פרויקט חדש וראשון מסוגו שמטרתו היא לאגד סטארט-אפים מבטיחים בתחום האקלים, ולהעניק להם את התנאים שיסייעו להתפתח, מושק בימים אלו בגוגל. במסגרת הפרויקט, שמוגדר "מאיץ" על ידי גוגל (accelerator), מקווים אנשי ענקית הטכנולוגיה לחבר בין היזמים לבין טכנולוגיה מונעת בינה מלאכותית, מומחיות טכנית וטכנולוגיית הענן שלה – כדי ליצור שיתופי פעולה שיניעו את החברות הנבחרות לפתרון אפשרי או לפחות להפחתה של השפעתו ההרסנית של משבר האקלים.
במסגרת הפרויקט, נבחרו 14 יוזמות בולטות, בהן גם שתיים ישראליות. חברות ההזנק עוסקות באחד משלושה תחומים – הסתגלות לשינויי האקלים (אדפטציה), שרשראות אספקה ברות-קיימא, ומדידת ההשפעה הסביבתית. שתי החברות הישראליות שייכות לקבוצה הראשונה; AgroScout מסייעת לחקלאים לנטר ולדווח על יבולים ושרשראות אספקה, כדי להבטיח את איכות התוצרת ולהפחית את טביעת הרגל הפחמנית. במקביל אליה, Albo Climate עושה שימוש ביכולות למידת מכונה ברמה גבוהה מאוד, כדי למפות ולמדוד את תהליך קיבוע הפחמן, וכך לייעל את השיטה שמטרתה היא לצמצם את הגורמים לשינויי האקלים.
נועה חבצלת, ראש תוכנית Google for Startups Accelerator, באירופה מובילה את מיזם. חבצלת מספרת שמספר הגשות הסטארט-אפ הישראלי היה שני רק לאנגליה ולגרמניה. חברות הקליימטק (Claim Technology) משוועות לתמיכה שתסייע להן להזניק את הפתרונות הסביבתיים, זאת לעיתים בהיעדר תמיכה ממשלתית מספקת. "האצת פעילות בתחום טכנולוגית האקלים היא אחריות משותפת לכולם, מיחידים ועד ממשלות, ארגונים ללא מטרות רווח ועד תאגידים פרטיים", מציינת חבצלת. "אנחנו מאמינים שנוכל לעזור על ידי הנגשת המומחיות הטכנולוגית והמוצרים שלנו ועל ידי מינוף הפריסה הגלובלית שלנו".
עוד ברשימה, Agcurate ההולנדית שמספקת מידע לווייני לחקלאים וקמעונאים, Scottish Earth Blox שהופכת את ניהול משאבי הטבע לירוק יותר, Single.Earth מאסטוניה שמאפשרת להעריך ולכמת את בראית היערות, Blok-Z מברלין, שמתאמת בין ייצור וצריכת אנרגיה מתחדשת לבין בלוקצ'יין, Dayrize מאמסטרדם שפועלת בעולם ה-ESG, ו-BCome הספרדית שמאפשרתתכנון אסטרטגי ירוק יותר ליצרניות טקסטיל. בתחום באופנה ישנה גם RESPONSIBLE מבלפסט, שמספקת פתרון לבעיית צריכת היתר. Danish Legacy, Mortar IO, ESGgen, ecolytiq ו- eevie – מובילות כולן פתרונות שנותנים מענה למי שמעוניינים לנהל מערכות ברות קיימא, בהתבסס על נתונים, מידע, ותמריצים כלכליים.
אמנם מדובר ברעיון מוכר, וחממות מהסוג הזה הן לא נדירות בתחום הקליימטק, אבל לגוגל יש כלים שרבים לא יכולים להציע. "לסטארט-אפים תהיה גישה ל-Google Cloud ולמומחיות טכנית על מחשוב ענן, AI, למידת מכונה וניתוח גיאו-מרחבי - החידושים שעוזרים לפתור כמה מהאתגרים הקשים ביותר של שינויי האקלים", אומרת חבצלת. "מדובר בכוח מוביל באקוסיסטם המקומי, כבר מאז פתיחת הקמפוס בשנת 2012. יש לנו מספר לא מבוטל של מנטורים מישראל בתוכנית עצמה וכאשר הסטארט-אפים יסיימו את התוכנית, הצוות של Google for Startups בישראל גם ישמור איתם על קשר".
היא מסבירה כי גוגל עושה מאמץ להיות חברה ירוקה: "קבענו לעצמנו מטרה להשיג אפס פליטות פחמן בכל הפעילות שלנו עד 2030. כלומר להפוך לחברה הגדולה הראשונה שפועלת על אנרגיה נטולת פחמן 24 שעות ביממה". בתום 12 שבועות, ב-1 ביוני, התוכנית תסתיים באירוע הדגמה שאליו יוזמנו משקיעים ובכירים בתחום השינוי האקלימי. כל סטארט-אפ יציג את הבעיה שלמען פתרונה הוא פועל, את המוצר ואת המודל העסקי שלו. "גיוס השקעות הון סיכון הוא לא המטרה היחידה במקרה הזה", מסכמת חבצלת. "מדובר בהזדמנות פז עבור החברות לקבל משוב כן ומציאותי של ממשקיעים".