האופנוענים הורסי היערות הוא אירוע לא חדש, אך בימים האחרונים מזהים בקק"ל התגברות של התופעה הפסולה. אנשי השטח של קרן קיימת לישראל זיהו נזק במרחב של כ-150 אלף דונם. באותו שטח הפכה האדמה למחורצת בעקבות גלגלי האופנועים שפוגעים בקרקע הרטובה מהגשמים. הבעיה: אין בישראל חקיקה המגדירה היכן יכולים רוכבי אופנועי השטח לנסוע.
התופעה מכונה "סינגל אופנועים פיראטי", אשר יוצר ערוץ אליו מתנקזים מי הגשמים ובכך מונעים מהם להגיע לעצים כפי שהיו אמורים מלכתחילה. "אנו מנסים להסביר, לכוון להיכן שאפשר לנסוע, אבל מאמצינו עלו בתוהו. בייחוד לאחר הגשמים של סוף החודש שעבר אנו נחשפים עוד ועוד לחומרת התופעה. אם מגמת הסינגלים הפיראטים תמשך, היערות בישראל יחוו נזק חסר תקדים. היום בישראל אין דרך חוקית לעצור אותם", אומרים בקק"ל.
גלעד מסטאי, מנהל אזור מרחב מרכז, קק״ל: "כשאופנוענים מגיעים ונוסעים בשבילים שאינם מותרים להם, גלגלי האופנועים חורצים את הקרקע, הורסים את הצמחים ואת סביבת בעלי החיים. פעם היו האופנוענים מנומסים. היום לא רק שיש ריבוי, והם מגיעים במספרים גדולים יותר - אנשינו מדווחים לנו על זלזול מוחלט בהוראות".
"אוכלוסייה נוספת שנפגעת מהתופעה הינם בעלי החיים, מוסיף מסטאי. הרעש וחירוץ האדמה המשמשת להם כבית, הורסים את היכולת שלהם להתמקם ביער ובכך מופר האיזון האקולוגי בתוך היערות ואנו עלולים לאבד מאות זנים של זוחלים, ציפורים ויונקים שהיער הוא ביתם. אנו עושים את מרב המאמצים על מנת להסביר לרוכבים את הנזקים שהם גורמים, אך לצערנו לרוב אנו נתקלים בחוסר הקשבה וחוסר התחשבות".
גלעד מסטאי מדגיש כי "בעוד שעדיין לא קיים חוק אשר אוסר את הימצאותם של אופנועים בשטח המדובר, השלטים מצביעים בבירור כי כללי המתחם לא מאפשרים את כניסת האופנועים לשבילי האופניים. לעיתים מוצאים אנשי קק״ל את השלטים מוטלים על הרצפה, כאשר כמעט ברור להם לגמרי כי הם הוצאו ממקומם ונזרקו".
"אחד האתגרים המשמעותיים הוא הרצון של רוכבי האופנועים לפרוץ סינגלים, דרכים חדשות, היכן שברור שאף אופנוע לא נסע בעבר. כך נוצרת רשת דמוית קורי עכביש על הקרקע", מסכמים בקק"ל. "האופנוענים מוזמנים להגיע אם הם רוכבים על שבילים מותרים, ואלה הם לרוב שבילי רכבי הארבע על ארבע. אנחנו מנסים לנהל מערכת עדינה ביער, כדי להגן מערכת אקולוגית רגישה ועדינה מאוד".