מיד לאחר שתקפה את ישראל, החליט המשטר באיראן להעביר חוק שימנע מאזרחים איראנים לפרסם תכנים פרו-ישראליים ברשתות, והתושבים נדרשו לדווח על כל "פעילות פלילית" מסוג זה. לא בכדי נבחר עיתוי חקיקת החוק - בוקר לאחר התקיפה ההיסטורית, מסביר בני סבטי, חוקר בתוכנית איראן במכון למחקר לאומי ומנהל ההסכת "קולות מאיראן".
"התופעה הזאת של אזרחים איראנים שמתבטאים לטובת ישראל היא כל כך נפוצה", מדגיש סבטי, "עד כדי כך שהם היו צריכים לחוקק חוק מיוחד נגד זה בממשלה האיראנית. מאז ומתמיד הם פעלו נגד אותם טוקבקיסטים, אבל היום ובמיוחד אחרי התקיפה הם מעבירים מסר חריף נגד אותם תומכים וירטואליים".
אתמול בבוקר, ורגע אחרי שהתבררו ממדי התקיפה, החלו לצוף ברחובות טהראן כיתובי גרפיטי שקוראים לישראל לחסל את המשטר האיראני: "ישראל, חסלי את לשכת המנהיג", נכתב באחד מכתובות הגרפיטי שהופיעו באחד מרחובות טהראן לאחר המתקפה הלילית. סבטי מסביר כי זוהי קריאה שמעידה על אזרחים איראנים רבים שקוראים לישראלים להושיע אותם מידי המשטר הנוקשה: "הם רואים בממשלה את שורש הבעיה ומבקשים מישראל עזרה".
"ישראל, הכי בהם עוד יותר חזק! כי הם חרבנו במכנסים", נכתב בכתובת גרפיטי נוספת שנחשפה לאחר מתקפת חמאס בשבעה באוקטובר, באחרת רוסס: "ישראל, הַכִּי, כי אין להם ביצים לנקום". א, שאתרים בין-לאומיים רבים חסומים באיראן, מוצאים האזרחים דרך להתחבר לרשתות החברתיות המערביות ולהעביר שם את המסר שלהם לעולם, "בואו תקברו את הבכירים שלנו שנחשבים למתים, התכריכים עלינו, הלוויה עליכם", צייץ גולש איראני ברשת הטוויטר, "כל האיראנים תומכים בישראל, תפציצו את הבסיסים ומרכזי הטרור של משמרות המהפכה", כתב גולש אחר.
"האזרחים האיראנים לקחו קשה מאד את התקיפה נגד ישראל", ציין סבטי ואמר כי רבים מהם לא חשים הזדהות עם התוקפנות של המשטר: "הם רואים בזה בזבוז זמן וכסף אל מול ישראל שהיא מדינה דמוקרטית, מערבית ומסמלת חופש. הם צופים בסרטונים ישראליים שבהם מוצגים חופש, ים, בנים ובנות - והם מאוד מקנאים בנו. מהזווית החיובית, לא האנטישמית. הם רוצים להיות כמונו, ואנחנו בשבילם סוג של מקום לשאוף אליו".
גם מההיבט הכלכלי חווה העם איראני תמונה עגומה. סבטי מתאר כי כשהחל השיח על עימות בין איראן לישראל, חלה אינפלציה של 30% והמחירים באיראן זינקו ביומיים ב-7%: "זה פוגע להם בכיס, הם נזכרים בזה שאיראן מממנת את חיזבאללה ואת חמאס וזה מעצבן אותם".
סבטי מספר על ההיסטוריה של יחסי איראן וישראל, "בשנות ה-70 העם האיראני היה אנטישמי מאוד כי הם היו ניזונים מתעמולה של אנשי הדת במדינה. לקראת אמצע שנות ה-90 הם התחברו לאינטרנט ונחשפו לעמים אחרים ותרבויות אחרות - הבינו אז שישראל לא כזו רעה".
סבטי מסביר את כוחן של הרשתות החברתיות בהצגת הישראלי היפה והמאיים פחות לעם האיראני: "דרך הרשתות הם התוודעו לכמה כיף פה ושליהודים אין קרניים. בצד השנאה שלהם למשטר שמבזבז כסף על טרור וגרעין - זה גורם לעם האיראני ולעם היהודי להיות חברים טובים". סבטי מצביע על היחס של הגולים האיראנים כדוגמה לסולידריות: "הגולים האיראנים מפגינים לטובת ישראל בעולם ולהפך. הם רוצים שנבוא להציל אותם מהממשלה שלהם וכך הזרמים היותר חופשיים ישתלטו ויחברו את העם".