הצעת החוק להשתלטות על התקשורת שמקדם השר שלמה קרעי אושרה אתמול (שני) בקריאה ראשונה. קרעי השתלח במתנגדים מעל בימת הכנסת, כינה את החוק "מהפכה של חופש דעות" וטען שכעת "הכוח עובר לעם". בדיקת עובדות קצרה מוכיחה שטענותיו של שר התקשורת לא מתכתבות עם נוסח החוק, ונראה שאישורו מקרב את ישראל למצב הקיים ברוסיה, הונגריה וסין.
כמו הונגריה וסין: החוק שאושר אמש

שבירת המבנה הקיים
- המצב כיום: בערוצי החדשות קיימת למעשה הפרדה מבנית בין בעלי המניות לבין העיתונאים ועורכי החדשות. מנכ"ל חברת החדשות והעורך הראשי הם המכריעים בענייני התוכן – וההתערבות של בעלי המניות בתכנים אסורה.
- בחוק של קרעי: ההפרדה המבנית מתבטלת. המשמעות היא שפוליטיקאים יוכלו להפעיל לחץ על בעלי ההון וכך למעשה להשפיע על התוכן המשודר. מדובר במהלך זהה לזה שביצע ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן כחלק מתהליך הנסיגה מהדמוקרטיה שעוברת המדינה בשנים האחרונות תחת שלטונו.

סטנדרט התוכן ייפגע
- המצב כיום: על הבעלים של חברת החדשות חלה חובת השקעה מינימלית על סך 55 מיליון שקל בשנה – מה שנועד לשמור על סטנדרט גבוה ולדאוג שלחדשות יהיה גב כלכלי.
- בחוק של קרעי: אין חובת מינימום בהשקעה בחדשות. התוצאה עלולה להוביל לכך שחברות החדשות יהיו מוחלשות ויהיה ניתן להלך עליהן אימים בין היתר באמצעות תביעות השתקה.
שיטת הפיקוח
- המצב כיום: הגוף המפקח הוא הרשות השנייה. עיסוקה סובב בעיקר סביב עניינים אתיים והפרות רגולטוריות. הרשות גם רשאית להטיל עיצומים בגובה של עשרות אלפי שקלים.
- בחוק של קרעי: יוקם גוף פיקוח אחר ששר התקשורת ימנה את רוב חבריו ויוכל להטיל עיצומים בסכומי עתק – עד אחוז מההכנסות של הערוץ. כך למעשה יוכל השר למוטט ערוץ באמצעות לחץ כלכלי. בנוסף, השר יוכל גם לשנות את רשימת ההפרות שבגינן ניתנים הקנסות הגבוהים.
מדידת הרייטינג
- המצב כיום: מדידת הרייטינג נקבעת בידי ועדת המדרוג שמורכבת מהמפרסמים ומנציגי הערוצים – שסומכים את ידיהם על השיטה. האמון הוא מרכיב קריטי בשיטה, שכן השוק כולו מתומחר לפי רייטינג. במצב כיום לפוליטיקאים אין כל קשר למדידת הרייטינג והשוק מתנהל באופן עצמאי.
- בחוק של קרעי: ספקיות התקשורת (HOT ו-yes) יחויבו לשלוח נתוני צפייה. השינוי הזה יוביל ליצירת מדדי רייטינג נוספים, וכך לאפשר עם הזמן לממשלה לנתב את כספי הפרסום לערוצים שהיא חפצה ביקרם.

טענות השר – מול המציאות
- טענת השר: קרעי חזר על כך ש"הרשות החדשה שתוקם (במקום הרשות השנייה) תהיה עצמאית ולא פוליטית" ושהמינויים שיתבצעו יאושרו דרך ועדת איתור.
- האמת: המועצה שתפקח על שידורי החדשות תמנה 7 חברים – 5 מהם ייבחרו בפועל בידי שר התקשורת או גורמים הכפופים לו. גם ועדת האיתור שאמורה לבחור את המועמדים מורכבת מגורמים הממונים על ידי שרים בממשלה: מתוך 5 חברים – 1 מהם הוא מנכ"ל משרד התקשורת ואיש אמונו של השר, 3 הם פקידים מקצועיים ממשרדי הממשלה, הממונים באישור שרי הממשלה הרלוונטיים. רק נציג 1 מגיע מהאקדמיה. ובכל מקרה, מתוך המלצות הוועדה – השר ומנכ"ל משרדו בוחרים את הנציגים הסופיים במועצה.

