בזמן מלחמות, שביתות, מגפות או אסונות טבע, התעשיה הזו ממשיכה לעבוד בכל מקרה וכמעט בכל מזג אוויר. עסקי הברחת הסמים, ובעיקר הקוקאין, מתרחשים ללא הרף ומשתכללים כל הזמן בכל רחבי העולם באוויר, ביבשה, בים ובעיקר - מתחת למים. המשמר האזרחי בצפון מערב ספרד דיווח לפני פחות משבועיים שחשף "נרקו-סאב", צוללת להברחת קוקאין מול חופיו. ההודעה התפרסמה כמה ימים אחרי שצוללת עם שתי גופות וכמעט שלוש טונות של קוקאין נמצאה בצידו השני של העולם, מול חופי קולומביה.
התקשורת הספרדית דיווחה שכלי השיט, עשוי פיברגלס באורך 16 מטרים, נמצא ביום שני שעבר, שקוע במרחק של כמה מאות מטרים מהחוף באי ארוסה מול חופי גליציה. הסמי-צוללת המוארכת אותרה על ידי דייגים, שהבחינו בדליפת דלק קטנה והזעיקו את המשמר האזרחי הספרדי. במשמר האזרחי שלחו חוקרים שתיעדו ופרסמו סרטונים שבהם נראים צוללנים בודקים ומודדים את כלי השיט מתחת למים ואז גוררים את הצוללת לנמל סמוך ולהמשך חקירה. נציג הממשל באזור גליציה, חוסה מיניונס, אמר לכתבים שלא נמצאו סמים על הסיפון: "כנראה מישהו כבר הספיק לאסוף אותם ולנטוש את צוללת הפיברגלס".
על פי דיווח שעלה השבוע, השוטרים בספרד מכנים את כלי השיט שהגיע לחופי המדינה "פוסידון". "הקוקאין נמצא כבר נמצא בשוק", אמר אחד השוטרים לתקשורת, "זה היה כישלון של כולם; הדבר היחיד שמצאנו היה מעטפת פלסטיק צפה".
שווי הסחורה שמועברת בכלי השיט האלה עולה בהרבה על שווי ארבעת המנועים, גוף הצוללת ולעיתים גם על ערך חיי אנשי הצוות, לפחות בעיני המבריחים. בשנת 2019 נמצאה הצוללת הראשונה שחצתה את האוקיינוס האטלנטי, צוללת באורך 20 מטרים עם שלוש טונות של קוקאין על סיפונה, והיא הגיעה עד לחופי צפון ספרד. סיפור ההברחה הזה פורסם בספר ובסרט בשם Black Tide: The Suicidal Journey. בשנת 2021, משטרת ספרד תפסה בקוסטה דל סול שבדרום ספרד "צוללת נרקו" נוספת שנבנתה במלאגה ומסוגלת לשאת עד שתי טונות של מטען.
לקריאת כל כתבות מגזין N12 לחצו כאן
האזור שבו צוללת סמים נתפסת כל שבוע
עד כמה זה נפוץ? ככל הידוע, הברחות חוצות אוקיינוסים די נדירות, ורוב הצוללות להברחת סמים פועלות ללא הפסקה באוקיינוס האטלנטי סביב מרכז ודרום אמריקה. באירופה הן עדיין, לפי ההערכות, די נדירות. בצידו השני של העולם צוללות הסמים נתפסות כמעט בכל שבוע, כמו למשל הצוללת שהתגלתה בקולומביה בשבוע שעבר, כשעל סיפונה שתי גופות ושלוש טונות של קוקאין: אנשי חיל הים המקומי מצאו שני ניצולים "במצב בריאותי ירוד" בכלי השיט.
