(Photo by Diego Radames/Anadolu via Getty Images) (צילום: ספורט 5)
(Photo by Diego Radames/Anadolu via Getty Images)|צילום: ספורט 5
אדמס. ייקח צעד אחורה (Getty) (צילום: ספורט 5)
אדמס. ייקח צעד אחורה (Getty)|צילום: ספורט 5
ישראל פרמייר טק נקלעה בשבועות האחרונים למשבר הגדול ביותר שלה מאז הקמתה אי שם ב-2014. על רקע איומי החרם וההפגנות האלימות מצד פרו פלסטינים, שהגיעו לשיאם עם שיבושי מרוץ הוואלטה אספניה בחודש שעבר, קבוצת האופניים הישראלית המקצוענית היחידה בישראל החליטה בצעד דרסטי וקיצוני לשנות את זהותה. 

במהלך חג הסוכות הודיעה רשמית הקבוצה כי תשנה את שמה ולא תישא יותר את שם המדינה. לערוץ הספורט גם נודע כי הקבוצה תעתיק את רישומה למדינה אחרת והדבר יתברר סופית בשבוע הבא, עת הדד ליין לרישום מחדש של הקבוצות לעונת 2026 באיגוד האופניים הבינלאומי - ה-UCI.

ההחלטה עוררה לא מעט תגובות זועמות, חלקן מובנות לחלוטין, מצד ציבור אוהדי ספורט רחב בישראל, שכן ישראל פרמייר טק, תחת בעלותו של הבעלים סילבן אדמס, תמיד התגאתה בדגל המדינה וראתה עצמה כמי כמייצגת האולטימטיבית של הספורט הישראלי. אם כי בקבוצה חושבים, למרות הכאב הגדול, כי לא היה מנוס מלקבל את ההחלטה הקשה באקלים הנוכחי.

עד לתחילת מרוץ הוואלטה אספניה, לא היה אדם אחד בקבוצה שצייר לעצמו תסריט מסוג זה בסיומה של אחת מהתחרויות החשובות בעולם אופני הכביש. נזכיר כי במהלך הוואלטה, שטפו את ספרד, בעיקר בחבל הבאסקים אבל לא רק, גלי מחאה אדירים של ארגונים ותנועות פוליטיות, בגיבוי ממשלת ספרד, שראו בקבוצה הישראלית כשעיר לעזאזל בעקבות המלחמה בעזה. חלק מהמפגינים פעלו בצורה ונדליסטית ואלימה, גרמו לשיבושים וקיצורי שלבים, איימו על רוכבים מהקבוצה הישראלית, גרמו לפציעת רוכב ספרדי מקבוצת מוביסטאר, ופוצצו את השלב האחרון המסורתי במדריד. 
השם ישראל יירד (Photo by Artur Widak/NurPhoto via Getty Images) (צילום: ספורט 5)
השם ישראל יירד (Photo by Artur Widak/NurPhoto via Getty Images)|צילום: ספורט 5
במהלך הוואלטה קיבלה הקבוצה החלטה לא פופולרית להסיר את השם ישראל מהמדים, על מנת לשמור על בטיחות הרוכבים. ההתלהמות וההסתה נגד הקבוצה הישראלית המשיכו גם לאחר סיום הוואלטה. על רקע גלי המחאות באיטליה, החליטה הקבוצה להסיר את השתתפותה ממרוצי חודש אוקטובר בארץ המגף. יתרה מכך, בברצלונה, שתארח את שלבי הפתיחה של טור דה פראנס 2026, נשמעו קולות ואיומים לסלק את הקבוצה הישראלית (למרות שאין למועצת העיר שם שום מנדט לכך), אם לא תשנה את פניה ותתנער מישראליותה.

האיגוד הבינלאומי - ה-UCI - עמד בימים הראשונים לצד ישראל פרמייר טק וגיבה את הקבוצה. אבל בעקבות כל המחאות והאיומים, קיבל אדמס מסרים מגורמים בכירים בעולם האופניים, שעליו לשנות את שם הקבוצה על מנת להבטיח את בטיחות הרוכבים בשנה הקרובה ועל מנת שהקבוצה תמשיך לשרוד.