- טענת השר: "אין התערבות בתוכן, רק עידוד בתחרות"
- האמת: ספקי החדשות יחויבו "להציג תכנים מדויקים ומהימנים, לא להביע דעות של בעלים ומנהלים". מי קובע מה מדויק ומהימן? אותה מועצה שנשלטת בידי הממשלה. בנוסף כל ערוץ יחויב לאמץ תקנון אתיקה – גם במישור הגוף שיקבע "מה אתי" הוא מועצת המנהלים שתמנה הממשלה.
- טענת השר: "קנסות רק על פגיעה בתחרות – לא על תוכן"

- האמת: אין הגדרה מפורשות להפרה, אך נוסח החוק מאפשר קנסות דרקוניים – בדומה למה שהתרחש בהונגריה והביא לקריסתם של כלי תקשורת שונים. גם כאן, מי שמחליט מהי הפרה ומי מטיל את הקנסות זו אותה מועצת מנהלים שהממשלה מחזיקה בה ברוב.
- טענת השר: "ביטול ההפרדה בין חברת החדשות לבעלי הערוץ יאפשר לציבור יותר כוח והשפעה"
- האמת: בעלי אינטרסים יוכלו להפעיל לחצים פוליטיים וכלכליים על ערוצי החדשות לשדר תוכן מוטה ומגמתי.

- טענת השר: "שקיפות של נתוני האמת ברייטינג"
- האמת: השיטה המקובלת כיום בישראל למדידת רייטינג נהוגה ברוב מדינות העולם. החוק רוצה לשנות את השיטה לזו הנהוגה ברוסיה ובסין – ולתת לאותה המועצה לקבוע כללים לפרסום נתוני הצפייה ולעבד את הנתונים בעצמה.
- טענת השר: "פחות רגולציה לשידור חדשות"
- האמת: אותה המועצה שבה הממשלה כאמור מחזיקה ברוב, תוכל פשוט לבטל רישום ולהגביל גופי שידור. כלומר, מי שלא יתיישר – ייסגר.
תגובת שר התקשורת ד"ר שלמה קרעי: "חוק השידורים מביא בפעם הראשונה בישראל להסרה כמעט מוחלטת של ידי המדינה והממשלה מהתקשורת בכל הנוגע לתוכן. הרפורמה מבטלת רגולציה ומאפשרת את פתיחת שוק התקשורת לשחקנים חדשים. במרכז הרפורמה אנו מסירים את הפיקוח, מבטלים את הרישיון ובתוך כך את דמי הרישיון, וכמובן ביטול ההתערבות הקיימת כיום במודל העסקי. פתיחת השוק תוזיל את עלות הצרכן בערוצי התוכן השונים, בספורט ובפלטפורמות ותביא את ישראל לעידן הדיגיטלי 2025.
"בנוגע לרייטינג - על אף תיאוריות הקונספירציה, אין שום שליטה או התערבות ממשלתית ברייטינג, אלא שקיפות של נתוני האמת לציבור. להבדיל ממועצת הרשות השנייה, שממונה ישירות על ידי השר, המועצה החדשה מבוזרת ועצמאית באופן חסר תקדים עד כדי מחמאות מהייעוץ המשפטי לממשלה.
"באשר לקנסות, אין שום קנסות על התוכן כמו היום אלא קנסות על הפרות תחרותיות, ועל ידי אותה מועצה עצמאית, שהן פחות מדמי הרישיון השנתיים שיבוטלו. הכוח עובר לצרכן. עידן חדש. יותר תחרות, יותר מגוון, פחות כסף".
