דרור גלוברמן, תמונת טור (צילום: שלומי פרי )
דרור גלוברמן, תמונת טור|צילום: שלומי פרי

"למה אתה כאן"?

זיעה קרה יורדת לי מהעורף. פקידת ההגירה בניוארק מרימה אליי עיניים חודרות מהדרכון ודורשת תשובה, עם אפס מודגש של נימוסים. התשובה שנתתי שיגרה אליי שני מקררים אנושיים שליוו אותי לאזור המעוכבים, אבל עזבו, זה לא הסיפור עכשיו.

כשהיכולות של כל אחד מאיתנו מתרחבות מדקה לדקה, השאלה "למה אתה כאן", מה המוטיבציה הפנימית שלך למה שאתה עושה עכשיו, הופכת להיות נורא חשובה.

כל אחד יכול לג'נרט וידאו בדקה. אתה יכול לרמוס מישהו בקלות מאי פעם, או דווקא להרים לו. אתה יכול להרים בתוך 5 דקות אתר ב-Base44 שיפיץ איזה מוצר ספאם עלוב, או כזה שיביא ערך להמון אנשים.  

אם נכנסתי ל-ChatGPT במטרה להיפטר מהעבודה המעיקה שקיבלתי מהמורה, אז כנראה שאעביר אליו את השאלה, ואז אשגר את התשובה שלו ישר למורה. לא למדתי כלום בדרך, אבל לא זו הייתה המטרה שלי.

אבל אם המטרה שלי כן להבין וללמוד, בינה מלאכותית היא לא תמיד החברה הכי טובה שלי. אם אני אדביק לה את הנוסחה שקיבלתי בבית הספר, היא תפתור. לא תעזור לי לפתור. אלא אם אני מנסח פרומפט מאוד מפותל ומדויק. זה לא פשוט.

האמת שזה כבר קיים. קוראים לזה קאן-מיגו - זה עוזר אישי, מין מורה פרטית, שמופעלת על ידי קאן אקדמי - בית הספר הדיגיטלי הגדול בעולם, ועל ידי ChatGPT. ככה זה נראה:

זה עדיין עובד בעיקר בשיחת טקסט, שדרוג השיחה הקולית עוד בדרך, אבל עדיין: הנה מורה פרטית שיכולה ללמד הכל, בלי מגבלת זמן או סבלנות. היא מלמדת כבר עשרות אלפים רבות של תלמידים בצפון אמריקה, והמחיר שלה, במקרה שבית הספר לא סבסד לכם את הילד, עומד על 4 דולר בחודש. זהו. אנחנו משלמים 110 שקל לשעה למורה פרטי? אמריקאי יכול לשלם 4 דולר בחודש לאינסוף שעות. 

מתוך הניוזלטר של דרור גלוברמן Skip Intro. עוד טורים כאן

הסיפור הוא לא נוחות. הסיפור זה לתת לילדים ולתלמידים שאולי אין להוריהם מאות שקלים למורה פרטי את האפשרות לקבל למידה טובה ואישית ומעצימה בכל רגע, בכל רמה, בכל שפה.

תיקון: לא בכל שפה. הכלי הזה לא נגיש בעברית ולא מישראל.

למה אין כזה בישראל? למה לא פיתחו פה מורה פרטית בעברית, בערבית ובאנגלית, שיכולה ללוות תלמידים שבאמת רוצים ללמוד ולהבין, גם אם הם גרים רחוק מהמרכז או שההורים שלהם לא טחונים?

אתם יודעים את התשובה.

אבל השבוע ChatGPT לקחה את לב הפלא שפיתחה עם קאן אקדמי - ללמד ולהנחות אבל בלי לגלות תשובות - והפכה אותו לנגיש לכולם. יש לכם עכשיו יכולת חדשה בתוך ה-ChatGPT שלכם, שאמורה לעשות בדיוק את זה.

