דרור גלוברמן, תמונת טור (צילום: שלומי פרי )
דרור גלוברמן, תמונת טור|צילום: שלומי פרי

עמדתם פעם באמצע אקווריום אדום מדם, כשהקרב לוהט? הרגשתם את הדף זנב הכרישים מתנחשלים בפראות, ראיתם אותם נושכים אחד את השני וטורפים דגיגים קטנים על הדרך?

זה היה חלק ממה שהרגשתי השבוע באמצע האמפי היפה של גוגל, לחוף מפרץ סן פרנסיסקו. כשברקע הדי השקות AI חדשות של המתחרות, מיקרוסופט ו-OpenAI, הגיעה תורה של גוגל לחבוט. ואיזו חבטה. עם סרטונים מהפנטים וכלים עוצמתיים, היא חוללה ספלאש עצום שהתנפץ אל קירות האקווריום, הדף את מתחרותיה הענקיות ואולי מחץ כליל כמה מהקטנות. זה שלב חדש במערכה. 

אבל מהזווית שלנו, שלכם ושלי, העולם משליך עלינו כלי עבודה, יצירה ופרודוקטיביות בקצב הולך וגובר. רק תיקחו. משבוע לשבוע הם נהיים חזקים יותר, אישיים יותר, יצירתיים יותר, פרודוקטיביים יותר וקלים יותר להפעלה. ובזה גוגל קבעה כמה וכמה שיאים חדשים בכנס ה-I/O שלה, שבו התארחתי. 

כמעט את כל החידושים תוכלו למצוא בפרק החדש והמיוחד של הפודקאסט "בזמן שעבדתם" של דני פלד ושלי. אבל הנה מה שרלוונטי לישראלים כבר עכשיו:  

  • AI Overviews במנוע החיפוש של Google: כשאתם שואלים את גוגל, הוא כבר לא מסתפק רק ברשימת לינקים, אלא מייצר עבורכם מענה של סקירת AI גם בעברית. איך לבחור מתנה לילד או באיזו עיר חיים יותר יהודים, ירושלים או ניו יורק? 
  • ג'מיני פותחת עין על הסביבה ועל המסך: הבינה המלאכותית של גוגל יודעת להביט מסביב ולעזור לכם לתקן את הרכב, לבחור בגדים, לקרוא את שיעורי הבית ועוד. היא יודעת גם להסתכל על המסך שלכם ולהדריך אתכם לבצע פעולות. 

  • למתקדמים: תוכלו ליצור גרפים, אינפוגרפיקות ואפילו אתרים ואפליקציות בעזרת קבצים שלכם עם פיצ'ר Deep Research שנמצא בתוך הקאנבס (Canvas) בתוך אפליקציית ג׳מיני. ככה זה נראה.

למה אני מחכה שיגיע לישראל? לסוכן מבצע הפעולות, המכונה Mariner, שיכול לבצע הזמנות וקניות בשבילי. לכלי יצירת הוידיאו Flow, שאת התוצרים שלו אתם רואים ברחבי טיקטוק, אינסטגרם ויוטיוב עכשיו. ולפרויקט אסטרה, שיהפוך את המצלמה לא לחכמה, אלה לגאונית.

נו, טבעתם בכמות החידושים? זה אפילו לא חצי ממה שהוצג השבוע. כדי לעכל כמות כזו של חידושים צריך חודשיים. לכל כלי יש דרכי הפעלה, שלל שימושים שונים ושורה של השפעות אפשריות. הספלאש של גוגל מהשבוע עשוי להחיות - או להטביע - מאות ואלפי מקצועות שונים. 

אבל בחזרה להתחלה, הנה המשמעות הכי צלולה של השינוי הכי גדול, ה-AI Mode, שמחליף את תוצאות החיפוש במענה של בינה מלאכותית: אם גוגל מפנה פחות גולשים ללחוץ על קישורים, ונותנת להם את התוכן שחיפשו - אתרי האינטרנט הפכו למיותרים. חדשות, תוכן, פורומים, מאמרים, קניות, כל האתרים האלה הפכו למיותרים. גוגל תשאב את תוכנם לתוך סיכום ה-AI, הסוכן שלה יבצע בהם קניות במקומך, ולרבים מהגולשים לא תהיה סיבה להיכנס לרוב האתרים. לא מעט נתונים כבר מצביעים על המגמה הזאת. זוהי רעידת אדמה במבנה של האינטרנט כפי שהכרנו אותו, מבחינת תוכן, הכנסות והרגלי שימוש.

