כמה מטענים יש לכם בבית? לפחות 20? אתם יכולים להרגיש בנוח, גם לנו. כולנו מוקפים במכשירים אלקטרוניים שנטענים - טלפונים ניידים, מחשבים ניידים, שעונים חכמים, אוזניות, אופניים חשמליים ומה לא. ייתכן שחלקכם מחזיקים מטען לטלפון בשקע ליד המיטה, ואולי אתם בכלל לא טורחים לנתק אותו מהקיר כשהוא לא בשימוש. אבל האם זה מסוכן? והאם קיימות עלויות נסתרות כשמשאירים מטענים מחוברים כל הזמן?

מה יש בתוך מטען?

ממש כמו בני אדם, לא כל המטענים זהים. בהתאם לשימוש ולדרישות החשמל, המבנה הפנימי שלהם יכול להיות פשוט מאוד או מורכב.

מטען טיפוסי מקבל זרם חילופין (AC) מהשקע וממיר אותו לזרם ישר (DC) במתח נמוך שמתאים לסוללה של המכשיר שלכם. זרם DC אומר שהמטען החשמלי מתקדם בכיוון אחד קבוע, לעומת ב-AC המטען זז קדימה ואחורה בתדר מסוים.

חברת החשמל מספקת מתח בצורת AC, והמכשירים שלנו צריכים מתח DC, לכן מטען צריך להמיר מ-AC ל-DC. כדי לבצע את ההמרה, מטען טיפוסי מכיל רכיבים כמו שנאי, מעגל המרה, רכיבי סינון לשיפור איכות המתח, ומעגלי בקרה להגנה וויסות.

מטענים צורכים חשמל גם כשהם לא טוענים

אם תשאירו את המטען מחובר לחשמל, הוא ימשיך למשוך כמות קטנה של חשמל כל הזמן. חלק מהחשמל הזה משמש להפעלת מעגלי הבקרה וההגנה, והיתר מתבזבז כחום.

כאשר מדובר במטען קטן יחיד, צריכת החשמל הזו זניחה. אך אם תחברו את כל המטענים בבית שלכם, לטלפונים, אוזניות, לפטופים וכו', הצריכה המצטברת לאורך זמן עלולה להיות משמעותית. צריכת חשמל במצב המתנה קיימת לא רק במטענים, אלא גם בטלוויזיות ומכשירים אלקטרוניים נוספים.

בהתאם לכמות המכשירים שמחוברים כל הזמן, צריכת החשמל השנתית עלולה להגיע לכמה קילוואט-שעה (קוט"ש). נכון לשנת 2025 המחיר הממוצע לשימוש ביתי של קוט"ש אחד הוא 64.02 אגורות. עם זאת, מטענים מודרניים מתוכננים כך שיצרכו כמה שפחות חשמל במצב המתנה. הם כוללים רכיבי ניהול חכם שמעבירים אותם למצב שינה עד שמחובר אליהם מכשיר שדורש טעינה.

מונה חשמל (צילום: 123RF‏)
צילום: 123RF‏

קיימים גם סיכונים אחרים

מטענים נשחקים עם הזמן כשהחשמל עובר דרכם, במיוחד כאשר מתח הרשת החשמלית עולה באופן זמני מעל הרמה המותרת. רשת החשמל היא סביבה כאוטית, ולעיתים יש קפיצות מתח, במיוחד בישראל בה ישנם אזורים שבהם רשת החשמל נופלת באופן תדיר יותר.

השארת המטענים יכולה לקצר את חייהם. במטענים מודרניים זה פחות מדאיג בזכות אמצעי בקרה משופרים, אבל זה כן מדאיג כשמדובר במטענים זולים או לא רשמיים. מטענים כאלה לרוב חסרים הגנות מתאימות, ועלולים אף להתלקח.

איך כדאי להתנהל עם מטענים?

למרות שמטענים מודרניים בדרך כלל בטוחים מאוד וצורכים מעט חשמל במצב המתנה, כדאי לשקול לנתק אותם מהחשמל - אם זה משהו שקל לכם לעשות. אם מטען מתחמם יותר מהרגיל, משמיע רעש או נראה פגום - הגיע הזמן להחליף אותו ובשום אופן אסור להשאיר אותו מחובר לשקע.

אשמת היצרנים?

אבל למה בכלל צרכנים קונים מטענים זולים? חלקנו יודעים לשמור על המטענים שלנו, אבל יש כאלה שמאבדים והורסים מטענים סדרתיים ולכן רוכשים חיקויים זולים ומסוכנים. אבל סיבה נוספת היא דווקא חברות הטכנולוגיה שבשנים האחרונות החלו "לחסוך" עלינו. אפל, סמסונג וחברות נוספות כבר כמה שנים לא מספקות מטענים רשמיים בקופסת המכשיר. הטענה הרשמית היא לחסוך פסולת אלקטרונית מיותרת לעולם, שאכן מזהמת ופוגעת בכדור הארץ. אבל גם הפן הכלכלי רלוונטי.

כאשר צרכן רוכש טלפון חדש הסיכוי שירכוש יחד איתו מטען רשמי ויקר הוא גבוה יותר. החברות טוענות שהן מנסות לחסוך זיהום סביבתי ועל הדרך מרוויחות לא מעט על מטענים חדשים. אם החברות היו רציניות לגבי שימור איכות הסביבה הן היו מציעות מטען חדש על חשבון מטען ישן - כך גם היו דואגות למחזור נכון של פסולת אלקטרונית וגם דואגות שהצרכן יטעין עם מטען מתאים.