לא צריך ארנק, לא כרטיס אשראי – החבר הכי טוב שלנו, הסלולרי, יכול לשלם על הקניות. אבל סביר להניח שאף פעם לא יצא לכם לעשות את זה, להשתמש ב"ארנק הדיגיטלי".
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
בדנמרק, למשל, זה חלק מהחיים. שם משלמים על עסקאות יום יומיות עם הטלפון הנייד. ב-9 מתוך 10 טלפונים חכמים במדינה מותקנת אפליקציית התשלומים. שני שליש מהדנים משתמשים בה באופן קבוע. וזה עובד מצוין גם במדינות אחרות באירופה כמו נורווגיה ובריטניה. הסינים - הם כבר לגמרי מכורים.
אבל אנחנו, הסטארטאפ ניישן, הרחק מאחור. עד כה, רק חברת כרטיסי אשראי ישראלית אחת, לאומי קארד, פיתחה שירות של ארנק דיגיטלי, אבל הוא עובד במספר בתי עסק מצומצם.
עצלנים מכל הכיוונים
אז למה דווקא אנחנו עוד לא שם? בעיקר כי אנחנו עצלנים. מכל הכיוונים.
סקר שהזמין בנק ישראל לפני כשנתיים מגלה שהישראלים רואים בארנק הדיגיטלי את אמצעי התשלום הכי פחות נוח לשימוש.
בבנק ישראל דווקא רוצים שנצעד קדימה. לא כי הם חושבים שזה מגניב, אלא כי הם יודעים שתשלום בגיהוץ כרטיס, בלי קוד סודי, זו פרצה שקוראת להאקר – וזה גם מתכון טוב להילחם בתשלומים בשחור. בבנק המרכזי מנסים לקדם פתרון עוקף חברות אשראי - שירות העברת כספים ישירות מחשבון לחשבון – עסק מורכב, ארוך ורווי יצרים.
בתי העסק, בעיקר הבינוניים והקטנים שהם הרוב הדומם, צריכים סיבה טובה כדי להוציא כמה מאות שקלים לרכוש את הסורקים והחיישנים.
חברות סליקת התשלומים שעוד לא פיתחו את שירותי הארנק הדיגיטלי צריכות להרגיש שאנחנו, הלקוחות, רוצים שהן ישקיעו בזה.
"אימוץ מלא של תקן EMV, התקן המאפשר תשלומים גם באמצעות הסלולר, יאפשר לספק מגוון אפשרויות תשלום ושירותי ערך מוסף הן לבתי העסק והן ללקוחות", אומר דן סופר, מנכ"ל וריפון ישראל וסגן נשיא לפיתוח עסקי בוריפון העולמית. "לצערי, קצב אימוץ EMV אינו מספק בעיקר בגלל היעדר חינוך שוק ואי מתן תמריצים חיוביים לבתי העסק לאמץ תקן זה".
אז מה צריך לקרות כדי שנשאיר את הארנק בבית?
בנק ישראל ומשרד האוצר צריכים להעלות את המודעות ולשכנע את כולם שזה נוח, ובעיקר הרבה יותר בטוח. במקביל, צריך לחייב את כל בעלי העסקים לשדרג את ציוד הקצה שלהם. המדינה צריכה להכריע מי יממן את השדרוג הזה - חברות האשראי, העסקים עצמם או אולי המדינה.
אבל לפני הכל, זה צריך להתחיל בנו. שנכיר את האפשרות להיפטר מהארנק, נתלהב ממנה ונשאל בכל חנות: "אפשר לשלם בארנק דיגיטלי?"