לפני קצת פחות משנה, בלילה שטוף בכי של בתו תמר, אז בת עשרה חודשים, מצא את עצמו אלי בנימינוב (30), מדען נתונים מחריש, עומד מול התינוקת מתוסכל. "למרות כל הניסיונות שלי להרגיע אותה, פשוט לא הצלחתי. הייתי בחוסר אונים מאוד גדול מזה שלא הבנתי למה היא בוכה ואיך לעזור לה", הוא מספר ל-mako. תחום העיסוק שלו הוביל אותו לשאול את עצמו שאלה שבימינו עולה כמעט באופן אוטומטי: "איך יכול להיות שעם כל הקדמה הטכנולוגית והבינה המלאכותית שיש לנו היום, אין כלי פשוט שיכול לעזור להורים להבין מה הסיבה לבכי של התינוק שלהם ומה הוא צריך?".
גם לאחר אחרי שהרוחות נרגעו ובתו נרדמה לבסוף, השאלה הזאת לא עזבה את בנימינוב, והוא החליט לשתף בה גם את אשתו גל, קלינאית תקשורת במקצועה. מתוך ניסיונה, היא החלה לחשוף אותו להיבטים וניואנסים שונים בהתפתחות התקשורת המוקדמת של התינוק ובאודיולוגיה (חקר השמיעה), ותיארה לו מחקרים, תיאוריות ושיטות שלא שמע עליהם קודם מעולם.
"הבנתי שיש פה בסיס מחקרי, ועניין אותי אם אני יכול להשתמש בידע והיכולות שלי בבינה מלאכותית כדי להבין מה עומד מאחורי הבכי, וליצור משהו שיעזור לי ולעוד הורים". מאותו רגע צלל בנימינוב למסע של חקר ולמידה במטרה להבין כיצד ניתן לשלב עיבוד קול עם בינה מלאכותית ולמידת מכונה כדי לזהות תבניות בבכי.
מתוך המחקר הזה נולדה Baby Cue – אפליקציה מבוססת AI שעל סמך צליל הבכי של התינוק מזהה אם הוא נובע מרעב. האפליקציה האינטרנטית, שמיועדת לתינוקות עד גיל שנה, הושקה לציבור הרחב ביום שלישי האחרון, וצפויה לעלות בשבוע הבא לחנויות האפליקציות של אפל ואנדרואיד. "זה ממש כמו שזאם לבכי של תינוקות", מסביר בנימינוב, "לוחצים על כפתור, האפליקציה מאזינה לבכי במשך חמש שניות ומחזירה אחת משלוש תשובות – הבכי נובע מרעב, הבכי נובע מרעב ומסיבה נוספת שאינה ידועה, או שהוא לא נובע מרעב כלל".
מאחורי הקלעים, הוא מסביר, מודלים של בינה מלאכותית פועלים על בסיס תכונות שונות שהאפליקציה מחלצת מתוך ההקלטה – כמו תדרים בקול, האנרגיה המושקעת ועוצמת הבכי – כדי לבדוק מה הסבירות שצליל הבכי שתינוק מפיק מבטא רעב. "בכל דפוס בכי יש גורם דומיננטי, אבל מחקרים מהרווארד ועוד אוניברסיטאות מובילות מראים שלפעמים הבכי נובע לא בהכרח נובע מדפוס דומיננטי בולט אחד, אלא משילוב של כמה סיבות, לכן התחלנו לשלב גם את תשובה שנקראת קומבינציה, שהמשמעות שלה היא שהבכי נובע כנראה מרעב, אבל גם מסיבה נוספת".
הבחירה להתמקד דווקא בגורם הרעב נובעת מכך שלפי המחקרים זה סוג בכי מאוד דומיננטי בקרב תינוקות וגם הנפוץ ביותר במאגרי הדאטה שבהם השתמש בנימינוב, ולכן המודל למד לזהות אותו כרגע בצורה המדויקת ביותר. "בגורם רעב המודל הצליח לדייק במחקרים שלנו ב-91.8 אחוז מהמקרים. בימים אלו הוא פועל במרץ כדי להוסיף בקרוב את האפשרות לקבל תשובות שנוגעות לעוד סוגים של בכי, כמו עייפות, גזים, חוסר נוחות ועוד.
המטרה העיקרית של האפליקציה היא שהורים יוכלו להעניק מענה מהיר ומדויק יותר לבכי של התינוק שלהם: "לא כתחליף לאינטואיציה, אלא בתור שכבת הבנה נוספת", הוא מסביר. אך לצד זאת, לבנימינוב, שמגיע במקור מעולמות הפסיכולוגיה, יש שאיפה נוספת – לצמצם את הסבל לא רק אצל התינוק, אלא גם אצל ההורה: "במקרה שלי, למשל, חשבתי שהבת שלי בוכה כי היא רעבה. נתתי לה בקבוק, אבל הסיבה לבכי לא הייתה רעב, אז היא פלטה. בנוסף לזה שלא הצלחתי לפתור את הבעיה שהובילה לבכי שלה, הרגשתי גם תסכול ותחושת אשמה על זה שבגללי היא פלטה", הוא מסביר, "כהורה, כשאתה נותן מענה מהיר יותר, אתה מרגיש יותר שליטה ומסוגלות, ופחות מתוסכל וחסר אונים".