"מצבם הבריאותי הירוד של האנשים האלה נובע ככל הנראה משאיפת אדים רעילים הנגרמים מבעיות דלק בתוך הסירה", אמר קפטן כריסטיאן אנדרס גוזמן אקאברי בסרטון שפרסם חיל הים הקולומביאני. הצוללת באורך של כ-15 מטרים נשאה קוקאין, בשווי של יותר מ-87 מיליון דולר. חיל הים אמר שהיעד של הצוללת הם חופי מדינות במרכז אמריקה, ושהתפיסה הרחיקה יותר מ-6 מיליון מנות קוקאין מהשוק הלא חוקי. הגברים שחולצו, שני הקורבנות והסמים שנתפסו הובאו לעיר טומאקו, שם החלה חקירה של משרד התובע הכללי הקולומביאני - וגם צולם סרטון עם החומר שנתפס, כפי שכוחות המשטרה בשני צידי האוקיינוסים אוהבים מאוד לפרסם.
"צי קולומביה ימשיך להשתמש בכל היכולות שלו כדי לעצור את נגע הסחר בסמים", אמר קצין המשטרה הקולומביאני שאחראי למבצע. אבל הצוללת הזו היא אחת ממאות צוללות. מדינות היעד מאוד מגוונות, בעוד המדינה המייצאת הגדולה היא אותה מדינה שבלטה בתעשיית הסמים עוד משנות השמונים מהמסעות ההברחה התת-ימיים הראשונים: קולומביה.
למה קולומביה? ד"ר אפרים דוידי מבית הספר להיסטוריה של אוניברסיטת תל אביב מסביר: "זו מדינה מפורקת מבחינה פולטית חברתית, יש שם שטחים שנמצאים מחוץ לשליטת הממשלה ולמקומות האלה נכנסים בעלי האדמות, אנשי הגרילה או ברוני הסמים. האוכלוסיה בחלקה הגדול היא אוכלוסיה כפרית, וכשהמדינה מתפרקת ואי אפשר למשל להביא תוצרת מהכפר לעיר, מייצרים גידולים מכניסים - הקוקה הוא גידול מאוד מכניס, בדומה למה שקורה עכשיו באפגניסטן עם הפרגים ליצור האופיום".
לדברי ד"ר דוידי, "גם קולומביה וגם אפגניסטן סובלות מהיעדר ממשל מסודר. אבל אפגניסטן רחוקה וקולומביה מאוד קרובה לשוק הגדול - לשוק האמריקני, וההכנסות מהסמים בקולומביה גדולות בהררבה מאלו באפגניסטן. שרשרת הייצור היא גדולה הרבה יותר מחבורת המגדלים, יש הרבה אנשים בדרך בין מגדלי הקוקה ועד ה'דילר' שמבריח את הסחורה ללקוחות. וצריך להבין: קולומביה היא מאוד קפיטליסטית, בסופו של דבר יש קבוצה מאוד קטנה שמרוויחה המון. יש במדינה הזו קשר הדוק בין השלטון והתעשיות הלגיטימיות לברוני הסמים. תאגידים או תחנות דלק וכולי - אלו עסקים שנראים לגיטימיים אבל מאחוריהם עומדים ברוני סמים".
"קולומביה היא מדינה מפורקת פוליטית וחברתית והקוקה הוא גידול מאוד מכניס, בדומה למה שקורה עכשיו באפגניסטן עם הפרגים ליצור האופיום"
ד"ר אפרים דוידי, אוניברסיטת תל אביב
אחד מברוני הסמים המוכרים ביותר הוא פאבלו אסקובר, ברון סמים קולומביאני שהיה המייסד והמנהיג היחיד של קרטל מדיין. אסקובר, שזכה לכינוי "מלך הקוקאין", היה הפושע העשיר ביותר בהיסטוריה, לאחר שצבר הון שהוערך ב-30 מיליארד דולר עד מותו, סכום ששווה ערך ל-70 מיליארד דולר בשנת 2022. קרטל הסמים שלו יצר מונופול על הסחר בקוקאין בארצות הברית בשנות ה-80 ותחילת שנות ה-90, ואסקובר הוא גם מי ש"המציא את צוללות הסמים", כך מספר ד"ר דוידי.
