיון רב על הכביש, אבל זה הספיק כדי לבעוט אותו לראש הרשימה. מזרחי הוא כעת נהג בנמל חיפה. "עופר מזרחי התקבל לתחבורה, הוא עמד בכל דרישות הגוף של המכרז", אמר בתגובה מאיר תורג'מן. "למה מה? כל מי שעובד בתקשורת הגיע לשם בגלל העיניים הכחולות שלו? הגינות צריכה להיות".
"צריכים להיות ועדים חזקים", הבהיר אבי ניסנקורן, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות. "אם היו רק ועדים חלשים, אז כוחה של ההסתדרות גם בהגנה על העובדים החלשים לא היה קיים". בית הדין הארצי לעבודה דחה השבוע את הקץ. לא איפשר לעובדים לשבות, והורה למדינה לנהל איתם משא ומתן. אבל נדמה ששני הצדדים מחפשים הכרעה.
בעתיד הקרוב נדע מי ניצח במלחמה הימית. האם תורג'מן יהפוך לגיבור מעמד הפועלים, או שייזכר כעוד יושב ראש שנעלם רגע אחרי שהסתנוור מהעוצמה. "שכרון הכוח מגיע לכולם, הוא הגיע ליושב ראש הקודם שהיה פה דודו פרץ, הוא הגיע לגילה אדרעי, ואליי הוא לא הגיע", הגיב תורג'מן. "מתי ראית אותי בתקשורת בזמן האחרון? תאר לך אחד כמוני ששכרון הכוח היה מחליש אותו, היה הולך להתראיין בערוץ 2, ערוץ 10, היה אומר יאיר לפיד אתה על 'הפאטה' שלי, אם זה ביבי, אם זה זה, כמו שאלון חסן עשה בישיבה הזאת, נכון? אני לא במקומות האלה. אני רוצה לשמור על הפרנסה שלי. אם עוזבים אותי בשקט, אני מסתפק בשלי. אם יריבו איתי, אני בן אדם שיודע לריב. אני גם שצריך, אני יודע להתעמת חבל לך על הזמן".
מנמל חיפה נמסר בתגובה כי "עופר מזרחי עמד בכל דרישות הסף לתפקיד נהג כפי שנקבעו במכרז. הניקוד המצטבר שקיבל היה הגבוה ביותר ולא ניתנה לו כל העדפה במכרז. לא היה ידוע על פסילת רישיון שצפויה, אושר לו על פי הנהלים עבודה נוספת כמאמן כדורגל עד סוף השנה. במועד בחירתו לתפקיד לא שימש מזרחי כמאמן הכדורגל של קרוב משפחתו של תורג'מן. בעניין העלאת השכר של תורג'מן: נציג ההנהלה מכחיש כי ביקש להעלות את שכרו של תורג'מן כדי לסייע במימון דירה שרכש. הטענות הועלו כעת באיחור של ארבע שנים על ידי עובד שאישר את עקרונות השכר ובהמשך פוטר מהנמל. מטרת הדיון הייתה לתקן את תחשיב שיעור הפרמיה של תורג'מן שהיה בחוסר בשנתיים האחרונות. דיון השכר שנערך בעקבות בקשת ההסתדרות בוצע באופן שקוף ואושר בידי רשות החברות".
מבא כוחו של מאיר תורג'מן נמסר בתגובה כי "מרשי לא ביקש דיון בנושא שכרו. כל הפניות שהיו להנהלת הנמל נעשו על ידי ההסתדרות. תורג'מן מעולם לא השתתף בדיון אשר נגע בתנאי העסקתו. שכרו אושר על ידי רשות החברות הממשלתיות. בעקבות תלונה אנונימית בעניין השכר, בוצע דוח ביקורת על ידי מבקר החברה, אשר קובע כי מדובר בהטבות דומות ואף פחותות מההטבות להן זכה קודמו בתפקיד. דירתו היחידה של תורג'מן נרכשה בשנת 2006 במיטב כספו וללא לקיחת הלוואת משכנתא, כאשר אין למרשי מושג מיהם אותם בכירים לכאורה בנמל אשר פנו בעניינו כביכול. בין תורג'מן ובין עופר מזרחי לא קיים קשר חברי כלשהו אלא היכרות שטחית בלבד. כמו כן, תורג'מן אינו חבר בוועדות לקליטת עובדים במחלקת מינהל ובמחלקות אחרות בנמל. תורג'מן מעולם לא פנה לחבר הנהלה בדרישה לקליטת עובד כזה או אחר".