בסוף אוקטובר השתרכו תורים ארוכים מול חנויות אפל בארה"ב. זה לא מחזה נדיר, היוצא דופן הוא הסיבה: הלקוחות לא התגודדו כדי לרכוש אייפון חדש, אלא לרגל השקת איירפודס פרו - דגם חדש של אוזניות אלחוטיות.
האיירפודס של אפל הן אחת ההצלחות המפתיעות של החברה בשנים האחרונות - שבולטת במיוחד על רקע הירידה המתמשכת במכירות האייפונים. אבל אפל ממש לא לבדה בזירה הזו: אוזניות חכמות ואלחוטיות לחלוטין (True Wireless) - שנכנסות לתוך האוזן ואינן כוללות חוטים כלל - נהפכו בשנה האחרונה לקטגוריה הצומחת ביותר בעולם הטכנולוגיה הצרכנית. ברבעון השני של 2019 דיווחה חברת המחקר IDC על צמיחה של 250% במכירות בקטגוריה זו לעומת התקופה המקבילה אשתקד. שורה של יצרניות אלקטרוניקה ואודיו, כולל ענקיות טכנולוגיה, כבר הצטרפו לטרנד.
אפל מכרה 16 מיליון יחידות ברבעון
האוזניות האלחוטיות לחלוטין הראשונות, הוצגו דווקא בידי קומץ סטארט-אפים קטנים. ב–2014 השיקה חברת בראגי הגרמנית, פרויקט קיקסטארטר לאוזניות חכמות בשם The Dash, ללא חוטים, שהיו מחשב של ממש, כולל חיישנים לניטור כושר. הן יצאו לשוק ב-2015, כמעט במקביל לאוזניות בשם Earin של סטארט־אפ שוודי באותו שם. שתיהן נחשבות לחלוצות הז'אנר.
כמו שקורה פעמים רבות, היזמים הראשונים זכו לקרדיט - אבל לא להרבה יותר מזה. בראגי נאלצה לסגור השנה את עסקי האוזניות ולהתמקד בתוכנה, ו-Earin מדשדשת. היתה זו ענקית הטכנולוגיה אפל שבסוף 2016 השיקה את האוזניות האלחוטיות Airpods שנהפכו בהמשך להצלחה מסחרית מסחררת - וחוללה מהפכה של ממש בשוק האוזניות העולמי. הן אולי ספגו לעג על צורתן המוזרה, אבל נהיו לתופעה תרבותית. באותה תקופה, סמסונג ומספר חברות נוספות החלו למכור אוזניות דומות, ורבות מהן עדיין התמודדו עם קשיים טכנולוגיים.
ב-2018-2017 כבר היה ברור שאין חברת טכנולוגיה ואודיו שלא השיקה דגם של אוזניות כאלה, החל מיצרניות סיניות עלומות ועד מותגים כמו סוני, ג'ברה ו-Bose. האוזניות בענף התפתחו, ואף נוספו להן פיצ'רים חדשים כמו עמידות בפני מים ונטרול רעשים. עם הבשלת הטכנולוגיה גם נפתרו בעיות כמו ניתוקים או חוסר סינכרון, שנבעו מקישוריות הבלוטות'.
וכעת, 2019 מסתמנת כשנת הפריצה גדולה באמת. הדו"ח של IDC מספטמבר ניתח את שוק האוזניות החכמות, או ה-Hearables - אוזניות אלחוטיות עם פיצ'ר חכם כלשהו, כגון ניטור פעילות, תרגום סימולטני, שיפור שמיעה או הפעלה מהירה של עוזרת קולית דרך האוזניות. ברבעון השני נמכרו 31.8 מיליון יחידות בעולם, לעומת 9.1 מיליון ברבעון המקביל ב-2018. כאמור, זינוק מטאורי של 250%.
האוזניות האלחוטיות משנות את כל סוגי האוזניות האחרות שהכרנו עד היום. נתונים שהציגה יצרנית מוצרי האודיו ג'ברה באחרונה, מראים זאת היטב: אם ב-2017, כ-11% ממכירות האוזניות בעולם היו של אוזניות אלחוטיות לחלוטין, השנה הנתון עמד על 46%. על פי התחזית כרגע, ב-2022 הן כבר יאחזו ב-59% ממכירות האוזניות. בשאר יתחלקו כל שאר הקטגוריות, כמו אוזניות בלוטות' אחרות או אוזניות חוטיות.
השליטה הבלעדית היתה ועודנה אפל, שבאוקטובר השיקה דגם יקר ומשודרג, איירפודס פרו, הכולל גם נטרול רעשים אקטיבי. לפי IDC, היא מחזיקה ב-50% מהשוק, לאחר שמכרה ברבעון כ-16 מיליון יחידות (אפל אינה מפרסמת נתוני מכירות רשמיים). הרחק מאחוריה אפשר למצוא את סמסונג (כולל מותג JBL שבבעלותה), שיאומי, Bose וג'ברה. כל החברות זכו, לפי IDC, לגידול תלת־ספרתי במכירות בשנה החולפת.
האיירפודס תרמו לזינוק המפתיע במכירות של אפל בקטגוריית המוצר "מחשוב לביש, ביתי ואביזרים". לפי הדו"חות של החברה לרבעון האחרון, המכירות בקטגוריה עמדו על 52 מיליארד דולר, זינוק של 54% לעומת התקופה המקבילה, והרבה מעל לתחזיות של 5.94 מיליארד דולר.