ואיך זה קרה? "הוא בנה צוללות פרימיטיביות יחסית לאלו שפועלות היום. אסקובר קיבל סיוע של מהנדסים רוסים שהגיעו אחרי נפילת ברית המועצות, הם אלו שלימדו את האנשים שלו איך לבנות צוללות. גוף הצוללת יוצר ליד הערים והורכב בלב הג'ונגלים. הוא יצר ככה מקומות עבודה לאלפי אנשים. עם אבטלה של 40% זה חשוב". עד היום אסקובר הוא סוג של גיבור עממי באזור מדיין. אחת הירושות שהוא השאיר לקולומביה היא עשרות היפופוטמים שייבא למדינה, והם מפרים עד היום את האיזור הביולוגי במדינה.
"אסקובר בנה צוללות פרימיטיביות יחסית לאלו שפועלות היום. הוא קיבל סיוע של מהנדסים רוסים שהגיעו אחרי נפילת ברית המועצות, הם אלו שלימדו את האנשים שלו איך לבנות צוללות"
ד"ר אפרים דוידי
הסיבה: השימוש במכ"ם
במהלך שנות ה-80, המבריחים השתמשו בסירות מהירות כדי להבריח סמים לחלקים רבים של העולם, אבל כלי השיט האלו מזוהים בקלות על ידי מכ"ם מתקדם. ככל שכיסוי המכ"ם השתפר, המבריחים נאלצו לפתח כלי חדש, צוללות או צוללות למחצה שקשה מאוד לזהות גם באמצעים המתקדמים ביותר. בשנת 1988 נמצאה צוללת בלתי מאוישת באורך 6.4 מטר ליד בוקה רטון שבפלורידה: החוקרים אז לא מצאו תשובות, הם סברו שהצוללת הופעלה בשלט רחוק כי היא נמצאה ריקה ואת הצוהר אפשר היה לפתוח רק מבחוץ. אגדת צוללות הקוקאין נולדה וב-2006 התברר שהשיטה השתכללה.
באותה השנה משמר החופים האמריקני מצא את ה"ביגפוט" שלו, זה התחיל בצוללת נרקו שנמצאה במרחק של 166 ק"מ מחופי קוסטה ריקה. באותה השנה ארה"ב זיהתה עוד שלוש צוללות נוספות, ועל פי הערכות עוד עשרות צוללות סמים עזבו באותה השנה את חופי אמריקה הלטינית לארה"ב. בשנת 2008, הרשויות כבר הבחינו בעשר צוללות שעזבו את החופים של אמריקה הלטינית ובעיקר את קולומביה, כמעט מדי חודש, ורק אחת מהן נתפסה.
בששת החודשים הראשונים של 2008, משמר החופים האמריקני והצי האמריקני כבר זיהו 42 צוללות מול חופי מרכז אמריקה. 544 טונות של קוקאין הגיעו ללקוחות בארה"ב עד סוף השנה. חיל הים המקסיקני יירט צוללת באורך 10 מטרים במים בין-לאומיים עם 5.3 טונות קוקאין. מערבית לחופי גואטמלה נמצאה צוללת עם שבע טונות של קוקאין. בשנת 2009, ארה"ב זיהתה כשישים אירועים הקשורים לצוללות, וחישבה שמדי יום נכנסת לארה"ב לפחות טונה של קוקאין.
בנובמבר 2010 נחשף שארגון-FARC (ארגון גרילה מהפכני שפעל בקולומביה) הוא זה שבונה צוללות בלב הג'ונגלים הקולומביאניים במימון של קרטל סינלואה, קרטל הסמים הגדול בעולם שבסיסו במקסיקו והונהג על ידי "אל צ'אפו" חואקין גוזמן, שנתפס לאחר עוקץ הוליוודי ואמור לשבת עד סוף חייו בכלא האמריקני. בעשור השני של המאה ה-21 פעילות צוללות הנרקו התפתחה וגדלה: צוללות כאלה נמצאו בקוסטה ריקה, פרו, אקוודור ועוד.
קו החוף של האוקיינוס השקט של קולומביה סמוך לג'ונגלים צפופים עם נתיבי מים, שמשמשים כמספנות חשאיות. מחיר ייצור של צוללת יכול להגיע לשני מיליון דולרים, ובנייתה נמשכת יותר משנה. למרות העלויות, הן לפעמים מיועדות רק לשימוש חד פעמי וננטשות בים לאחר המשלוח. ההוצאה עדיין משתלמת מפני שהמטען שהן נושאות נמכר במאות מיליוני דולרים.
