עם 48 נבחרות, שלוש מדינות מארחות ו-104 משחקים, מונדיאל 2026 עומד להיות לא רק חגיגת כדורגל אלא גם מבחן לוגיסטי ותיירותי אדיר. נתוני האתר SeatPick מגלים שב-28 הימים האחרונים בלבד נרשמו אלפי חיפושים לעמודים הקשורים למונדיאל. מדובר במשחקים שעוד לא ידוע מי הנבחרות שישתתפו בהם, אך הם כבר מעוררים עניין עצום – כולל משחק הפתיחה במקסיקו סיטי, חצאי הגמר באטלנטה ודאלאס, וכמובן הגמר בניו ג’רזי.

לא רק מה שיש – אלא מה שצפוי לבוא

זהות הנבחרות טרם הוכרעה לרוב המשחקים המופיעים כרגע למכירה. עם זאת, חלקם כבר מתומחרים באלפי דולרים. משחק הפתיחה באצטדיון האצטקה (Estadio Azteca) מתומחר כיום בכ-7,000 דולר בממוצע, למרות שטרם ידוע מי תשחק בו. חצי הגמר באטלנטה מגיע ל-7,880 דולר בממוצע –  כאשר כרטיסי VIP מסוימים מוצעים במחירים של עד חצי מיליון דולר – סכומים שמסמנים את גבולות השוק, לאו דווקא את מה שיימכר בפועל.

אצטדיון האצטקה מקסיקו (צילום: רויטרס)
אצטדיון האצטקה. מוכן למונדיאל|צילום: רויטרס

איך זה ייתכן? פשוט: הביקוש מתבסס לא רק על מי תשחק, אלא על מיקום, שלב הטורניר וציפיות. ברגע שתיערך ההגרלה בדצמבר הקרוב בלאס וגאס, כללי המשחק ישתנו – תרתי משמע. אם נבחרות כמו ברזיל, ארגנטינה, אנגליה או מקסיקו ישובצו למשחק מסוים – צפוי שהמחירים יזנקו. אלה הנבחרות שמסורתית מושכות את המחירים כלפי מעלה, גם בשוק הכרטיסים יד שנייה.

"אנחנו רואים שמחירים משתנים לפעמים תוך דקות – בעיקר סביב משחקים שהציפייה להם גבוהה. ברגע שהזהות של הקבוצות תיחשף בהגרלה הקרובה, המחירים של חלק מהמשחקים צפויים להכפיל את עצמם,” אומר גיא קוגל, בעלים-שותף וה-CTO של חברת SeatPick. “לכן דווקא עכשיו זו ההזדמנות הכי חכמה להזמין - לפני שהשוק מגיב".

אפשר למצוא חוויה במחיר סביר

הנקודה החשובה ביותר למי שמעוניין לרכוש כרטיס: השוק פועל בדינמיקה מיידית. כל שינוי – בין אם פרסום הגרלה, פציעה של כוכב, מיקום מפתיע שנקבע – מניע גל של עדכוני מחירים, לעיתים במספר דקות. קהל האוהדים הבינלאומי פועל בחוכמה: חלקם מבטיחים מקום באצטדיון שהוא עצמו ההצגה, לא חשוב מי תתמודד בפועל. אחרים בוחרים עיר לפי הנגישות והמחיר, תוך ויתור לעיתים על המסגרת היוקרתית לטובת חוויה משפחתית וריאלית. המשוואה משתנה מיום ליום – ודווקא עכשיו, כשעדיין אין זהות לנבחרות, זהו חלון זמן נדיר לנסות ולתפוס דיל משתלם.

