"היה להם ממש קשה לקבל את השירות במלון", נזכר רן אחינועם, מנהל מלון ישרוטל ים סוף באילת, מלון שאליו הגיעו מפונים שעזבו את עוטף עזה בימים שאחרי טבח 7 באוקטובר. המלון שמנהל אחינועם היה אולי לבולט מאלו שפתחו את שעריהם מיד אחרי השבת השחורה, לנוכח זרם המפונים העצום שהגיע מיישובי העוטף. הוא "זכה" לארח בין כתליו את אנשי הקיבוצים כרם שלום וניר עוז – הקיבוץ שספג את המהלומה הקשה ביותר באותה שבת נוראה. ההתחלה מן הסתם לא הייתה קלה, לא למפונים וגם לא לעובדי המלון עצמם שהוכו בתדהמה.
לקריאת כל כתבות מגזין N12 לחצו כאן
כך מתאר אחינועם את אחת הפגישות הראשונות שלו עם מפוני העוטף: "בארוחת הבוקר של 9 באוקטובר, שהייתה הארוחה הראשונה, הגיע אליי אחד מזקני הקיבוץ. 'אדוני, אתה מנכ"ל המלון? תגיד, למי הכנתם את ארוחת הבוקר הזאת?' 'מה זאת אומרת?', עניתי לו, 'זה הכול בשבילכם'. אז הוא הבהיר לי: 'אתה מבולבל, אנחנו לא בחופשה, ממש לא בחופשה. אנחנו לא צריכים פנקייקים ופיצות'. הוא הסתכל עליי ואמר: 'אנחנו לא צריכים כל כך הרבה. גבינה, סלט וביצים יספיקו. תודה רבה ושלום'. לאט-לאט נרקמו כך יחסים מדהימים איתם. ואלה אנשים שלא רצו לראות אותנו מנקים להם את החדרים. הם ניקו לבד ולא רצו שהמלצרים ימלצרו, אז הם קמו ופינו בעצמם. היה להם ממש קשה לקבל את השירות הקלסי במלון".
אווירה של קיבוץ
וכך הם, הקיבוצניקים, תפסו את המלון כמקלט זמני עד לראשית ינואר. "הייתה פה אווירה של קיבוץ. הולכים יחפים והילדים בקורקינטים. סך הכול, הם אנשים צנועים מאוד וגם הקפידו לשמור על המלון. אבל הקיבוצניקיות שלהם התבטאה בעיקר בזה שהם רצו כמה שיותר לעשות לבד, אפילו לעשות תורנויות במטבח, ולא לראות יותר מדי שעובדים עבורם. אבל רגע אחד לא יוכל אחינועם לשכוח: "היו כל מיני רגעים שהפתיעו אותנו מבחינת הצרכים של האורחים האלה. ביקשו למשל שיגיעו ספרים למלון ולא הבנו. בסוף הבנו שיש להם ריח של שרוף שלא יוצא להם מהראש".
"לאט-לאט נרקמו יחסים מדהימים איתם. וזה אנשים שלא רצו לראות אותנו מנקים להם את החדרים ולא רצו שהמלצרים ימלצרו אז הם קמו ופינו בעצמם"
וכך, בית המלון של אחינועם הפך בן לילה לאחד המפורסמים ביותר במדינה, כזה שגם בעולם כבר מזהים: "שלושה חודשים וחצי שהם היו פה והייתה סביבם פה המון התנהלות של תקשורת מכל העולם. המון אנשים שבאו להתחכך וכל העצב שהיה פה, אז התחושה היא, אתה יודע, שאנחנו והקירות פה עשינו מצווה גדולה ושעשינו כמה דברים כנראה ממש נכון. ומה נשאר מזה עכשיו? המלון כיכב בתקשורת. אז אתה רואה היום אורחים שנכנסים למלון ואומרים, 'איזה קטע, פעם ראשונה שאני פה, אבל אני מזהה את המלון מערוץ 12, מהחדשות ומכל הלוקיישנים שצילמו פה'. זה נחקק אצל אנשים. זה כמו שאתה קונה בקבוק יין יקר ואין בו באמת איזה משהו מיוחד מאוד, אבל יש מאחוריו סיפור".
ואיך נראים החיים עכשיו?
