

נתחיל בשיברון הלב של אוהדי פרארי (ואני בתוכם). התנאים המוזרים של הדירוג נתנו לפרארי וללקלר הזדמנות מפתיעה באמת לגנוב את הפול. בשידור נאמר שזה היה הגריד הצמוד ביותר מבחינת החוד, בהיסטוריה.
המרוצים בהונגריה בשיא הקיץ מתנהלים לרב בחום גבוה ותחת השמש הקופחת, אבל בשבת ובראשון, התנאים נעו בין גשם למעונן עם משבי רוח חזקים וטמפרטורות שהיו נמוכות ב-10 עד 16 מעלות מהממוצע לעונה. הדבר המוזר באמת היה שמזג האוויר ממש התהפך במהלך הדירוג, ובמיוחד במקצה ה-Q3. הרוח שינתה כיוון, והמסלול התקרר בכ-16 מעלות. כל זה נשמע שטויות ותירוצים, אבל צריך להבין עד כמה מכוניות פורמולה וכמובן הפורמולה 1 בראשן, הן כלים מדויקים, שכל אחד מהגורמים האלה יכול להוציא אותן מהכוונון הנכון, שלא לדבר על הצמיגים שהם הגורם הכי קפריזי גם כך.
ברגע שאמרו בשידור שטמפרטורת המסלול צנחה ב-16 מעלות, חשבתי שראסל והמרצדס יקלקלו את החגיגה של מקלארן, וזה אכן כמעט קרה. המרצדס, במיוחד עכשיו שהקבוצה החליטה לחזור אחורה עם הפיתוחים שלה, נחשבת למכונית שנהיית מהירה ככל שהטמפרטורה נמוכה יותר. בכל אופן, לקלר זכה בפול שבאמת הפתיע את כולם, ובמיוחד אותו, לאחר שבקושי הצליח לעבור את Q1 ואת Q2, והמילטון אכן נפל במשוכה השנייה. האם ייתכן ניצחון משום מקום של פרארי?
האמת היא שההונגרורינג הוא מסלול שהעקיפה עליו נחשבת לקשה ביותר לאחר מונקו, עם ההבדל, שבהונגריה היא כן אפשרית, במיוחד בהחלפות הצמיגים עם אנדרקאט אגרסיבי. לאור היתרון של מקלארן במהלך הסופ"ש לפני המרוץ, ציפיתי שזוג המקלארן יתקפו את לקלר עם טקטיקת צמיגים שונה, אבל בתחילת המרוץ קרה משהו מוזר. לא פחות מבדירוג. לקלר היה "אשכרה" מהיר מפיאסטרי ופתח פער קטן של כשלוש שניות.
אפילו ההתקפה של פיאסטרי עם ניסיון אנדרקאט ראשון, נכשלה, ולקלר נותר לפניו, אבל אז באה הודעת הרדיו המוזרה הראשונה של שארל, שלמרות ששמר על ההפרש מפיאסטרי, נשמע במצוקה גדולה, ואמר שידע שהאסטרטגיה שפרארי בחרו לפני המרוץ תגרום לו להפסיד אותו. איזה בכיין. על מה הוא מדבר? ובכן, אנו חוזרים לבעיה הידועה של פרארי שצריכים להריץ את המכונית שלהם עם גובה של רצפת המכונית מפני המסלול, גדול יותר ממה שהמכונית צריכה בשביל ביצועים נוסח מקלארן, בכדי למנוע שחיקת לוח העץ ופסילה כפי שקרה להם בסין. בספא פרארי הציגו שינוי של המתלים האחוריים שאמור היה לעזור למכונית להצליח להתחרות עם גובה נמוך יותר, אבל לא במידה שהדאיגה את מקלארן.
בכל אופן, פרארי כנראה החליטו ללכת על כל הקופה בהונגריה, וכיווננו את המכוניות נמוך מאד. נמוך מדי. במהלך המרוץ, שינוי מכאני של גובה המכונית בלתי אפשרי, למעט באמצעות מילוי הצמיגים בלחץ גבוה יותר, וזה כידוע מתכון רע מאד לצמיגים ולביצועים. פרארי כנראה החליטו להעלות את הלחץ בכל עצירה בכדי להגן על רצפת המכונית, כאשר האלטרנטיבה היחידה האחרת היא שהנהגים פשוט יאלצו לנהוג לאט בנקודות הבעייתיות מבחינת מגע של הרצפה עם המסלול, וזה אפילו גרוע עוד יותר, שלא לומר מסוכן ממש.
אז זהו. לקלר הרגיש כבר אחרי העצירה הראשונה, לאן הצמיגים המנופחים לוקחים אותו, אלא שהוא הוציא את הזעם לא רק על הקבוצה ברדיו, אלא גם על ראסל... אין ספק שהעונש שהוציאו ללקלר היה מוצדק. אסור לנהג המוביל לשנות קו בבלימה לחסימה של הנהג שמנסה לעקוף. עלתה השאלה האם השופטים יענישו את לקלר למרות שבפועל לא נוצר מגע, והשופטים החליט שכן. זאת בניגוד לעקיפה של וורסטאפן על לואיס בתחילת המרוץ, שם מקס דחף את האף שלו בפנייה 4 הסופר מהירה, ולואיס נאלץ להרחיב את הקו שלו ולעוף אל מחוץ למסלול בעקבות זאת. לכאורה וורסטאפן עבר על ההוראות לגבי עקיפה חוקית, אבל מאחר ולא היה מגע, לא נענש.

