אם אתם יודעים לזהות כל שיר שמתנגן ברדיו, כנראה הרמתם בסוף השבוע גבה או שתיים לאור הדיווחים לפיהם אפל עומדת לשלם 400 מיליון דולר כדי לרכוש את שאזאם, האפליקציה שעושה בדיוק אותו דבר.
אבל האמת היא שזיהוי שירים הוא רק הבסיס של שאזאם, ויש לה הרבה פוטנציאל שאפל יכולה לנצל כדי לעשות כסף - למרות ששאזאם עצמה לא ממש הצליחה לעשות את זה ברוב 18 שנות קיומה.
ראשית, זיהוי שירים לכשעצמו הוא כבר דרך להכניס היום כסף: עד היום, אפליקציות כמו שאזאם והמתחרה העיקרית SoundHound הציגו לכם מתחת לכל שיר שזוהה פרסומת, שהיא דרך אחת להכניס כסף, בנוסף לקישור לרכוש את השיר משירות מוזיקה כלשהו (תלוי מה זמין לסמארטפון שלכם), או להאזנה בשירות הזרמת מוזיקה בתשלום חודשי. אפל יכולה לשנות את זה כדי שההפניה תהיה אך ורק לשירותים שלה - חנות המוזיקה אייטיונס ושירות ההזרמה אפל מיוזיק - וכך לדרבן את המשתמשים לשלם לה על האזנה למוזיקה. וכן, היא תעשה את זה גם באייפון שלכם וגם באנדרואיד.
שנית, האפליקציה מזהה לא רק שירים, אלא גם תוכניות טלוויזיה - ובשנה שעברה אפילו הכריזה על שיתוף פעולה שמאפשר לה לזהות תכנים כאלה גם בישראל. כך, למשל, בארה"ב אפשר לזהות תוכניות מקבילות ל"הכוכב הבא" כאן, לקבל מידע על המתמודדים והשופטים ולרכוש שירים שבוצעו בה - והכל בלי לחפש ידנית את שמות השירים, הזמרים והתוכנית. כל מה שצריך הוא שלוש לחיצות: אחת כדי להפעיל את האפליקציה, אחת כדי להתחיל זיהוי ואחת כדי להגיע לסוג התוכן הרצוי לאחר הזיהוי. אפל תוכל לקבל עמלה מהזכייניות על כך שהיא מאפשרת לקהל שלהן לרכוש תכנים נלווים לתוכניות.
שלישית - וכאן מגיע הכסף הגדול - שאזאם מאפשרת כבר מספר שנים זיהוי פרסומות. דמיינו לעצמכם שאתם יושבים מול הטלוויזיה, התוכנית האהובה עליכם יוצאת להפסקה והפרסומת שאתם רואים היא למוצר שכרגע נזכרתם שעומד לאזול לכם בבית. במקום לזכור להוסיף אותו לרשימת הקניות, האייפון שלכם כבר יידע איזו פרסומת משודרת לפי זיהוי חותמת הקול שלה. כל מה שתצטרכו הוא להפעיל את המסך (או לדבר עם סירי) ולבחור ב"הוספה לרשימת הקניות" - וזהו. וכמובן שאפל תקבל עמלה מהחברות על כל פעם שמישהו יזמין מוצר מתוך צפייה בפרסומת שלהן.
אבל לא הכל מושלם: כדי לעשות את כל זה מהיר וקל, תצטרך אפל להתמודד עם סוגיית הפרטיות. הרי החברה הגדולה בעולם מקפידה לכאורה מאוד על שמירת הפרטיות של משתמשיה - ואפליקציה שמאזינה כל הזמן לקולות סביבה, ואף מקליטה אותם כדי לשלוח את התוכן לענן בשנייה שתשאלו "מה שמעתי עכשיו" (בניסוח כזה או אחר, כגון "הטריילר לסרט הזה מעניין. סירי, תזמיני לי כרטיס להקרנה שלו מחר אחרי העבודה"), מעוררת לא מעט פראנויה בקרב המשתמשים. במילים אחרות - רבים מכם חושש שפייסבוק מאזינה לכם, עכשיו תארו לעצמכם חשש כזה מהאייפון.
בעבר כבר נמתחה על שאזאם ביקורת בשל כך שכל עוד האפליקציה פעילה היא אינה מפסיקה להאזין למיקרופון שלכם לעולם - ולא עזר שאף אחד לא טען שהיא בכלל עושה שימוש במידע. אפל תצטרך ללמד אותנו לסמוך על כך שלא כל אחד שיכול להאזין לנו באמת עושה את זה.