>> להאזנה לכל הפרקים של "אחד ביום" לחצו כאן
בסוף שנות השבעים ותחילת שנות השמונים, אליעזר ברלנד מצא נישה, קרקע פורייה ולא מעובדת - הוא הפך לאדמו"ר של חוזרים בתשובה, אנשים שהגיעו לדת לא פעם אחרי משבר זהות, אנשים שרצו להיות חלק מהקהילה אבל אנשים שלא פעם הקהילה הממוסדת, הוותיקה, דחתה אותם. ברלנד נכנס, הציע להם מקום, בית וקהילה - קהילה שהוא המנהיג שלה.
עם הזמן, בתוך הקהילה של ברלנד, התגבשה מדיניות של עונשים לחבריה. הכוח האוכף - הגירסא המקומית של משמרות צניעות. משמרות הצניעות של שובו בנים לא הגבילו את עצמם רק לקהילה, הם - וברלנד - ראו בעצמם מי שיש להם סמכות, אפילו ממלאים איזו שליחות, לאכוף את הקודים ואת הצניעות בירושלים, בחברה החרדית כולה.
ובאותן שנים מתרחשים שני אירועים - הראשון ב-1986 - היעלמות של נער חרדי שפזל לאורח החיים החילוני. השני, הוא רצח של נהג מונית בן ארבעים בירושלים, ארבע שנים אחר כך. המשטרה לא הצליחה לפענח את ההיעלמות של ניסים שטרית או את הרצח של אברהם אדרי - ומשמרות הצניעות בשובו בנים נחקרו לפרק זמן קצר בקשר לשטרית אבל לא נמצא שום קשר בינם לבינו.
שנים עברו, שובו בנים המשיכה להיות קהילה מתפקדת ומשגשגת. אבל פתאום התברר שאליעזר ברלנד הוא לא הדמות שרבים חשבו שהוא באמת. ברלנד מסתבך עם רשויות החוק לא פעם - והפרשיות האלו הופכות לפומביות.
אז, העולם כבר ידע מי הוא אליעזר ברלנד - עבריין מורשע. אבל הכוח שלו, המעמד המיסתי, המשיחי הזה שהיה לו בתוך הקהילה שלו לא נפגע, אפילו להפך. ושובו בנים אולי קטנה מעט, אבל המשיכה להיות פעילה וקנאית. ועם כל הדברים שברלנד נקשר אליהם, כל הפשעים שעשה - איש לא באמת דיבר על מעורבות ברצח. עד השנה שעברה, 2020 - אז הקצוות של כל הסיפורים התחילו להתחבר.
הפעם אנחנו עם פרשת הרצח שבמרכזה עומד אליעזר ברלנד, ראש קהילת שובו בנים. אלי הירשמן כתב חדשות 12 וענבר טויזר כתבת N12 יקחו אותנו אל ירושלים של שנות השמונים - ואל הסיפורים שהובילו לחדרי החקירות של שנת 2021.