נתונים של ארגון ישראל נגד משלוחים חיים חושפים עליה משמעותית בייבוא המשלוחים החיים – בעלי חיים שמובאים לישראל באוניות לצורך שחיטה לתעשיית הבשר. בשנה שעברה מתח מבקר המדינה ביקורת על משרד החקלאות שאמון על הפיקוח על יבוא הבשר לישראל. ארגון ישראל נגד משלוחים חיים: "פרקטיקה קשה ואכזרית במשלוחים החיים בהן אלימות, צפיפות קשה ופליטת גופות בחופי הים".
בשנת 2021, נכון לאמצע נובמבר, הגיעו לישראל כ-744,102 עגלים וטלאים שהם 476,471 טלאים וכ-267,631 עגלים. זאת לעומת 601,741 בכל שנת 2020 שהם 375,658 טלאים וכ-226,083 עגלים. לדוגמא בשנת 2014 הובאו בסך הכל 228,711 בעלי חיים. כלומר גידול של מעל ל-300 אחוזים. עיקר העלייה ניכרת ביבוא הטלאים אשר עלו בכ-447 אחוזים ועליה של למעלה מ-200 אחוזים בייבוא טלאים.
המסעות של המשלוחים החיים אורכים בין שלושה ל-18 ימים לרוב בצפיפות קשה, בתנאי מזג אוויר שמעבירים מחלות בין בעלי החיים, פציעות ועוד. תיעודים של ארגון ישראל נגד משלוחים חיים הראו גופות עגלים וטלאים שלא שרדו את המסע הימי והושלכו למי הים כשלבסוף נפלטו אל חופי ישראל.
מירון לפידות, ממייסדי ארגון ישראל נגד משלוחים חיים: "כבר שנים שאנו חושפים פרקטיקה קשה ואכזרית במשלוחים החיים בהן אלימות, חוסר בתנאי רווחה הולמים, צפיפות קשה, פליטת גופות בחופי הים, פליטת טונות של שפכים מאוניות היבוא ומעבר מחלות בין בעלי החיים. אנו קוראים לכנסת ישראל לגלות אמפתיה ומוסריות כלפי בעלי החיים האומללים ולהפסיק באופן מיידי ולצמיתות את הפרקטיקה הנוראית הזאת".
ח"כ יסמין סאקס פרידמן מיש עתיד מסרה: "קיום הפרקטיקה של משלוחי עגלים וטלאים לשחיטה בישראל היא כשל בכל פרמטר אפשרי. בראש ובראשונה הכשל המוסרי – מדובר בעגלים וטלאים שנתלשים מאימם, מועמסים בצפיפות קשה ונטולת ביקורת במדינות המוצא למשאיות, ומובלים לאורך מאות ואף אלפי קילומטרים במשאיות. משם הם מועמסים בתנאים קשים באוניות מיושנות שלעיתים אינן מותאמות כלל להובלת בעלי חיים בתנאים סבירים. הם סובלים מחום, צפיפות ולכלוך בלתי נסבלים. המסע הימי אורך בין שבוע לחודש רק כדי שלבסוף יגיעו תשושים, חולים וכואבים למשאיות שיובילו אותם מיד לשחיטה או לפיטום".
מבקר המדינה: "סכנות לבריאות הציבור"
בדוח שפרסם משרד מבקר המדינה בשנה שעברה הוא מצביע על שורת כשלים בייבוא בשר, ובין היתר כתב: "השירותים הווטרינריים לא קיימו ביקורים סדירים במדינות שאושרו ליבוא מקנה (משלוחים חיים) לצורך פיקוח על מידת עמידתן בתנאי תעודות הבריאות שעליהן חתמו. לעיתים הצטברו נתונים המלמדים לכאורה שהמדינות אינן עומדות בתנאים. עלו גם ממצאים המשקפים תחזוקה ירודה של האוניות המובילות מקנה מחו“ל עד כדי סכנות ממשיות לבעלי החיים ופגיעה בתנאי המחיה שלהם באופן הגורם להם סבל רב. למרות זאת, משרד החקלאות לא נקט סנקציות כלפי יבואנים או בעלי אוניות שלא עמדו בהנחיות".
"למרות השיעורים הגבוהים של הבקר הנגוע בברוצלוזיס, לא גיבש המשרד תוכנית חדשה בת יישום למיגור המחלה ולהפסקת התפשטותה", המשיך המבקר. "נוכח הסכנות הנשקפות לבריאות הציבור בארץ ולבעלי החיים המקומיים עקב יבוא מקנה חי לישראל וחשיפת המדינה למחלות שאינן נפוצות באזור, על השירותים הווטרינרים לבצע בחינה מדוקדקת והערכת סיכונים עיתית ומלאה בעניינה של כל מדינה מאושרת ומוכרת".
ח"כ פרידמן הוסיפה כי "ישראל נכשלת בשמירה על חוק צער בעלי חיים, נכשלת בבקרה על המחלות שמגיעות ומייצרת כשל מוסרי. מעבר לסבל המיותר- נוצר דואופול סגור שרק גרם להעלאת המחירים לצרכן להעלאת יוקר המחיה. כולנו משלמים יותר ומקבלים פחות. אם כל אלה לא הספיקו - יש גם איום על בריאות הציבור. הטלאים והעגלים שמיובאים לישראל מכניסים איתם מחלות רבות שלא קיימות בארץ. הם מדביקים את המקנה בישראל ופוגעים במגדלים ומאיימים על מעברן של מחלות גם לבני-האדם".
"הגשתי את החוק להפסקת המשלוחים החיים. מדובר בחוק מתון ומוסרי שיאפשר תקופת התאקלמות לשוק בישראל, יחזק את המגדלים בארץ ויתקן את כשל השוק שקיים כיום", אמרה ח"כ פרידמן. "למעשה, מלבד שתי חברות ענק ומספר מצומצם של בעלי מפטמות, הפסקת המשלוחים החיים תיטיב עם כל הנוגעים בדבר. החל מבעל החיים האומלל, דרך המגדלים בישראל והצרכן".