2. וורסטאפן
אם כבר הזכרנו אותו, לא זכור לי סופ"ש שבו מקס לא השפיע כלל על החוד, כפי שקרה בהונגריה. ידוע שהרדבול תחרותית יותר ככל שהפניות מהירות יותר, אבל חוסר התחרותיות של הקבוצה השנה בוודאי גרם לאוהדיה לצבוט את עצמם.
אני לא חושב שמרוץ כל כך גרוע בשביל וורסטאפן יחזור העונה, אבל לחטוף מכה כזו באותו סוף שבוע בו מוכרז רשמית שמקס יישאר עם רד בול, מצביע כי הדאגה שלו לגבי היכולת של רדבול להישאר בצמרת, אינו מצוץ מהאצבע. הפורמולה 1 מהווה תחרות טכנולוגית מטורפת, ותזכרו מה קרה למרצדס במעבר ב-2022 לתקנות האפקט הקרקעי.
לא רוצים לפספס שום דבר? הצטרפו לאלפי החברים שלנו בערוץ ה-WhatsApp הרשמי ותקבלו גם אתם את כל העדכונים, החדשות והמבחנים לפני כולם, וגם תוכן ייחודי! לחצו על הלינק >>> ערוץ "עולם הרכב" ב-WhatsApp ואל תשכחו גם ללחוץ על הפעמון!

מצד אחד חומרת הדברים שלואיס אמר על עצמו במהלך הסופ"ש היא חסרת תקדים, אבל מצד שני אני חייב להצביע על וורסטאפן בכדי להזכיר עד כמה המצב כרגע על הגריד צמוד. כתבתי את זה כבר בשנה שעברה, אבל המצב כרגע הוא שמי שלא נותן את המקסימום כבר ב-Q1 ובטח ב-Q2, לא יכול לעשות ניסים במהלך מרוץ יבש, בטח ובטח בהונגריה.
תראו כמה לקלר, שלקח את הפול, היה קרוב להתעופף, ותבינו, שלאף נהג באף קבוצה, למעט אולי במקלארן, אין את הפריבילגיה לעשות לדוגמה את Q1 על צמיגי מידיום, בכדי לחסוך צמיגים להמשך הדירוג או למרוץ. זה המצב הגרוע ביותר להמילטון, שעכשיו מתמודד עם הלחץ המופעל על נהג פרארי, ומתגעגע בוודאי ללחץ שהיה עליו במרצדס מול ראסל. בניגוד לספא בתנאים המשתנים, בהונגרורינג, בכדי לשפר מיקומים במהלך המרוץ, צריך לעשות וורסטאפן, וזה מה שקרה ללואיס.
המרוץ הבא במונזה יעמיס על הסקודריה לחץ מטורף ומוטרף. אני מקווה לנס, שיוריד את מפלס הלחץ הזה, מהקבוצה ומהמילטון. מונזה הוא המסלול החריג ביותר באליפות אחרי מונקו, וכמובן בכיוון ההפוך, אבל למיטב הבנתי, לפחות מבחינת מגבלות הרכב של פרארי, הם אמורים לסבול שם פחות מהבעיה שלהם, אז אולי יקרה נס....

"קצת" אחרת מספא. כמו שאי אפשר להפיל את הביצועים הגרועים של הקבוצה עד עתה על ניואי, ככה אי אפשר להאדיר אותו כשהקבוצה מפתיעה כל כך לטובה.
עדיין קשה לי לאמוד את הביצועים של הקבוצה, כאשר הנהגים הם סטרול ואלונסו. לגבי פרננדו אין ספק שהוא נותן כל מה שיש לו (חולה או לא), אבל כמה זה? כל עוד סטרול קרוב אליו, מה זה אומר על כל אחד מהם? שלאנס יותר טוב ממה שטוענים, או אולי שפרננדו נחלש?

5. מקלארן
דבר ראשון אני חייב לשבח את הקבוצה שנותנת לנהגים להתחרות זה בזה, עד ליצירת מצב שפיאסטרי כמעט והוריד את שתי המכוניות לקראת סוף המרוץ. נכון שאליפות היצרנים מובטחת למקאלרן, וכך גם אליפות הנהגים, אבל עלויות של תאונה בין שתי המכוניות הן מאד אמיתיות, ברורות וכואבות בתקציב. כבר היה לנו ריסוק אחד במונטריאול.
בכל אופן, המרוץ בהונגריה היה מאד מרתק בין פיאסטרי לנוריס. מי בהקפות הראשונות נתן סיכוי ללנדו לנצח את אוסקר? המעניין הוא שמקלארן לקחה את פיאסטרי לטקטיקה של שתי החלפות צמיגים, במאבק מול לקלר, אולי דווקא משום שלנדו היה לכאורה מחוץ למשחק. מעניין משום שאוסקר עצמו, ברדיו, ענה לקבוצה שהוא מתחרה מול לנדו ולא מול לקלר. השאלה היא אם המצב בחוד היה ששארל היה ראשון עם אוסקר ולנדו צמודים אחריו, פיאסטרי עדיין היה מתלונן אם היו בוחרים בשבילו את התקפת האנדרקאט על לקלר, או שהוא היה מחכה להגיב ללנדו.
כך או כך, האסטרטגיה של 2 החלפות מול אחת, היו צמודות מאד בהונגריה, ונראה לי שההיתקעות של פיאסטרי מאחורי לקלר היא שהעניקה ללנדו את הניצחון.
לאוהדים שאינם של אחד מנהגי מקלארן, מדובר בדבר חיובי, כי אנחנו יוצאים לחופשת הקיץ, עם טעם של עוד, ומרוץ פתוח לאליפות בין נהגי מקלארן.