תכף שבים

שנייה אני חוזר ל-AI של גוגל, נשבע. אבל אני רוצה אבל לחלוק אתכם משהו שגיליתי בקליפורניה וריגש אותי לא פחות: גיליתי מה עומד מאחורי דגל ישראל הכי גדול בישראל.  

הדגל, יותר 200 מטר רבוע שטחו, מתנוסס בגובה של יותר מ-50 מטר בנתיב העשרה, מטר מגבול עזה. היוזמה לתלות אותו שם באה משלומי בן חיים, מייסד ומנכ"ל ג'ייפרוג, חברה ישראלית שנסחרת בנאסד"ק. ההסבר לדגל הרבה יותר מרגש ממה שחשבתי.

מתוך הניוזלטר של דרור גלוברמן Skip Intro. עוד טורים כאן

"שמעתי פראמדיק צבאי שהזיז את פאץ' הדגל במדים שלו מהזרוע לחזה, כי הוא גילה שזה מעלה מדדים חיוניים אצל פצועים שרואים אותו. באותו רגע החלטתי לתלות דגל ענק שחיילינו יראו מכל פינה בעזה". והוא אכן מקבל תמונות שהם צילמו. האחרונה הגיע שלשום - צלף שצילם את הדגל מרחוק בעזרת כוונת שלו. 

דגל ישראל בקיבוץ עין השלושה מבעד לעדשת צלף (צילום: פרטי)
דגל ישראל בקיבוץ עין השלושה מבעד לעדשת צלף|צילום: פרטי

שלומי סיפר את כל זה במפגש של יזמים ישראלים שארגנה יסמין לוקאץ' מהכרישים במסגרת תוכנית היזמות שהקימה, ICON. פגשתי לא מעט יזמים ישראלים בקליפורניה. גם במרחק עשרה אזורי זמן, ישראל וישראלים אחרים מאוד מעסיקים את קהילת הטק הישראלית בעמק. 

הקהילה שלהם, ה-ICC, ביקשה ממני הרצאה על גיבורי העל הנסתרים שהצילו את ישראל ושינו את העולם. סיפורים שלא הכרנו על ישראלים מדהימים שעשו דברים מטורפים. המסקנה - יזמים וחדשנים ידעו להציל את מדינת ישראל ממצבים הרבה יותר גרועים. יצאנו מעודדים. נצליח גם הפעם.    

הסכנות של גוגל

גוגל כבר שוחה באקווריום הזה עם כמה שריטות מדממות:

  • ירידה בכמויות החיפוש בגוגל. מה שלא קרה 20 שנה, עושה עכשיו ChatGPT, כשיותר ויותר אנשים מעדיפים לשגר פרומפטים לבינה מלאכותית במקום לחפש ברשת. בלי להתאמץ במיוחד, אתה מקבל את התשובה לשאלה, במקום הפניות למאות (אלפי) לינקים לאתרים שבהם אולי מסתתרת חלק מהתשובה.  
  • סכנות פירוק: כמה פסיקות בבית המשפט קבעו שגוגל היא מונופול ששולט ביותר מדי שווקים, ושאולי צריך לפרק אותו. מנוע חיפוש, יוטיוב, אנדרואיד, כרום, מפות, מייל, פרסום – וזו רשימה מקוצרת - זה אולי יותר מדי כוח בגוף אחד. 

תוך כדי שהיא משיקה, ניסתה OpenAI לגנוב לה את ההצגה, כהרגלה, עם "הדלפה" על שיתוף פעולה בינה ובין המעצב המיתולוגי של אפל, ג'וני אייב, לפיתוח העתיד של מכשירי הבינה המלאכותית, מה שאמור להחליף את הסמארטפון. איך ייראה? מי יודע. 