"להיות הכי שקופים מול ההורים"
בנימינוב אימן את המודל שפיתח על כאלף הקלטות שלקח ממאגרי מידע מקוונים מקובלים בתחום (Madeleny Data ו-Donate cry a corpus), שם סוג הבכי זוהה על ידי מומחים לשפת תינוקות – שיטה המבוססת על זיהוי חמישה קולות בסיסיים שהתינוקות משמיעים מתוך צרכים שונים, שאינה מוכרת ככלי מדעי מבוסס, אך יש הורים שדיווחו כי היא סייעה להם להבין טוב יותר את תינוקם. לדבריו, לאחר שהתאמן על המאגרים המודל הצליח לתת תשובות ברמת דיוק של 91.8 אחוז, שאוששה גם על ידי מומחית לשפת תינוקות שבה נעזר.
בעקבות ההצלחה, החליט בנימינוב לפתוח קבוצת נסיינים של כמאה איש, מהם ביקש להשתמש בגרסת הבטא של האפליקציה במטרה לקבל מהם משוב נוסף. הנסיינים התבקשו לסמן באפליקציה אם האפליקציה סיפקה להם זיהוי נכון. על סמך תשובותיהם של 72 הנסיינים שסיפקו משוב, התשובה שקיבלו מהאפליקציה סייעה להם ב-83.7 אחוז מהפעמים.
אמנם האפליקציה מקליטה רק בכי של תינוקות, אבל בנימינוב מקפיד לשים דגש מרכזי על נושא הפרטיות. "כל ההקלטות נשמרות במאגרי מידע מוצפנים ברמה הגבוהה ביותר, שלאף אחד אין גישה אליהם", הוא מסביר, ומוסיף שבעת ההרשמה כל הורה יכול לבחור אם לאפשר שימוש בהקלטות שלו בתור דגימות נוספות שיוכלו לסייע לשיפור המערכת, וכן עבור תכונות נוספות שהאפליקציה תוכל לאפשר בעתיד. עם זאת, הוא מדגיש שההורים יכולים תמיד גם לשנות את בחירתם, ולמחוק בלחיצת כפתור את כל ההקלטות: "המטרה היא להיות הכי שקופים מול ההורים".
"לתת מעטפת של סיוע להורה"
בנימינוב, שלפני כמה חודשים עזב את עבודתו כשכיר והפך לעצמאי, מקדיש כרגע את מירב זמנו ומרצו לבייבי החדש שלו – Baby Cue. "אני מבין שזה עוזר, וזה מרגש אותי", הוא אומר. הצוות של בנימינוב מורכב כיום מעוד ארבעה אנשים מלבדו, בהם לוטם עמיאל שמשמש כ-CTO במיזם ומסייע בפיתוח האפליקציה, וזכר עדינייב, שמייעץ למיזם בפיתוח מודל ה-AI שלה.
כיום האפליקציה היא חינמית לחלוטין, אך בעתיד, עם התפתחותה, בנימינוב מתכנן להוסיף אליה גם גרסה בתשלום. "המטרה הראשונה והעיקרית שלי היא שכל הורה יוכל להשתמש באפליקציה, אז הגרסה הבסיסית החינמית תישאר תמיד. בעתיד תתווסף גם גרסה בתשלום שתכלול יכולות מבוססות AI מתקדמות יותר", הוא אומר, וחושף את מה שהוא מבחינתו החזון הרחב של Baby Cue: "מעבר לסוגי הבכי השונים שהאפליקציה תדע לזהות, אני רוצה לשלב אלמנטים שנועדו לתת מעטפת של סיוע להורה", הוא אומר, "בסופו של דבר Baby Cue תהיה מערכת שלמה שתתבסס על סימנים שמגיעים מהתינוק, שתלווה את ההורים לאורך כל שנת חייו הראשונה של התינוק, מזיהוי הבכי ועד ההתקשרות הראשונית".
בהמשך, לאחר שהאפליקציה תכלול גם מסלול בתשלום, הוא מקווה להכניס גם משקיעים. "כרגע אני מרגיש שזה מוקדם מדי לגבות תשלום. למרות שחלק גדול מהנסיינים אמרו שהיו מוכנים לשלם עליה גם היום, קודם אני רוצה שהיא תלמד לזהות סיבות נוספות לבכי".
בנימינוב מכוון רחוק, ומצהיר כבר היום שבשלב הבא Baby Cue לא תישאר פלטפורמה ישראלית בלבד, אלא תתרחב גם לשאר העולם. "היום יודעים להגיד ברמת ודאות מאוד גבוהה, שבשנה הראשונה, ובטח בחצי השנה הראשונה, הבכי שתינוקות מפיקים נובע מצרכים פיזיולוגיים שעדיין לא מושפעים תרבותית, ולכן זהה בכל העולם", הוא מסביר, "בראייה בינלאומית, נצטרך להתכוונן תוך כדי תנועה וללמוד מה טווח הגילאים של התינוקות שאנחנו באמת יכולים לעזור להם בצורה הטובה ביותר".
לדברי בנימינוב, אפליקציות דומות אמנם כבר קיימות כיום ברחבי בעולם, אך המעודכנת ביותר מבין אלו שמצא הוציאה עדכון אחרון ב-2023, והשיטות שבהן הן משתמשות מיושנות יותר. לטענתו, הן גם לא חושפות על אילו נתונים ושיטות הן מתבססות ופועלות כדי להשתפר. "בעתיד, כשהאפליקציה תתפתח למערכת שלמה שתלווה את ההורים, היא תכלול פיצ'רים מבוססי AI שלא מציעים היום באפליקציות אחרות".