טכניקות התכנון של הצוללות השתפרו עם הזמן: הן מהירות ויותר יותר, כשירות יותר לתנועה ממושכת בים ובעלות קיבולת גבוהה יותר מהדגמים הקודמים. על פי הפרסומים של הרשויות בארה"ב, צוללת נרקו באורך 18 מטרים יכולה להגיע למהירות של 18 קמ"ש ולשאת עד 10 טונות קוקאין. הן עשויות בדרך כלל מפיברגלס, ומונעים על ידי מנועי דיזל עם צוות של ארבעה אנשים, חלקם חמושים. כל צוללת שכזו כוללת מכלי דלק גדולים, שמעניקים לה טווח של 3,200 קילומטר. הצוללות החדשות יותר מצוידות במערכות ניווט לווייניות ואפשרות תקשורת לטווח ארוך.
לא באמת צוללות
"לאנשים ששטים בצוללות האלה יש תנאים נוראיים, הם יושבים עשרות ימים בתיבה הצרה הזו בלי אוויר ובלי תנאים", מסביר ד"ר דוידי. "לפעמים הם יוצאים נכים או עם נמק מהמסע הזה, לפעמים הם מתים אבל עדיין אנשים רוצים לצאת מקולומביה ועוד לקבל על זה עשרות אלפי דולרים - זה עסק טוב, זה כמו לזכות בפיס. לכן אנשים עומדים בתור לסכן את חייהם בצוללות". בצוללות הללו אין שירותים והלינה צפופה מאוד.
צריך להדגיש: רוב הצוללות האלה הן לא צוללות במלוא מובן המילה, הן לא משייטות במעמקים אלא על פני המים וחלק קטן מהם נמצא מעל פני המים, כמו יאכטה בלי חלק עליון עם מנועי סירת מרוץ. מכיוון שהן עשויות פיברגלס ובגלל שהן משייטות כמעט לחלוטין מתחת לפני המים, כמעט בלתי אפשרי לזהות את כלי השיט באמצעות מכ"ם, קשה מאוד לראות אותן.
"הם יושבים עשרות ימים בתיבה הצרה הזו בלי אוויר ובלי תנאים. לפעמים הם יוצאים נכים מהמסע הזה, לפעמים הם מתים, אבל עדיין אנשים רוצים לצאת מקולומביה ועוד לקבל על זה עשרות אלפי דולרים - זה עסק טוב, כמו לזכות בפיס"
ד"ר אפרים דוידי
הדגמים החדשים יותר פולטים את האנרגיה שלהן לאורך החלק התחתון של גוף הספינה כדי לקרר אותו לפני שהוא עולה לפני המים, מה שהופך את הצוללות לקשות לזיהוי בעזרת משקפות עם יכולת אינפרא אדום. הכי קל לזהות אותם בטיסה מהאוויר, אבל גם זה קשה מכיוון שהן מוסוות עם צבע כחול והן כמעט שלא מייצרות גלים בתנועתן. בכל צוללת מודרנית יש שסתום חירום שנפתח ומטביע את הצוללת במקרה חירום, כמו למשל אם הצוות נתפס.
אחד מבוני הצוללות המודרניות האלה הוא אוסקר מורנו ריקרדו, שהיה ידוע בקרטלים כ"מלך הצוללות". בשנה שעברה הוא נעצר במדיין במבצע משותף של מינהל אכיפת הסמים האמריקני והמשטרה הקולומביאנית. ריקרדו היה תחת מעקב צמוד: על פי תובעים קולומביאנים, הוא היה בדרכו לסגור עסקת הברחת סמים כשנעצר. את הקריירה הימית שלו הוא החל כנהג סירת מנוע, בשנת 2005 הוא התחיל לעבוד עבור ארגון הגרילה הקולומביאני ELN ואחר כך גם עבור קרטל הסמים במקסיקו. לפני כחמש שנים, ריקרדו הקדיש את כל מרצו לבניית צוללות מאולתרות משופרות ולדברי התובע בקולומביה, הוא היה כל כך טוב בזה עד שהוא נודע בשם "ריי דה לוס סמיסומרגיבלס" (מלך הצוללות). הוא יצר צוללות ענק בגדול של יאכטה גדולה עם יכולת לשאת עד חמישה טונות של קוקאין בכל מסע.
