הוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל) במנהל התכנון הודיעה היום (שני) על הכנת תוכנית המינהור של מסילת הרכבת לכל אורך רצועת החוף של חיפה, כחלק מהתוכנית להכפלת המסילות בין חיפה לשפיים, זאת לאחר בחינת מספר חלופות למקטע המסילות בעיר. "מדובר בהישג היסטורי, סביבתי ונופי, לתושבי העיר, אשר מוביל אותנו למימוש החזון שלו אנו מייחלים עשרות שנים והוא – הסרת החיץ שבין שכונות העיר לים", מסרה ראש עיריית חיפה, עינת קליש רותם.
התוכנית, תת"ל 65 חולקה לשני חלקים: החלק הראשון, משפיים ועד חוף הכרמל, כבר הופקד להתנגדויות הציבור והוא בשלב מתקדם יותר. במסגרתו יוכפלו מספר מסילות הרכבת בקטע שבין שפיים לחיפה, כך ששתי המסילות הקיימות ישמשו את הרכבת הפרברית ושתיים נוספות תהיינה מיועדות לרכבות מהירות, אשר יוכלו להגיע למהירות של 250 קמ"ש ובכך יקצרו באופן משמעותי את זמן הנסיעה בין מטרופולין חיפה למרכז הארץ.
החלק השני, תת"ל 65ב', הוא למעשה המשכו של החלק הראשון מצפון והוא מדבר על המקטע של המסילות לאורך קו החוף של חיפה. במסגרת תוכנית זו נשקלו מספר חלופות והיום התקבלה חלופה 102: מחוף כרמל ועד לב המפרץ יעברו 4 המסילות, ארבעת ימונהרו, כלומר יעברו מתחת לקרקע לכל אורך רצועת החוף של חיפה.
הוועדה דנה במספר חלופות להתוויית המסילות בתחומי חיפה, וההכרעה התעכבה במשך שנים רבות בשל פנייה עיקשת לבחינת חלופה שתעקוף את העיר חיפה, בעיקר מצד רשויות בגליל המערבי. הוועדה בחנה חלופה העוקפת את חיפה וממשיכה מחדרה לצפון, ומצאה כי הדבר יגרע מרמת השירות לרוב המוחלט של הנוסעים ברכבת, כולל לתושבי הגליל המערבי.
באישור התוכנית הוות"ל למעשה אימצה את עמדת העירייה, משרדי הממשלה וגופי התכנון השונים, והוות"ל אף ציינה כי מינהל התכנון תמך לאורך כל הדרך בחלופת תוואי המסילות בתת-הקרקע, ולא על פני הקרקע לצורך קידום שירות מיטבי ומהיר למרכז מטרופולין חיפה. עלות יישום התוכנית נאמדת בכ-12 מיליארד שקל. חלק זה של התוכנית נמצא בשלב מוקדם יותר של אישורים ומחכים לו עוד שלבים רבים וכן יש לתקצב אותו בנפרד. האישור הסופי יינתן בסוף התהליך שצפוי לארוך מספר שנים.
על מנת לסייע בפתרון האתגר של מימון מינהור המסילות, הובילו עיריית חיפה והמועצה הלאומית לכלכלה עבודת מטה יחד עם רמ"י, משרד האוצר, מנהל התכנון, חברת נמלי ישראל, בתיאום עם חברת נמל חיפה, לקידום פיתוח אורבני-נדל"ני על השטח שיתפנה עקב מנהור המסילות. מדובר בתוספת של אלפי יחידות דיור, מסחר ועירוב שימושים נוספים, שיהפכו את חיפה לעיר חוף אמיתית, ואת חזית הים העירונית למתחם מגורים בדומה לערים המובילות בעולם. זאת, תוך השארת רצועה פנויה לרכבת קלה עתידית, שיכולה לחבר בין רק"ל חיפה-נצרת, דרך העיר חיפה, לאזור תחנת חוף הכרמל.
על אף השלב המוקדם יחסית, בעיריית חיפה רואים באישור התוכנית רגע היסטורי, שכן היא תאפשר את הסרת החיץ שיוצרת מסילת הרכבת בין העיר לים, וכך יישום התוכנית יאפשר לעיר לממש את הפוטנציאל הגלום בה, תוך חיבורה המלא לחוף הים. לאחר המינהור תהיה גישה חופשית לחזית הים העירונית, ללא חסימה וגידור, כמו גם בין שכונות החוף לחוף הים.
ראש עיריית חיפה, עינת קליש רותם: "ההחלטה לשקע את מסילות הברזל של חיפה מהווה מהפכה של ממש בעיר, המשוועת לקשר עם חוף הים שלה. התוכנית שאושרה מהווה בשורה לפיתוח פרויקטים בתחומי הנדל"ן, התיירות והתחבורה בחיפה ותאיץ את פיתוחה בתנופה חסרת תקדים".
יובל אדמון, סגן יור המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה: "מנהור מסילות הרכבת שמפרידות בין העיר חיפה לחוף הים, לאורך כ-10 ק"מ, וחיבור העיר אל ימה, הוא מהלך אסטרטגי לפיתוח מטרופולין חיפה והצפון כולו. כפי שאי אפשר היה לדמיין את תל אביב עם רכבת לאורך רחוב הירקון, שמפרידה בין העיר לחוף הים, כך גם בחיפה. הגיע הזמן שהרכבת תעבור לתת הקרקע, חזית הים העירונית תפותח, ושכונות החוף יהפכו לשכונות עם נגישות מלאה לחוף הים לרווחת תושביהן".