ויניסיוס נבחרת ברזיל (צילום: רויטרס)
נבחרת ברזיל. מושכת קהל|צילום: רויטרס

הנתונים מראים בבירור: מרגע שיוכרזו הנבחרות ויחולקו הבתים, במיוחד אם אחת מהגדולות תשובץ לשחק בעיר שנבחרה מראש, המחירים יוכפלו ואף ישולשו. לכן, אם התקציב מוגבל והמטרה היא חוויה עולמית - אחת האסטרטגיות שמומלץ לאוהדים לשקול היא לא לבחור לפי הנבחרת האהובה, אלא לפי שילוב של מקום, שלב, מחיר ותאריך. לפעמים, דווקא המשחקים “הפחות נוצצים” מספקים את החוויה המלאה – בלי לעמוד בתור ל־VIP ובלי למכור כליה.

"הפערים בין ערים ומדינות נובעים בעיקר משילוב של היצע, ביקוש ויוקרה מקומית", מסביר קוגל. "בארה״ב יש פיזור רחב של משחקים בערים רבות עם תשתיות גדולות, וזה יוצר תחרות על המחיר - במיוחד בערים שפחות מבוקשות תיירותית. במקסיקו, לעומת זאת, הכמות קטנה יותר והיוקרה של משחק הפתיחה באצטקה מקפיצה את המחירים. בקנדה, בגלל קהל קטן יחסית וכמות מצומצמת של משחקים – דווקא יש הזדמנויות: המחירים שם לרוב שפויים, וזה יעד חכם למי שמוכן לגלות קצת גמישות".

למה לצפות?

המחירים שמשתקפים באתר SeatPick מעידים שהמכונה כבר פועלת. אוהדים כבר לא מחכים – הם בוחרים אצטדיון, בוחנים זמינות, ועוקבים אחרי שינויים. עבור מי שמבקש להיות חלק מהמונדיאל – הזמן להזמין הוא עכשיו, לפני שהמחירים יהפכו לבלתי נגישים.

מונדיאל 2026 (צילום: רויטרס)
מונדיאל 2026|צילום: רויטרס

"אחד היתרונות הכי גדולים של קנייה דרך פלטפורמות כמו שלנו", מסכם קוגל, "הוא שהלקוח רואה את כל האפשרויות הקיימות בשוק, משווה מחירים, בוחר את המיקום המדויק שלו באצטדיון על גבי מפה אינטראקטיבית – ולא מקבל חבילת מדף בלי לדעת מה הוא קונה בפועל. בשוק דינמי כמו זה של המונדיאל, זה הבדל של אלפי דולרים לפעמים. מעבר לכך, חשוב מאוד לרכוש רק מאתרים בטוחים ולא להתפתות להצעות מזדמנות בוואטספ, פייסבוק או אתרים לא מוכרים – אחרת הסיכון לא שווה את זה".

ומה לגבי ישראל?

במהלך ספטמבר עד נובמבר, ישראל תפגוש פעמיים את מולדובה (משחקים שבהם חייבים להשיג 6 נקודות), פעמיים את איטליה (יריבה חזקה שמולה גם תיקו ייחשב הישג), ומשחק חוץ נוסף מול נורווגיה - יריבה ישירה על המקום הראשון. הנתונים הכלכליים מהכרטיסים מלמדים על ביקוש משתנה: למשחק החוץ מול נורווגיה המחירים מתחילים ב־112 דולר, ואילו למשחק באיטליה (באודינה) הם נעים בין 32 ל־240 דולר. המשחק מול מולדובה בחוץ מציע כרטיסים במחיר התחלתי של 53 דולר בלבד. לעומת זאת, למשחקים הביתיים שנערכים בהונגריה, כמו זה מול אסטוניה, נמכרו כרטיסים במחירים של 65 דולרים. 

מונאס דאבור נבחרת ישראל (צילום: רויטרס)
המחירים יעלו אם היא תגיע. נבחרת ישראל|צילום: רויטרס

אם ישראל תנצח את מולדובה פעמיים ותשיג לפחות 2 נקודות מול איטליה ונורווגיה, היא תוכל להיאבק על אחד משני המקומות הראשונים בבית. המשימה קשה, אך לא בלתי אפשרית, והיכולת במשחקים הקרובים תקבע האם ישראל תישאר במאבק עד הסוף או תישאר מאחור.