נרקו-קפיטליזם
"מדי פעם יש מפקדי משטרה וצבא שנלחמים נגד סחר הסמים, אבל הם משרתים אינטרסים של כנופיות. אם למשל מוסגר לארה"ב ברון סמים מקסיקני אחד קם אחר במקום, התעשיה לא נפגעת", אומר ד"ר דוידי, שהוא גם עורך כתב העת של התנועה הקומוניסטית בישראל. "במקרים מסוימים הם לוחמים נגד תעשיית הסמים, אבל רק נגד אלו מתעשיית הסמים שלא משלמים שוחד. ככה זה כשהמנגוננים של המדינה הם לגמרי מושחתים ורקובים. במקסיקו יש בעיה דומה: אנשים יגידו לך בשקט שמי ששולט שם אלו כנופיות הסמים והפשע".
"לטענתי לא מדובר על עניין פלילי - סוחרי הסמים הם רק החוליה החלשה, אלו הגרושים, הכסף הגדול נמצא במקומות אחרים", מוסיף ד"ר דוידי. "יש מושג שנקרא 'נקרו-קפיטליזם', ענף כלכלי בפני עצמו. המבצעים האלה - שנעשים גם ביוזמת רשות הסמים האמריקנית - מחלישים כנופיה אחת, אבל מחזקים אחרת. כל זמן שלא מטפלים בסוגיות החברתיות והפוליטיות המצב יישאר קבוע".
והוא מסביר איך זה פועל ברמת האזרח הקולומביאני מהרחוב: "עבור הפועל הפשוט, עשר דקות בעבודות תעשיית הסמים משלמות כמו חודש בעבודה חוקית. ברמה של השכונות, של הקהילות, כשאין בית ספר ואין מסגרת, הדילר שמקושר לברון הוא המסגרת - הוא זה שידאג לך, אבל יבקש שקט ופעילות פלילית בתמורה. כשהמדינה מסתלקת מהאחריות, נכנס מישהו אחר שנותן שירותים אבל הוא גובה בתמורה טובות או מעשים פליליים ולא מיסים. הסמים היא תופעה חובקת עולם וככל שהמדינה יותר חלשה - הכוח של ברוני הסמים בה גדל".
ההברחה שנתפסה בישראל
תעשיית הסמים של קולומביה לא עובדת רק עם צוללות - ולאחרונה הגיעה גם ליעד חדש: ישראל. בחודש דצמבר האחרון הגיעה לחדרה ספינת פחם קולומביאנית עם ארגזי קוקאין שהוצמדו לתחתית שלה בעזרת מגנטים. שני צוללנים מקצועניים נשלחו לאסוף את החבילות שהוצמדו לתחתית. בכל הזמן הזה הם לא ידעו שאנשי היאחב"ל ולהב 433 צופים בנעשה מרחוק. על פי ההערכות, שווי הסם שנתפס מוערך בלא פחות מ-40 מיליון שקלים.
"זאת אחת מהברחות הסמים הגדולות והמתוחכמות שהיו כאן בשנים האחרונות. 36 קילוגרם קוקאין שהגיעו לישראל בדרך שכאילו נלקחה מסרט אקשן", סיפרו החוקרים על הפרשה שבה מעורב גם קותי זיני, אביו של כוכב הרשת בן זיני.
עו"ד רמי תמם, לשעבר קצין סייבר בכיר בלהב 433 ומפקד כוח משימה נמלי ים בלהב, חושף טפח מהמאבק בהברחות הסמים הימיות לישראל: "זה תחום מעניין. יש הברחות סמים בדרכים שונות, למשל כאלו שמגיעות בעזרת אבובים שזורקים למים ואז הם מגיעים במאסות, מה שמגיע - מגיע ומה שלא, לא".