"מאז אנחנו כל הזמן מלאים באורחים והביקוש מטורף. אבל למלון נשארה איזו הילת קודש כזאת, ולמי שמאמין בקארמה זה חשוב. בזמן הזה של החופש גם היינו בניר עוז וגם ביקרנו את הקהילה בכרמי גת (שכונת כרמי גת בקריית גת, שאליה עברו לאחרונה מפוני ניר עוז – י"כ), אז אנחנו עדיין בקשר. אבל עדיין יש לנו משהו כמו עשרה חדרי מפונים – קצת מהדרום וקצת מהצפון. לא מרגישים אותם בכלל ומתכוננים לפסח. ועובדים פתאום רגיל. פתאום אתה משרת אורחים. זה לחזור לשגרה, לשגרת התלונות, לשגרה של 'למה זה ככה? ולמה זה ככה?' אבל בסדר, אלה הם חיינו".
מה עוד נשאר מאז?
"אני יכול להגיד לך שאצל העובדים הרגישות ורמת השירות השתדרגו מאוד. ופתאום כל פנייה של אורח מקבלת איזשהו ממד כזה של חשיבות יתרה. הטיפול הוא יותר יסודי אולי ורגיש. זה יכול להיות מצבים שקשורים לרגישות מסוימת של ילדים. או מישהו שאיבד משהו. היה איזה אורח שאיבד תכשיט עם סנטימנט. לפני כן היינו אומרים 'טוב, הנה הקב"ט' ועושים את מה שצריך לעשות ובסוף מוצא או לא מוצא. עכשיו זה כאילו כולם מרגישים מגויסים ורוצים לספק את הסחורה, לראות את האורח מחייך בסוף ולא יוצא בצער. זו הדוגמה הכי מוחשית לזה שלא רוצים לראות פה צער ולא רוצים לראות אכזבה. ראינו מזה מספיק פה".
"אני יכול להגיד לך שאצל העובדים הרגישות ורמת השירות השתדרגו. אנחנו לא רוצים לראות פה צער, ראינו מזה מספיק"
"לא רק שמפו לשטיחים"
בינואר, כאמור, בתקופה שהפרק המיוחד בתולדות המלונאות האילתית הסתיים, התפנו אנשי המלון לשפץ ולתקן שורה ארוכה של נזקים שהצטברו וגם לרענן מעט את עצמם. הדממות שכאלו הן עניין שבשגרה במלונות. ובכל זאת, מדגיש אחינועם, הפעם זה היה מעט אחרת. "זו לא סתם עבודת משק רגילה של שמפו לשטיח. אומנם לא היה פה שיפוץ של לשבור את המלון, אבל כן טיפול מאוד עמוק. אם זו עבודות ניקיון עמוק או צבע, החלפת ריפודים ופוליש בכל מה שקשור לריהוט. גם הכלבים במלון עשו כל מיני נזקים בריהוט, בעיקר במיטות, והריהוט בלובי, הרבה שערות שלהם. אז פשוט החלפנו ריפודים. זה היה בולט מאוד. גם עשינו עבודות צבע בכל מיני פינות, איפה שהילדים נתקעו עם הסקייטבורדים בקיר.
"המלון כיכב בתקשורת. אתה רואה היום אורחים שנכנסים למלון ואומרים, 'איזה קטע, פעם ראשונה שאני פה, אבל אני מזהה את המלון מהחדשות'"
היערכות חריגה במיוחד שנדרשו לה הייתה הצורך להתאים את המלון לאורחים שכמותם לא רואים במלון חמישה כוכבים: הכלבים שהביאו עימם המפונים. "זה היה חריג מאוד. בהתחלה היה קשה מאוד לקבל את זה. אבל כמובן צו השעה גרם לנו להבין ולהתחבר מהר. היה להם אוכל והכול. אבל זה היה הכי לא מלון שכלב מסתובב בו. ואני זוכר שלקראת הסגירה של המלון כבר לא היה אף אחד והייתה איזו משפחה שנשארה עם כלב אחד. באו אורחים 'רגילים' ואמרו, 'מה, יש פה כלב במלון? אנחנו לא נשארים פה. תתביישו לכם'. הבום הזה, הדיסוננס הזה, בין אורח רגיל שמגיע תלוש לחלוטין מבחוץ ומתלונן על איזה כלב שמסתובב פה אחרי כל מה שעברנו... זה היה מצחיק לאללה. ממש מצחיק".
"באו אורחים 'רגילים' ואמרו, 'מה, יש פה כלב במלון? אנחנו לא נשארים פה'. הדיסוננס הזה בין אורח רגיל שמגיע תלוש לחלוטין מבחוץ ומתלונן על איזה כלב, אחרי כל מה שעברנו... זה היה מצחיק לאללה"
איך ייראה הקיץ אצלכם ובאילת בכלל?
"פיצוץ. אנחנו רואים את המגמה. סגרנו מכירה בכל מלונות אילת לפסח כבר לפני שבוע. מטורף. אבל, כמובן, רק לישראלים".
לפניות לכתב: yoghevk@n12.tv