צילום: יצרן (צילום: ספורט 5)
צילום: יצרן|צילום: ספורט 5
קצת פחות צבע אדום בתא הנוסעים לעומת ה“מונטה קרלו“ (צילום: ספורט 5)
קצת פחות צבע אדום בתא הנוסעים לעומת ה“מונטה קרלו“|צילום: ספורט 5
סקודה חוגגת 130 שנה, בערך. היצרנית החלה דרכה עם צמד התעשיינים לורין וקלמנט ב-1895, אך רק 30 שנה מאוחר יותר, היא נרכשה על-ידי אמיל סקודה וקיבלה את שמה, אך כידוע היצרנית ממשיכה לרכוש כבוד למייסדים שנתנו את שמם לגרסאות הבכירות של דגמי סקודה. לצד חגיגות ה-130, סקודה גם מתגאה בדגמי הראלי השונים, שמשמשים כיום נהגים שונים בדרגות מרוצים שונות ומה אם זה סיבה מספיק טובה לחגוג עם גרסה ספורטיבית לפאביה, כשבאירופה יחלו המסירות של גרסה ייחודית זו בסוף השנה והיא תוצע בכמות מוגבלת. אך נצנן את הרוחות, סקודה עוד לא מחזירה את הפאביה RS, לפחות לא בסימול הדגם, וגם השיווק בישראל עוד נמצא בבחינה. אך בכל זאת, קבלו את הפרטים המעניינים:
החישוקים מוכרים, אבל היי הפעם יש גם קליפרים אדומים (צילום: ספורט 5)
החישוקים מוכרים, אבל היי הפעם יש גם קליפרים אדומים|צילום: ספורט 5
עיצוב ספורטיבי יותר
הדור הרביעי של הפאביה כבר זכה לגרסה בניחוח ספורטבי – המונטה קרלו, שהתהדרה בחישוקי "18 ספורטיביים, מושבים ספורטיביים בסגנון "באקט" ובגימור דמוי קרבון, גימורים אדומים בתא הנוסעים ודיפון דמוי קרבון לרוחב הדשבורד ובדלתות, לוח מחוונים דיגיטלי ("10) ומסך מולטימדיה גדול יותר ("9), הגה תלת חישורי ודוושות אלומיניום. לפנסים הקדמיים רקע מושחר, הגג נצבע שחור, וחצאיות צד, מראות, סבכה קדמית וסמלים מושחרים גם כן.

גרסת ה"130" ממשיכה באותו הקו, רק שהפעם החישוקים מסתירים קליפרים אדומים וצמד יציאות המפלט מבצבצות החוצה מהפגוש ולא רק מופנות כלפי מטה ובתא הנוסעים הגימורים כסופים דווקא לצד ספי דלתות מושחרים וכוונון חשמלי למושבים. בנוסף, ישנו ספליטר קדמי בולט יותר, הספוילר האחורי גדול יותר, גימור מושחר מקשר בין הפנסים האחוריים בהשראת הפאביה Rally2 , ולקינוח תגיות "130" בסגנון המזכיר את האות V.
חזקה יותר, מהירה יותר, מונמכת יותר (צילום: ספורט 5)
חזקה יותר, מהירה יותר, מונמכת יותר|צילום: ספורט 5
ביצועים ספורטיביים יותר
על ההנעה אחראי מנוע 1.5 ליטר המוכר (TSI evo2), אך הפעם הוא מספק 177 כ"ס, לעומת 150 כ"ס ב"מונטה קרלו" המוכרת, ללא שינוי בנתון המומנט שעומד על 25.5 קג"מ ב-1,500 סל"ד. בין השיפורים הם פתח יניקה גדול יותר, נדנדים משודרגים ועוד. אגב, זו לא הפאביה הכי חזקה, שכן הדור השני התהדר בגרסת RS עם מנוע 1.4 ליטר שהפיק 180 כ"ס, אבל "רק" 224 קמ"ש מרביים או 226 קמ"ש בגרסת ה"קומבי".

ההאצה ל-100 קמ"ש אורכת 7.4 שניות, 4 עשיריות מהר יותר מה"מונטה קרלו", ו-3.8 שניות בתאוצות ביניים בין 60 ל-100 קמ"ש, שיפור של 3 עשיריות השנייה. המהירות המרבית עומדת על 228 קמ"ש, מה שהופך אותה לפאביה הסדרתית המהירה מאז שהוצג הדור הראשון ב-1999. ההנעה קדמית והתיבה כפולת המצמדים עם 7 הילוכים זוכה כאן לכיול ספורטיבי יותר, עם נקודות החלפת הילוכים גבוהות יותר והורדת הילוכים בסגנון "דאבל קלאץ`" במצב "ספורט".

כדי לשדרג גם את התנהגות הכביש, לפאביה 130 מתלי ספורט שגם הנמיכו את הרכב ב-15 מ"מ ולהגה כיול חד יותר. בנוסף, לבקרת היציבות ניתן חופש פעולה גדול יותר ואת בקרת ההחלקה ניתן אף לכבות, כך שהפאביה המשודרגת תוכל לאפשר החלקה מבוקרת, בעוד במצב ASR Sport + ESC Sport היא תאפשר החלקת גלגלים גדולה יותר כשמערכת בקרת האחיזה תתערב מאוחר יותר.

לא רוצים לפספס שום דבר? הצטרפו לאלפי החברים שלנו בערוץ ה-WhatsApp הרשמי ותקבלו גם אתם את כל העדכונים, החדשות והמבחנים לפני כולם, וגם תוכן ייחודי! לחצו על הלינק >>> ערוץ "עולם הרכב" ב-WhatsApp ואל תשכחו גם ללחוץ על הפעמון!