תמם, כיום ראש תוכנית MBA בקריה האקדמית אונו, מסביר: "עוד דרך להברחה היא בספינות הדיג שנפגשות עם ספינה אחרת. צוות המבריחים אוספים דברים, מחביאים אותם בספינות עם דפנות כפולות ואז מעבירים את הסחורה לישראל. אלו ספינות שנבנות במיוחד למטרה הזו. יש גם 'הדבקות' לאוניות כמו שראינו עם אותם ארגזי הקוקאין שהודבקו לספינה שהגיעה לחדרה".
"צוות המבריחים אוספים דברים, מחביאים אותם בספינות עם דפנות כפולות ואז מעבירים את הסחורה לישראל. אלו ספינות שנבנות במיוחד למטרה הזו. יש גם 'הדבקות' לאוניות"
עו"ד רמי תמם, לשעבר מפקד כוח משימה נמלי ים בלהב 433
גם במקרה הזה, החוף של קולומביה הוא הנמל הראשון שממנו יוצאות ההברחות. כשתי טונות יוצאות מדי יום מהמדינה לאוקיינוס השקט בצוללות הסמים, ולפי הערכת "המשרד האמריקני לביטחון המולדת" שליש מהסחורות הימיות מוברחות ללקוחות ארצות הברית על סיפון הצוללות. לא ברור לאן מגיעות שאר הצוללות.
ספינות דיג מגנות על הצוללת
משמר החופים האמריקני הסביר כיצד מתנהל המבצע להבאת הסמים מהצוללות לשוק האמריקני: הלוגיסטיקה של הברחות הסמים כוללות ספינות דיג שמגנות על הצוללת לאורך המסלול, מזהירות את צוותי המבריחים מסיורי אנשי משמר החופים ולפעמים מספקים לצוותים מזון או מחדשים את מלאי הדלק בעומק הים. לקראת ההגעה לחוף, מבריחי צוללות פורקים את המטען על סירות מהירות שמביאות את הסמים לחוף הסירות ולעיתים קרובות - ננטשות.
הניו יורק טיימס דיווח שלהערכת מומחים - רק 14% מהצוללות נתפסות. אם הרשויות מצאו את הצוללות, עד 2008 צוותים שנתפסו נהגו להטביע את הצוללות מפני שעל פי החוק הימי הבין-לאומי חובה על הרשויות לחלץ את הצוות שבמצוקה, ואם לא היו ראיות לעוולה, ובמקרה הזה הראיות טבעו, הצוות שוחרר. בספטמבר 2008 הממשל האמריקני העביר חוק שעל פיו "מי שפועל ביודעין או בכוונה, עולה על מטוס או צולל מתוך כוונה להתחמק מגילוי, מבצע עבירה פלילית ועשוי לעמוד לעונש מאסר של עד עשרים שנה". מאז, בסיכול מבצע להברחת סמים תצא לדרך משימת חילוץ לאחר טביעת הצוללות, אבל ניתן לעצור ולחקור את הצוות.
בשנת 2009, הקונגרס של קולומביה העביר חוק שמעניש את בוני הצוללות בעד 14 שנות מאסר. אבל הצעדים האלה לא עוצרים אפילו לא מאטים את הסחר בסמים ואת סכומי הענק שהוא מגלגל. "הפיתרון הוא לייבש את שווקי הייצוא - לטפל ביבואנים בארה"ב ובאירופה, לייבש את השווקים, אבל זה בלתי אפשרי כמעט. מה שקורה זה תהליך הפוך: הכנופיות חודרות גם למערכות הפוליטיות במדינות היעד והופכות את סוגיית הסחר בסמים מבעיה משטרית לבעיה חברתית", מציין ד"ר דוידי. עם זאת, יש מדינה אחת שנקייה מסמים באמריקה הלטינית - קובה: "החברה בקובה, המערכת, לא אימצה את הסמים הכבדים כמו הקוקאין, בגלל שהגישה החברתית דחתה את התעשייה הזו".