הזדמן לי להפנות שאלה לסונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל. שאלתי אותו שתי שאלות:

גוגל מתפרנסת ממודעות. ככל שהן יותר יעילות ומשכנעות אנשים לשלם - כך גוגל מרוויחה יותר. בינה מלאכותית מאפשרת לייעל את הפרסום כל כך, עד שעבורנו המשתמשים זה עשוי להיות מניפולציה חזקה מדי. האם יש גבול למניפולציה שגוגל תאפשר למפרסמים שלה להפעיל עלינו?

"אנחנו הרבה יותר מחברת פרסום כמו שאנשים חושבים", השיב פיצ'אי. "אנחנו חברת התוכנה הארגונית השלישית בגודלה בעולם, יש לנו את המכונית האוטונומית Waymo, את אנדרואיד, גוגל פליי, שירותי AI ועוד. שנית, אנשים רוצים תוכן מסחרי בעל ערך. וכן הבינה המלאכותית תאפשר לנו להפוך את המודעות ליותר רלוונטיות לאנשים. ואם נטעה, המדדים יראו לנו את זה".

הדאגה שלי היא לא מזה שגוגל תצוות מודעות לא נכונות, אלא מזה שהיא תצוות מודעות כל כך נכונות, שלא נוכל להתעלם מהן. זוכרים את המחקר מציריך שהראה שבינה מלאכותית יודעת לשכנע בני אדם ביעילות גבוהה פי 6 לעומת אנשים אחרים? אז דמיינו בינה מלאכותית שכותבת מודעה אישית לכל אחד מ-15 מיליון הלקוחות הפוטנציאליים שנבחרו להיחשף אליה. אנשים יבזבזו בטירוף. כבר עכשיו הפיד שלי מלא בהונאות AI למיניהן, והן משכנעות מאוד. פיצ'אי בחור חכם מאוד. וכרגע, הוא לא רואה סיבה להגביל את עצמו.

סונדר פיצ'אי (צילום: Justin Sullivan, Getty Images)
סונדר פיצ'אי|צילום: Justin Sullivan, Getty Images

לפני השאלה השנייה צריך רקע קטן: לפני כמעט 30 שנה, מיקרוסופט נתבעה כי מינפה מונופול במוצר אחד (מערכת הפעלה) לטובת השתלטות על שוק אחר (דפדפנים). השירותים החדשים שהשיקה עכשיו גוגל מתחרים באינסוף סטארטאפים של AI, כמו לייטריקס ו-D-ID הישראליות, וגם גאמה, מידג׳רני, ElevenLabs, ואינספור אחרים. שאלתי את פיצ׳אי: "אתם כבר במשפט על ניצול מונופול. התחרות בסטארטאפים האלה לא עלולה להתגלגל להאשמות חדשות כלפי גוגל בדריסת התחרות?".
פינצ'אי ענה: "אנחנו אקו-סיסטם כל כך חזק. מעובדי גוגל שעזבו נולדו 2,000 סטארטפים. אנחנו משקיעים בכל כך הרבה חברות. אנחנו מספקים טכנולוגיות וכלים לחברות אחרות, כולל מתחרות. אנחנו נותנים לכולם את ה-AI הכי מתקדם, ולא שומרים אותו לעצמנו לבד. אז נראה לי שהשוק מרוויח מאיתנו ואנחנו בעד תחרות. ולדעתי הרווחנו את ההצלחה שלנו ביושר". 

גוגל היכתה חזק. השליכה לחדר המון כלים, לראות מה יידבק. והאמת שרבים מהם נראים - לפני שהספקתי לבדוק לעומק - כרעיונות מצוינים ויישומים מוצלחים.
אם נעזוב את כל הדיונים ברומו של עולם, יש לזה השפעה אישית עלינו. ההמלצה הצנועה שלי: להתעלם מהרעש, ולברור מה מהכלים האלה רלוונטי לחיים ולמקצוע שלי, ולהשתלט עליו מהר. זו הרכבת, שכבר הפכה לטיל. ואין מקום אחר לשבת בו אלא מקדימה.