"כל מה שהכרנו מת"
בענף המקומי מסכימים שגם בישראל הצמיחה של הקטגוריה הזו מהירה מאוד. "אוזניות הטרולי ויירלס זה הדבר היחיד כיום בשוק האוזניות, כל מה שהכרנו מת, קטגוריות שלמות נמחקו", אומר רונן ברקוביץ', הבעלים והמנכ"ל של ביקונקט, שמייבאת מוצרי אלקטרוניקה ואביזרים. "אני בשוק הזה מהיום שאני זוכר את עצמי, ואני לא זוכר שוק שמשתנה כל כך מהר". לדבריו, כלל מכירות מותגי האוזניות האלחוטיות לחלוטין שהוא מייבא - כמו ג'ברה או B&O, צמחו השנה פי ארבעה לעומת 2018. "הביקוש מגיע מהשטח - לקוחות מחפשים אוזניות בעקבות השיח ברשת והמלצות מחברים".
באתר זאפ, בקטגוריית "אוזניות", 8 מתוך 10 האוזניות הפופולאריות ביותר הן אוזניות אלחוטיות לחלוטין. בראש הרשימה: איירפודס של אפל. ואכן, אף שאין נתונים רשמיים, גם בישראל אפל היא השליטה בתחום - בפער גדול. חיים זגורי, מנכ״ל ובעלים רשת iStore, שמשווקת מוצרי אפל, אומר כי בחנויות שלו חל גידול של 60% במכירות הקטגוריה ביחס לשנה שעברה - וזה כולל כמעט רק איירפודס. "הן נהפכו לסמל סטטוס. בעיקר לבעלי אייפון אבל גם לבעלי אנדרואיד", הוא אומר. "המתנה הכי נמכרת בוולנטיינס האחרון היתה איירפודס עם חריטה של הקדשה אישית. זה הגיע למצב שלאיירפודס, שהן למעשה אביזר, יש אביזרים משלהן - כמו כיסויים, חוטים, וו לתלייה על האוזן ועוד".
אלון רזניק, סמנכ"ל הייבוא של רשת באג, אומר כי חל גידול משמעותי במודעות הצרכנים למוצרים הללו. "זה תופס הרבה יותר מקום אצלנו על המדפים, נכנסים לחנות והמבט ישר נוחת על אוזניות טרולי ויירלס. גם באתר שלנו יש כעת קטגוריית True Wireless נפרדת בעמוד הראשי".
גם בסאני, יבואנית מכשירים ניידים של סמסונג לישראל, מדווחים על גידול חד במכירות האוזניות האלחוטיות לחלוטין של החברה. היא צופה מכירות של 60 אלף יחידות של Galaxy Buds השנה, לעומת מכירות של 9,000 יחידות מהדגם הישן יותר במהלך 2018. הגידול נובע בין השאר מכך שסאני מעניקה את האוזניות בהנחה משמעותית לרוכשי סמארטפונים.
המחירים של הדגמים האיכותיים בקטגוריה נעים לרוב בין כ-200 ל-1,200 שקל (כמו תמיד, אפשר למצוא חיקויים סיניים זולים גם בעשרות שקלים). האוזניות האלה נהפכו לפופולאריות בזכות היעדר החוטים, גודלן הקומפקטי - וההתאמה שלהן למגוון שימושים: האזנה למוזיקה ופודקאסטים במהלך היום; ריצה וספורט; וגם לשימוש בשיחות טלפון ובעבודה. אורך החיים הקצר יחסית של האוזניות הוא בין האחראים למכירות הגבוהות: האוזניות מחזיקות שנה-שנתיים, ולרוב לא ניתן לתקן אותן או להחליף סוללה במקרה של תקלה - ובגלל היעדר החוטים וגודלן, הן נוטות ללכת לאיבוד.
גישה מהירה לעוזרות החכמות
כל הגורמים צופים כי הצמיחה בתחום תימשך. ואכן, בחודשים האחרונים חלה התפתחות משמעותית: לטריטוריה פלשו 3 ענקיות טכנולוגיה שהשיקו כל אחת דגמי אוזניות Truly Wireless משלה: מיקרוסופט עם Surface Earbuds, אמזון עם Echo Buds, וגוגל עם 2 Pixel Buds. לגוגל ומיקרוסופט יש רקורד די חלש בתחום החומרה, כך שאפל והאחרות לא צריכות להרגיש מאוימות מהן. אמזון היא סיפור אחר. עם פלטפורמת המסחר העצומה שבבעלותה, שעזרה לה בהצלחות מסחריות כמו הרמקולים החכמים והטאבלטים הזולים, היא עשויה להפוך לשחקן משמעותי בתחום -לפחות בארה"ב.
מבחינתן, העניין באוזניות נובע מהיכולות החכמות שלהן. אמזון וגוגל בונות על גישה מהירה לעוזרות הקוליות דרך האוזניות, ומיקרוסופט כוללת באוזניות, בין השאר, אינטגרציה עם אופיס - כולל אפשרות להכתיב קולית ישירות למסמכי אופיס. בעתיד הן בוודאי יתעניינו גם באיסוף של נתוני כושר ובריאות של המשתמשים.
הכניסה של הענקיות מבהירה שתחום האוזניות עובר מהפכה: הוא כבר לא שייך לחברות האודיו ובכלל לא מתמקד רק בהאזנה למוזיקה. זהו תחום טכנולוגי חדש של מחשוב לביש - ועומד ליהפך לזירת התגוששות נוספת של ענף הטכנולוגיה.
עוד ב-TheMarker
"למה נתנו לי מסגרת אשראי גדולה פי 20 מאשתי"? – הציוץ שסיבך את גולדמן סאקס
הארנק מתכווץ: פיטורים משמעותיים בסטארט-אפ קולו