תחזיקו חזק, אנחנו נוחתיםועכשיו הבוסית כועסת ומאוכזבת. היא נתנה לעובדים משימה: קחו כלי בינה מלאכותית ותעשו קסמים. תחסכו זמן וכסף, תביאו יותר הכנסות. אחרי כמה חודשים, העובדים חזרו אליה עם פנים ברצפה והודו שזה לא עובד.זה לא מצליח, הבינה לא חוסכת אלא עולה המון כסף, לוקחת המון זמן, תשומת לב והכשרה, ובשורה התחתונה לא מחזירה את ההשקעה. אז מי אשם? מי נכשל? הטכנולוגיה או העובדים?.בחודשים האחרונים אני פוגש המון ראשים מהנהנים מולי כשאני מתאר את זה בחברות וארגונים. למעשה, אפילו אנחת רווחה. כי עד עכשיו נתקלתי שוב ושוב בשאלה: למה זה עובד אצל כולם אבל אצלנו לא?המחקר החדש של MIT בכלל עשה להמון ארגונים נעים על הלב. כתוב שם ש-95% מהפרויקטים שמנסים לרתום בינה מלאכותית נכשלים. איזה יופי. זה ממש לא רק אנחנו. יש בעיה כללית. דוח אחר קבע שפחות מ-30% מהמנכלים מרוצים מההחזר על ההשקעה ב-AI. במלים אחרות, יוסטון, יש לנו בעיה.מתוך הניוזלטר של דרור גלוברמן Skip Intro. עוד טורים כאןס'עמק ההתפכחותבגרסת 2025 של מחזור ההייפ של גרטנר נכתב במפורש: הבינה הגנרטיבית נכנסת לעמק ההתפכחות - זה השלב שבו ההתלהבות נרגעת, הפיילוטים מקרטעים, והמנהלים דורשים ערך אמיתי.מה זה בכלל עמק ההתפכחות? מחזור ההייפ של גרטנר מתאר את הפריצה של כל טכנולוגיה בשלבים קבועים: אחרי פסגת הציפיות המנופחות שכולנו הרגשנו מגיע עמק ההתפכחות : העניין של הציבור ושל החברות דועך כי ניסויים לא מספקים תוצאות; ספקים נעלמים, והכסף ממשיך לזרום רק מול הוכחות ברורות של הצלחה והחזר על ההשקעה.ארגונים השקיעו מיליארדי דולרים בפרויקטים - ולא ראו אותם חוזרים.הבעיה המרכזית באכזבות היא כמובן ציפיות. הבינה המלאכותית מהלכת קסם על אנשים רבים. אבל השאלה היא מה קורה עכשיו.לתומי, חשבתי שעיקר הבעיה היא בטכנולוגיה. מסתבר שזה לא המצב, לפחות לא לפי MIT.הבעיה היא באנשים וארגונים שמסרבים להיפרד מהרגלים ולהשתנות. מפתיע? לא בדיוק. מצד שני, MIT מצביעים על כך שב-90% מהחברות והארגונים אנשים משתמשים בבינה מלאכותית בצללים. במכשירים וחשבונות פרטיים. כלומר השינוי בהחלט קורה - פשוט לא בארגון הכבד והשמנמן, אלא בקרב האנשים עצמם. הם משנים תהליכים קטנים הרבה יותר מהר, בעוד תהליכים גדולים בארגון משתנים לאט.נכון, המנכלית עוד לא רואה את הכסף חוזר. אבל כל העובדים שלה כבר משפרים את עצמם ואת התהליכים שלהם לאט לאט. ההצלחה, גם לפי גרטנר, תבוא בעוד כמה שנים, כשהטכנולוגיה תשתפר ותוזל עוד - אבל בעיקר שכשמספיק אנשים (וארגונים) ילמדו להתגמש ולוותר על הרגלים - אבל לא על הניסיון.ומה עוד? לא להתאכזב. אנשים וארגונים שיתאכזבו עכשיו ויפסיקו לנסות, יפסידו את הרווח האמיתי: ההתנסות בגמישות, לימוד, חשיבה מחוץ לקופסה. הפוך. זה מה שבאמת הרווחנו מהשנים האלה. עכשיו קחו את זה ועשו מה שהמורה לפסנתר אמרה לכם כשהייתם ילדים: עוד פעם.