חלום המכונית המעופפת מלווה אותנו כבר עשורים ארוכים, אבל בתעשייה נראה שמעדיפים להתחמק מהמונח הזה. בשנים האחרונות רווח מונח אחר: eVTOL - דרך משמעותית פחות סקסית לתאר כלי טיס חשמליים שמסוגלים להמריא ולנחות אנכית שהם לא מסוק ולא רחפן.
בתחילת השנה התעשייה הזו חוותה התפתחות חיובית לאחר שרשות התעופה הפדרלית בארה"ב (FAA) גיבשה כללים שמאפשרים לכלים הללו להמריא ולנחות כמו מסוקים ויצרו מסלולי הכשרה ברורים למפעילים שלהם. במקביל, חברות פועלות ליצור תשתית טעינה שתאפשר להטעין כלים מעופפים מיצרניות שונות, בפורמט דומה לתחנות תדלוק למכוניות.
על רקע זה מגיע גיוס ההון הטרי של חברת AIR הישראלית, יצרנית כלי eVTOL לשימושים מאוישים ובלתי מאוישים. השבוע הודיעה החברה על גיוס של 23 מיליון דולר בסבב A בהובלת קרן Entrée Capital ובהשתתפות ד”ר שמואל חרל"פ, בעלי כלמוביל יבואנית המותגים יונדאי, מיצובישי ומרצדס ומשקיע עבר במובילאיי. אז משקיע עם בסיס ברור בתחום הרכב יש, אבל לקרוא לזה מכונית? חלילה.
AIR הוקמה ב-2018 על ידי חן רוזן, נתנאל גולדברג ורני פלאוט שמשמש כמנכ״ל. החברה מעסיקה כ-50 עובדים, מהם 45 בישראל, מתפעלת מתקני פעילות וייצור בכפר יונה ומרכז פעילות בפלורידה.

לפי הודעת AIR, ההשקעה תשמש להרחבת פעילות החברה בארה״ב, להאצת ייצור כלי הטיס, להגדלת כח האדם ולתמיכה בכמות ההזמנות. לטענת החברה, התקנות האמריקניות יצרו ביקוש גובר לכלים כמו אלו שהיא מפתחת, וההון החדש צפוי לסייע לעמוד בו.
החברה הישראלית מסרה את הכלים הראשונים שלה ב-2023 ללקוח בתחום הלוגיסטיקה. הכלי הבלתי מאויש של החברה נועד לספק פתרונות של תעבורה אווירית בתחומים כמו מטען, לוגיסטיקה ותגובה לאירועי חירום. הכלי מגיע לטווח טיסה של כ-160 ק”מ במהירות של עד 220 קמ”ש ובעל יכולת נשיאה של כ-250 ק"ג ונפח מטען של כ-2 קוב.
בנוסף החברה מפתחת גם את AIR ONE: כלי טיס דו-מושבי מאויש לטיסה אישית, שעונה לטענת החברה לדרישות הרישוי החדשות של ה-FAA. שני דגמי החברה, המאויש והלא מאויש, "כוללים מנגנון כנפיים מתקפל, המאפשר חניה בגודל חניית רכב סטנדרטית".
לפי הודעתה, בשנה הקרובה צפויה AIR לספק כ-15 מטוסי מטען ללקוחות בארץ ובעולם ולהיערך לקראת ייצור ואספקה של למעלה מ־2,500 הזמנות מוקדמות לדגם AIR ONE.