צילום: יצרן (צילום: ספורט 5)
צילום: יצרן|צילום: ספורט 5

תערכות הניידות של יפן (שמה החדש של תערוכת טוקיו המפורסמת) הביאה לנו השנה לא מעט חדשות, בעיקר דגמי קונספט וצפייה לעתיד מעניין מהיצרניות היפניות. הפעם תורה של מאזדה שמציגה שני דגמי קונספט – מכונית סדאן וסופר-מיני, לצד הצגת הלוגו החדש של המותג, שבדומה למותגים אחרים, ולא רק בתעשיית הרכב, עבר למראה "שטוח", מהלך אותו עשתה גם סוזוקי במסגרת אותה תערוכה.

לא רוצים לפספס שום דבר? הצטרפו לאלפי החברים שלנו בערוץ ה-WhatsApp הרשמי ותקבלו גם אתם את כל העדכונים, החדשות והמבחנים לפני כולם, וגם תוכן ייחודי! לחצו על הלינק >>> ערוץ "עולם הרכב" ב-WhatsApp ואל תשכחו גם ללחוץ על הפעמון!

מאזדה ויז`ן X-קופה
דגם הקונספט מוגדר אצל מאזדה כקרוסראובר קופה, אנו מתקשים למצוא את הקשר לדגמי קרוסאובר ולנו הוא נראה יותר כמכונית סדאן בסגנון קופה-ארבע-דלתות. לויז`ן X-קופה הנעה היברידית נטענת, העושה שימוש במנוע טורבו רוטורי (כן כן, מנוע "וואנקל", זה שרובנו מכירים ממאזדה RX-7 וה-RX-8) ולצידו מנוע חשמלי, שמגיעים לכדי הספק משולב של 510 כ"ס. הפעם, טווח הנסיעה הקצר מתייחס דווקא למנוע הרוטורי, עם טווח של 160 ק"מ בלבד, זאת ככל הנראה מפאת מכל דלק קטן, ועד 800 ק"מ עם הנעה משולבת.

בדגם זה מאזדה הטמיעו את טכנולוגיית ה"Mobile Carbon Capture" שלדברי מאזדה מדובר בדלק הנוצר ממיקרו אצות, שלא רק שאינו פולט CO2 אלא דווקא לוכד מולקולות אלו ולמעשה מפחית את הפליטות ככל שנוסעים ברכב.

מידותיו של הויז`ן X-קופה עומדת על אורך של 5.05 מ`, רוחבו 1.99 מ`, גובהו 1.48 מ` ובסיס הגלגלים נמתח על פני 3.08 מ`. מכאן, אנו חוזרים להערכה הראשונית שלא מדובר בהכרח ב"קרוסאובר".

מאזדה ויז`ן X-קומפקט
בדגם הקונספט הקטן מאזדה מחזקים עוד יותר את הקשר בין אדם למכונה, כאשר הפעם מודל בינה מלאכותית מסוגל לנהל שיחה טבעית עם הנוהגים ברכב, להכיר וללמוד את המשתמשים ולשמש כבן לוויה. אך לפני הטכנולוגיה המתקדמת, העיצוב נראה כרומז באופן עבה על הדור הבא של מאזדה 2.

מידותיו של דגם הקונספט עומדת על אורך של 3.82 מ`, רוחב של 1.79 מ`, גובהו 1.47 ובסיס הגלגלים עומד על 2.51 מ`. אם נשווה זאת למאזדה 2 המוכרת, זו ששיווקה הופסק לאחרונה, ה-2 ארוכה ב-2.6 ס"מ, צרה ב-10 ס"מ, גבוהה ב-2 ס"מ, ובסיס הגלגלים ארוך ב-6 ס"מ. השם "קומפקט" נראה יותר כ"מיני", אך כמו בכל דגם קונספט, המרחק מהמציאות לעיתים גדול יותר.
לא עפנו (צילום: ספורט 5)
לא עפנו|צילום: ספורט 5
לוגו חדש
מאז הקמתה של מאזדה בשנת 1920, עדכנה היצרנית את הלוגו כמה וכמה פעמים, כאשר השנוי הבולט האחרון היה ב-1997, אז עברה מאזדה לסמל המכונף אותו אנו מכירים כיום כאשר מאז הוא עבר אי-אלו עדכונים שונים וקלים, וכעת הוא עובר אחד נוסף.

הפעם, ובהתאם לאופנה הנוכחית, הסמל עובר השטחה והופך לחד-ממדי ובצבע שחור במקום כסוף, כאשר גם גופן MAZDA עובר שינוי למראה שגרתי יותר, אותיות צרות יותר עם מרווח גדול יותר ביניהן. במאזדה טוענים שהלוגו החדש במראה חלק מתאים יותר לסביבה דיגיטלית. תרשו לנו לחלוק עליהם ועל כל המותגים והחברות שביצעו שינוי שכזה, שכן דווקא בעידן הדיגיטלי הנוכחי, עם מסכים מתקדמים, כמעט ואין משמעות לשינוי שכזה, שלטעמנו דווקא גורם לוויתור על מאפיינים רבים שמותג יכול לשדר. אנו צופים שבעתיד מותגים רבים יחזרו לסמלים תלת-ממדיים, ושאפו למעצבים שגזרו קופון.