בגזרת הרוכבים, צריך לומר ביושר, כי אף רוכב לא הציב אולטימטום לקבוצה. אבל היה ברור שיהיו רוכבים שיעזבו, בוודאי כאלה שיש להם ביקוש בוורלד טור ולא יהיה ניתן היה להכריח אותם להישאר לאור כל האירועים האלימים, גם לא משפטית. רוכבי הקבוצה, שרובם ככולם לא ישראלים, חששו מאוד להמשיך לרכב באותה אווירה ובקבוצה הבינו שיהיה עליהם לעשות שינוי כואב ודרסטי על מנת להבטיח את הישרדות פרמייר טק.

בשבועות האחרונים הפעילו הספונסרים לחץ על הקבוצה לשנות את השם ואף הציבו אולטימטום. לגבי פרמייר טק, נותנת החסות הראשית, אפשר לומר שהקבוצה היתה יכולה להסתדר בלעדיה ואדמס היה מוצא מימון חלופי דרך גיוס תרומות ופילנתרופיה. בנוגע לפקטור - יצרנית האופניים של הקבוצה - כאן האיום היה יותר משמעותי משום שלא בטוח שהקבוצה היתה משיגה אופניים ברמה הגבוהה ביותר בשוק מצומצם יחסית. זה היה איום משמעותי, אבל לא המרכיב העיקרי בהחלטה לשנות את השם.

הקבוצה הישראלית הגיעה להבנה שאין לה בעצם דרך להתחרות בשנה הבאה ולוודא שהרוכבים שלה יהיו מוגנים. בוואלטה הספרדי הוכח כי המשטרה לא יכולה לשמור ולהבטיח את שלמות הרוכבים והמירוץ לאורך עשרות ומאות קילומטרים, כל זמן שהמפגינים יחליטו לשבש ולפרוע. גם באיטליה, שם המשטרה המקומית נחשבת לקשוחה יותר, לא היו יכולים לערוב לקבוצה הישראלית שוויתרה על שלושה מרוצים שם לקראת סיום העונה. זה מצער ומקומם, אבל זו המציאות העקומה שבה אנחנו חיים. 
הקלף האחרון היה לסגור את הקבוצה. אבל כאן עמדה השאלה המרכזית - מה יהיה על הרוכבים הישראלים (3 רוכבים בקבוצה הבוגרת ועוד 6 בישראל סייקלינג אקדמי)? מה יעלה בגורל הרוכבים של נבחרת הנוער שמצפים לקבל הזדמנות בקבוצת הבת סייקלינג אקדמי? בקבוצה הבינו שאם תיסגר הקבוצה, תיסגר גם הדלת לקידום של הרוכבים הישראלים. כרגע אף קבוצה ברמת הוורלד טור לא תיקח אותם, לא רק בגלל שהם אינם כוכבים, אלא בשל תעודת הזהות שלהם.

המהלך גרם לשבר נוראי עבור אדמס. הבעלים הצבעוני של הקבוצה קיבל את ההחלטה בלב כבד והחליט לפי שעה לקחת אחורה בכל הקשור לפעילות השוטפת של הקבוצה. הוא ימשיך בשלב זה להיות המממן העיקרי של הקבוצה, אבל לא ידבר עוד בשמה. במקביל יש לאדמס פרויקטים שקשורים בעולם הרכיבה גם בישראל והוא ימשיך לטפח אותם.

אף אחד לא מבטיח כמובן שהמחאות במרוצים באירופה ובשאר חלקי העולם ייעלמו, אבל מבחינת הקבוצה הישראלית ההימור הזה הוא חבל ההצלה היחיד שמבטיח את המשך קיום הקבוצה ומבטיח את המשך הפעילות והקידום של רוכבים ישראלים - דבר שהיא תמיד ראתה לנגד עיניה.