אייפוד טאצ' (צילום: Justin Sullivan, GettyImages IL)
מספר השירים שנמכרו ב-iTunes עד היום בעולם מתקרב ל-20 מיליארד|צילום: Justin Sullivan, GettyImages IL

אחרי שנים של דיבורים, שמועות, מגעים וניסיונות נואשים, חנות המדיה של אפל בדרכה לשוק הישראלי. בחודשים האחרונים מתקדם המו"מ בין הנהלת אפל לבעלי הזכויות הדיגיטליות בקטלוגי המוסיקה גדולים בישראל לקראת הפתיחה של החנות לשוק הישראלי. כך אישרו גורמים בכירים בתעשיית המוסיקה הישראלית בשיחה עם נקסטר. פתיחת החנות תאפשר למיליוני ישראלים לרכוש בזול ובנוחות קבצי מוסיקה מכל העולם היישר לתוך מכשירי הסלולר והמחשבים שלהם.

iTunes היא חנות המוסיקה הגדולה בעולם כיום. אפל פתחה את חנות המדיה הווירטואלית שלה לפני כעשר שנים, והיא מאפשרת לכל גולש לרכוש מיליוני שירים, סרטים, סדרות טלוויזיה, תוכנות ומשחקי מחשב. מספר השירים שנמכרו ב-iTunes עד היום בעולם מתקרב ל-20 מיליארד.

בחנות מוצעים גם לא מעט תכנים בעברית, אבל גולשים מישראל לא יכולים להוריד אף אחד ממיליוני השירים והסרטים שמוצעים בה – זאת בגלל היעדרם של הסכמי זכויות יוצרים מתאימים.

לדברי הגורם, שמעורב במשא ומתן, החנות נמצאת במרחק חודשים ספורים מהפתיחה בישראל, וייתכן שתיפתח בעוד חודשיים. גורם נוסף מחברות המוסיקה אישר גם הוא את הפרטים. לראשונה, יוכלו הגולשים הישראלים לגשת למאגר עצום של מוסיקה, להוריד שירים ואלבומים במחירים זולים יותר ישירות למכשירי האייפון והאייפד, וגם לנגנים אחרים. לא פחות מכך, עשויה הפתיחה של החנות להיות בעלת משמעות רבה לתעשיית המוסיקה הישראלית עצמה ולעוסקים בה.

גבר עם אוזניות (צילום: Ian Waldie, GettyImages IL)
שירים על גבי שירים על גבי שירים |צילום: Ian Waldie, GettyImages IL

נכון לעכשיו, המשתמשים הישראלים לא יוכלו ליהנות מספריית הוידיאו הענפה של itunes, והיא תישאר חסומה. עם זאת, ייתכן ש-iTunes תבחר לספק לגולשים מישראל גישה לתכני וידיאו מוגבלים.

חנות המוסיקה של iTunes פועלת כיום בלמעלה מ-60 מדינות בעולם, בהן גם מדינות קטנות בהרבה מישראל, כגון קפריסין וברוניי. היא מחזיקה ב-29 אחוזים מכלל מכירות המוסיקה בשוק העולמי (כולל מכירת תקליטורים פיסיים), ולכן נחשבת לחנות הגדולה בעולם. היא אחראית למכירה של שניים מכל שלושה שירים שנמכרים אונליין. מבחינה כלכלית, מכניסה החנות לאפל מיליארד וחצי דולר מדי רבעון, ובימים אלה צפויה למכור את השיר ה-20 מיליארד בתולדותיה – זאת בנוסף למאות מיליוני סרטים ופרקים מסדרות טלוויזיה.

זה לא הניסיון הראשון את להביא את חנות ה iTunes לישראל. כבר בשנת 2004 הכריז איציק רדושקביץ, מנכ"ל חברת ידע שהחזיקה ברישיון למכירת מוצרי אפל בישראל, כי מתנהלים מגעים עם חברת האם על מנת לפתוח חנות בישראל. הניסיונות לא צלחו.

"היו ניסיונות רבים ליצור עם אפל קשר. השוק הישראלי קטן מידי ולקח להם זמן להגיע למדינות רבות בעולם, לא רק לישראל", אומר הבכיר בתעשיית המוסיקה. "רק לפני עשרה חודשים פתחה אפל את חנות ה-iTunes בברזיל, שבה שוק הרבה יותר גדול מהשוק שלנו".

