>> להאזנה לכל הפרקים של "אחד ביום" לחצו כאן
כבר ב-2014 החליטה הממשלה לאשר את היוזמה לרכוש מטוס שיעמוד לרשותם של ראש הממשלה ונשיא המדינה עבור נסיעותיהם הרשמיות. הפרוייקט עוד לא צבר שעות טיסה כלל, אולם הספיק לצבור הרבה ביקורת. מול הטענות שמדובר ביוזמה כלכלית וחסכונית, עולות טענות על בזבוז. מול אלו שטוענים שהמטוס יאפשר לבכירים לעבוד באופן יעיל גם באוויר, יש מי שטוען שהוא מנקר עיניים. ובינתיים – "כנף ציון" מוכן להמראה, אבל נשאר על הקרקע.
מאחורי הפרויקט, שנאמד תחילה ב-175 מיליון שקלים ותפח במרוצת השנים ל-730 מיליון שקלים, עמד ראש הממשלה נתניהו. הוא זה שטיפח את היוזמה והתעקש על נחיצותה, אולם לא זכה לחנוך אותה בימי כהונתו.
רק לאחר השבעת הממשלה הנוכחית קיבל המטוס את כל האישורים הנחוצים, ומי שנותר לקבל את ההחלטה אם להשתמש בו הוא ראש הממשלה בנט, יחד עם מי שנחשב לאחד המתנגדים הגדולים של הפרויקט - ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד. לפיד טוען עד היום כי המטוס הוא "סמל לכל מה שמושחת ובזבזני בממשלה הקודמת", ומתעקש שיש למכור אותו.
ראש הממשלה בנט לעומת זאת עוד לא ממש נדרש לסוגיה, ובינתיים ההחלטה היא פשוט לא להחליט. המטוס העצום - עם כל מערכות ההגנה, התקשורת והאבטחה לא ממריא, וממשיך לעלות לאזרחי המדינה כסף בכל יום שעובר.
הפעם אנחנו עם הויכוח על מטוס המנהיגים של ישראל. ניר דבורי וירון אברהם יספרו לנו את הסיפור של אייר פורס 1 הישראלי - "כנף ציון".