הנה כמה דוגמאות. אתה נותן לו משוואה - הוא לא פותר אותה. הוא עובר איתך על המשתנים ועוזר לך לפתור בעצמך. מפשט את השאלה ונותן פידבק. הוא מתרגל אותך לקראת מבחן. כשאתה מבקש שיסביר לך, הוא מסביר ושואל אותך שאלות הבנה.

כשכל הבינה המלאכותית התחילה, הרבה הורים נהיו נורא מודאגים. מה יהיה עם הילדים בבית הספר? עכשיו הם יפסיקו ללמוד ויהפכו לסתומים ועצלנים? קודם כל אני רוצה להרגיע אותם: זה לא הבינה המלאכותית. הם היו סתומים ועצלנים גם קודם. ואני מדבר מניסיון.

נכון ששאלת ה"למה אני צריך ללמוד את החרא הזה" הפכה לבוערת מתמיד. אם אתה מלמד אותי מלאכה שמחשב כבר יכול לעשות, תסביר לי מה התועלת בזה. גם סטודנטים רוצים להבין. לכתוב תוכנה בעצמי? לחפש תקדימים בפסקי דין? לחשב מס? אלה באמת דברים שנצטרך לעשות בעתיד? אם לא, אז למה לעשות את זה עכשיו?

מצד שני, אם הצלחנו לענות על זה והתלמיד כבר רוצה ללמוד, לפחות שיהיה לו את הכלי המתאים. 

אין מושלם

השבוע פגשנו, הצוות המייסד של JumpStart, את צוות ההדרכה של חברת הייטק בינלאומית גדולה וותיקה. חברה שלמרות הגודל והוותק, זינקה ראש לתוך הבינה המלאכותית לפני כולם. עובדים ומנהלים קיבלו מהרגע הראשון הזדמנות ללמוד כלים חדשים ולשנות תהליכי עבודה ישנים והרגלים.

שנתיים ומשהו אחרי, הם בחוסר שקט. משהו לא עובד כמו שצריך, וזה יוצר המון סטרס בכל הדרגים. המנהלות והמנהלים מרגישים שנתנו לעובדים ביד את המברגים הכי טובים, אז שאלה ידלברו כבר. אבל זה לא עובד כמו שצריך. העובדים מרגישים שהם מאכזבים, והמנהלים באמת מאוכזבים. אבל ממי בדיוק?

טכנולוגיה חזקה מספיק מערערת הכל, כולל ציפיות, תהליכים ויחסי עבודה.

היו לי שני דברים להגיד להם.

האחד: תרגישו נוח. הרבה מאוד ארגונים לא מבינים למה טכנולוגיה שעובדת מעולה בקייס סטאדיז של אחרים - לא עובדת טוב רק אצלם. זה הסיפור. החיבור של כלי טכנולוגי למטרה ואופן הפעלה הוא מאוד אינדיבידואלי למשימה, לארגון, לכלי ולעובד שמפעיל אותו.

והשני: המטרה איננה להגיע עכשיו לכלי הבינה המלאכותית המושלם. זה היה יכול להיות נחמד, אבל אין כזה. המטרה היא אפילו לא ליצור את תהליך העבודה (וורקפלואו) המושלם. גם זה היה יכול להיות נחמד.

המטרה היא אחרת: להתנסות בכלי עבודה חדשים, לזהות יתרונות וחסרונות, להחליט מהר אם זה מתאים לנו או לא - ולעבור לכלי הבא. כלומר: חיזוק השרירים שמאפשרים לרוץ מהר על הגלגלת הזו, לזהות במיומנות הזדמנויות ושדרוגים מועילים. כי כשכלים ושדרוגים חדשים עפים עלינו בקצב שהולך ומאיץ, אין מה לחפש "תהליך עבודה מושלם". גג "מושלם לעכשיו". אז השאלה היא לא כמה מושלם התהליך, אלא מה היכולת שלך לשפר אותו בכל רגע.

או בקיצור, לענות קצת אחרת על השאלה: "למה אתה כאן"?