אייטיונס (מתוך האתר הרשמי של אפל)
עוד לא ברור מה יהיה מחירו של שיר בחנות הישראלית. אייטיונס

המשא ומתן מתקיים בחשאיות, ואפל, כהרגלה, מעדיפה לשמור את הקלפים קרוב לחזה. נכון לעכשיו אי אפשר לדעת מה יהיו המחירים הרגילים של שיר בודד או של אלבום. בחנות האמריקאית, לדוגמה, שירים נמכרים בשלוש רמות מחיר - 69 סנט לשירים הזולים ביותר, 99 סנט לרוב השירים ו-1.29 דולר לשירים היקרים.

המחירים, שהם נמוכים יחסית לרכישה בחנות תקליטים, אינם היתרון היחיד של אפל. הממשק הנוח שהיא מציעה והשיטוט החוויתי בין השירים המוצעים הופכים את מציאת המוסיקה ורכישתה למהירה ונוחה במיוחד. גם קטלוג המוסיקה העצום שלה עזר להפוך אותה לשחקנית הגדולה ביותר במכירות המוסיקה בעולם – בתקופה שבה ההורדה הפיראטית היתה ונותרה נגישה לכל גולש.

בהיעדרה של שחקנית ראשית כמו iTunes, ניסו חברות התקליטים הישראליות את כוחן בפתיחת חנויות מוסיקה וירטואליות שעסקו במכירת הקטלוג שלהן – אך לא רשמו הצלחה מרשימה. גם חברות הסלולר פתחו שירותים שהציעו האזנה למוסיקה בסטרימינג תמורת תשלום חודשי וקטלוג נרחב, ורשמו הצלחה חלקית – ווליום של סלקום ומיוזיקס של פלאפון. לפני כמה חודשים נפתח בארץ שירות וואלה מיוזיק, שמאפשר מלבד האזנה בסטרימינג גם הורדה ישירות למחשב. הורדה של אלבום שלם עולה כ-35 שקלים, אבל מאגר המוסיקה בו עדיין בצמיחה.

"העובדה שעד היום לא היתה חנות  אייטיונס בישראל פגעה בכולם", אומרת  איה כורם, שמוכרת את השירים שלה ברשת באופן עצמאי באמצעות iTunes – אך לקהל שלא נמצא בישראל. "בשורה התחתונה זה פוגע גם בחברות התקליטים וגם בצרכנים. דיסקים כבר לא קונים. אנשים רוצים להוריד מהרשת אבל הפלטפורמות שקיימות מספקות חלק קטן מהתשובה. המאזין הממוצע לא מכיר שירותים אחרים. במקום זה, הם מורידים את השירים באופן פיראטי בלי לשלם".

בינתיים, שירותי המוסיקה בסטרימינג ממשיכים לתפוס נתח שוק לא רק בארץ, אלא בכל העולם. ספוטיפיי, השירות הבולט ביותר לשירותי מוסיקה בסטרימינג תמורת תשלום חודשי קבוע, כולל קטלוג של 15 מיליון שירים. השירות השבדי הגיע לארצות הברית רק שנה שעברה, וקיים כיום כבר ב-15 מדינות ברחבי העולם, עם תוכניות להתרחב. המודל שספוטיפיי יצר הוא מה שמיוזיקס, ווליום ו-וואלה מוזיק הולכות בעקבותיו - ספריית מוסיקה שיושבת על ענן ומאפשרת גישה למשתמש בכל רגע במודל "צרוך כל יכולתך".

גם בישראל וגם בעולם שירות הסטרימינג הופך ליותר ויותר פופולרי, לא כל שכן ההקשבה למוסיקה באמצעות גלישה פשוטה לאתר יוטיוב – שנשענת על מחירי הגלישה הסלולרית הנמוכים. ייתכן שלהרגלים הללו תהיה משמעות גם עבור iTunes, שעשויה למצוא את משימת חינוך הגולש הישראלי כקשה יותר מבמדינות אחרות.

עוד בנושא הערב ב"נקסטר", ערוץ 2, 22:45 אחרי מאסטרשף