"בעבר היו אולי 20 מזוודות בשבוע שלא היו מגיעות ליעד - היום זה 400 מזוודות ביום", כך מתאר פנחס עידן, עובד רשות שדות התעופה, את המצב החדש שהופך רווח בשדות התעופה ברחבי העולם - ביקוש רב ומחסור ניכר בכוח אדם. "מה שקורה עכשיו זה עדיין רק הפרומו למה שיהיה ביולי-אוגוסט אם המצב לא ישתפר" מזהיר עידן וממליץ "תשתדלו לבוא עם טרולי".
בנתב"ג, בחדר צדדי ליד המסועים, נמצאות מאות המזוודות המיותמות שנאבדות בכל יום. הכניסה לאזור, מותרת רק לברי המזל שקיבלו טלפון – "המזוודה שלכם נמצאה", בעוד אלפי ישראלים כלל לא מקבלים שיחה כזו. מלבד אזור המזוודות האבודות, ישנו חניון ובו מזוודות רבות שעוררו חשד, הועברו לבידוק כפול וטיסתן המריאה בלעדיהן.
לדברי מאור אלקבץ, ראש משמרת מיון כבודה ברשות שדות התעופה: "מוותרים על המזוודות האלה מראש בגלל העומס והכמות גם של ההתרעות של הביטחון וגם שאין עובדים פיזית שיפתחו את המזוודות ויבדקו אותן". לפי אלקבץ, ההתנהלות הזו לא הייתה קיימת בעבר "זה נולד ב-3 חודשים האחרונים בשל המצוקה והמחסור בכוח אדם". כל עוד חברת שירותי הקרקע לא מגיעה לאתר את הנוסע, המזוודות נותרות לבדן בחניון, הרחק מיעדן.
תמונות דומות מגיעות אלינו מדלפקי הצ'ק-אין בעולם. על פי נתוני חברת פספורטכארד מספר הנוסעים שחוו אירוע אובדן כבודה בחודשים אפריל-מאי גדל פי 7 ביחס לתקופה המקבילה ב-2019. בין המדינות בהן הכי הרבה ישראלים מדווחים על אובדן כבודה ניתן למצוא את ארה"ב, טורקיה, ארגנטינה, איטליה וספרד.
לדברי תמיר ולדמן, יו"ר עובדי עמ"י תעופה, הממונים על ביטחון חברות בתעופה הישראליות בחו"ל "אם לפני הקורונה באמת משמרות מסוימות היו יוצאות עם לפחות 15 עובדים היום משמרות כאלה יוצאות גם עם 8 עובדים ואז נשארים מאחור, היו לנו כבר מקרים של 15 מזוודות וגם יותר". הקושי בגיוס עובדים, נובע גם מן השכר הנמוך. "השכר שאני מקבל לא התעדכן מעל עשר שנים. בגרמניה השכר ההתחלתי עומד על 10.92 אירו. זה פחות משכר המינימום בגרמניה" מדגיש ולדמן.