אפל, גוגל ומטא ניצבות בפני סכנה של קנסות עצומים בגובה של עד 20% מהכנסותיהן הגלובליות: הנציבות האירופית פתחה בחקירה נגד אפל, גוגל ומטא בחשד להפרת חוק השווקים הדיגיטליים (DMA), כך הודיעה הנציבות היום. החברות חשודות בכך שניצלו את כוחן כ-gatekeepers ומנעו מחברות חדשות להיכנס לשווקים קיימים ולהתחרות בהן, ובכך הפרו את הוראות החוק החדש.
אם הנציבות תחליט כי החברות עברו על החוק היא יכולה להטיל עליהן קנסות בשיעור של עד 10% מהכנסותיהן הגלובליות. במקרה של הפרות סדרתיות הקנסות עשויים להגיע לעד 20% מההכנסות הגלובליות.
לפי הנציבות, אפל אלפאבית (חברת-האם של גוגל) חשודות שבכך שמנעו ממפתחי אפליקציות להפנות לקוחות לחנויות אפליקציות צד שלישי עבור האייפון ומכשירי אנדרואיד ללא תשלום. בנוסף חשודה אפל שהגבילה את יכולת הבחירה של משתמשי האייפון להסיר אפליקציות שהגיעו עם המכשיר ולשנות את העדפות ברירת המחדל. אלפאבית חשוד גם בכך שניצלה את הצגת תוצאות החיפוש בגוגל כדי לתעדף שירותים משלה בתחומי הקניות והתיירות על פני שירותים מתחרים.
Today, we've opened five non-compliance investigations under the Digital Markets Act.
It concerns:
Alphabet’s rules on steering in Google Play
Alphabet’s self-preferencing on Google Search
Apple’s rules on steering in the App Store
Apple's choice screen for Safari… pic.twitter.com/kiZ7sLQa8B
לגבי מטא, הנציבות חוקרת האם מודל ה"שלם או הסכם" החדש שהציעה למשתמשי שירותי החברה כפייסבוק ואינסטגרם מפר את ה-DMA. לפי המודל, משתמשים יכולים לשלם עבור מנוי חודשי לשירותים - או להסכים לאיסוף פרטיהם האישיים והרגלי השימוש שלהם תמורת שימוש חינמי. באוקטובר האחרון השיקה מטא מנוי בתשלום שלא יכלול פרסומות בפייסבוק ואינסטגרם למשתמשי האיחוד האירופי בעלות של 10 אירו לחודש בדפדפן או 13 אירו לחודש ב-iOS ואנדרואיד.
לפי הוצאת הנציבות, בכוונתה לסיים את החקירות הללו ב-12 החודשים הקרובים.
אוליבר בת'ל, דירקטור תחרות בגוגל מסר כי "כדי למלא אחר חוק השווקים הדיגיטליים (DMA), ביצענו שינויים משמעותיים באופן בו פועלים השירותים שלנו באירופה. בשנה האחרונה שיתפנו פעולה עם הנציבות האירופית, בעלי עניין וצדדים שלישיים בעשרות אירועים, כדי לקבל ולתת מענה למשובים, וכן לאזן בין צרכים שונים של האקוסיסטם. נמשיך להגן על גישה זו בחודשים הקרובים".