יודעים עלינו הכל ואוספים עלינו כל פרט מידע, אז איך בכל זאת אפשר להילחם בזה? אנחנו חיים בעידן שבו הרשת יודעת הכל על כל אחד. מההרגלים והפעולות היומיומיות של כל אחד מאיתנו, ענקיות הטכנולוגיה שואבות מידע עלינו ועל ההעדפות שלנו - ומנפצות כל סיכוי לסוג כלשהו של פרטיות. ככה זה שברשת קיימים מאגרי מידע עצומים, Big Data, שמכילים גם מידע על כל אחד ואחד מאיתנו.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
העידן הדיגיטלי, שהחל בפתח המילניום, הביא עמו יכולות חדשות שרק השתכללו עם השנים. פיסות המידע שנוצרות כמעט מכל פעולה שאנחנו מבצעים במרחב האינטרנטי, נאספות לכדי מאגרים עצומים של מידע. המאגרים הללו הם חומר גלם איכותי בידיהם של מנתחי המידע והאלגוריתמים שמאפיינים את המשתמשים, ואף בונים עליהם פרופילים. הביוגרפיה האחרונה שקנית באמזון, השיר ששמעת הכי הרבה החודש בספוטיפיי, כל לייק בפייסבוק וכל קליק באינסטגרם - אלה מעידים עלינו רבות בתור צרכנים.
הפרסומות שמותאמות לכל אחד מאיתנו
המידע שנאסף עלינו ברשת משמש גורמים שונים, כשאחד המובילים הוא תעשיית הפרסום. נדמה שהפרסומאים לא יכלו לבקש עולם טוב יותר לפעול בו. העיקרון פשוט: כל מי שמבקש למכור משהו, מעוניין לדעת כמה שיותר על הלקוחות הפוטנציאליים שלו. כלי איסוף המידע ומיקוד הקהלים שמציעות חברות כמו גוגל ופייסבוק, מאפשרים בדיוק את זה, ובדרך הופכים למעין שוק של קהלי יעד וגן עדן למפרסמים. במשוואה הזו אנחנו לא רק הלקוחות של השירותים האינטרנטיים - אלא גם המוצר, ויש שיטענו על כן, שלא מדובר בשירותים חינמיים כלל, וכי המחיר שאנחנו משלמים הוא הפרטיות שלנו.
הדרך מהמקום בו אנו נמצאים כיום ועד לבקרה הולמת על הפרטיות שלנו במרחב הקיברנטי עודנה ארוכה, אבל רצוי שנתחיל, גם אם בצעדים קטנים. ענקית האינטרנט והפרסום גוגל, היא מקום טוב להתחיל בו; נוכל להתחיל להדוף את המעקב הצמוד שלה - בכמה צעדים פשוטים.
איך נאבקים באיסוף המידע בהווה - ובעתיד?
כדי למחוק את המידע שכבר נאסף עליכם, כנסו לחשבון שלכם, לכו ל-Setting, History, שם לחצו על Delete activity by. באופציית התאריך סמנו - All time, ואז: Delete.
זהו, היסטורית החיפושים שלכם כבר לא שמורה בפרופיל.
כדי למנוע מעקב עתידי על החיפושים שלכם - לחצו על תמונת הפרופיל , ואז על- My account. היכנסו ל-Personal info and privacy, גללו מעט מטה, ולחצו על Go to activity controls. כאן תוכלו לכבות את המעקב על הפעילות שלכם לפי תחומים - בלחיצה פשוטה על המתג.
חזרו ל-Personal info and privacy, גללו מטה וכנסו ל-Ad settings. שם תגלו מה גוגל חושבת עליכם, ואז, תוכלו גם למנוע ממנה לתחזק את הפרופיל הצרכני שלכם ולהשתמש בו כדי להתאים לכם פרסומות. גם כאן - פשוט כבו את המתג.
ולפני שנוקטים בצעדים הללו, רק תזכורת קלה וחשובה: חלק מחוויית הגלישה שמספקת גוגל היא ההתאמה של התוכן למי שאנחנו, כפי שמזהה אותנו האלגוריתם; ככל שתמנעו ממנה לאסוף ולהשתמש במידע כזה - כך תזכו לחוויה מותאמת פחות.