ילדים ישראלים רבים מעבירים את הקיץ בשעות רבות של צפייה ביוטיוב. ואולם להורים קשה להיות רגועים: תכנים רבים ביוטיוב שמוגדרים ונראים כמיועדים לילדים הם פוגעניים, אלימים - או פשוט ברמה נמוכה מאוד.
יוטיוב נהפכה מזמן למערב פרוע - וההורים מתוסכלים מהיעדר השליטה על התוכן שילדיהם נחשפים אליו. פתרון אמיתי אין בינתיים, ורק בחודשים האחרונים, לאור לחץ גובר של ארגונים אזרחיים בארה"ב והרשויות האמריקאיות, מתחיל להסתמן שינוי.
יוטיוב, שבבעלות גוגל, היא מעצמת הווידאו מספר אחת בעולם, עם 250 מיליון שעות צפיה ביום; כניסות של 2 מיליארד גולשים בחודש; והכנסותיה מפרסום המוערכות ב–13 מיליארד דולר בשנה.
אף שרשמית אינה מיועדת לילדים, בפועל יוטיוב היא גם פלטפורמת הווידאו לילדים הנצפית בעולם. סרטונים וערוצי יוטיוב שמציגים תוכן לילדים ופעוטות זוכים למאות מיליוני ואף מיליארדי צפיות. רובם, כמובן, סרטונים תמימים לחלוטין. על פי סקר חדש של מכון המחקר Pew, סרטונים לילדים הם הפופולריים ביותר ביוטיוב: והם ארוכים יותר, זוכים ליותר צפיות והערוצים שבהם הם מופיעים פופולריים יותר.
בנוסף, סרטונים שמציגים ילדים מתחת לגיל 13 זכו לפי שלושה יותר צפיות מכל סוג תוכן אחר באתר. בארה"ב, 80% מהילדים בגילי 6–12 צופים ביוטיוב על בסיס יומי. בישראל, לפי סקר האינטרנט של בזק מ–2017, 70% מהילדים בגילאי 6–9 צופים ביוטיוב; 30% מההורים מושיבים תינוקות לפני גיל שנה מול מסכים, כולל יוטיוב, ו–45% עושים זאת כשהילדים בני יותר משנתיים.
מאורת הארנב, זבל ופדופילים
הבעיה נעוצה בעיקר במנגנוני ההמלצות וההפעלה האוטומטית של יוטיוב, שבמסגרתם משתמשים מקבלים המלצות בהתבסס על אלגוריתמים שמנתחים את הרגלי הצפייה שלהם. יוטיוב היתה אחת מהחלוצות של ההפעלה האוטומטית - סרטונים שמתחילים מיד בתום הסרטון הקודם.
המנגנונים לא רק גורמים להתמכרות גוברת, אלא גם הופך חלק גדול מהצפייה לכזו שאינה מבוססת על בחירה אישית. הצופים לרוב מגלים שמוצגות להם גם בחירות תמוהות, שאינן קשורות לסרטון הראשון שבחרו - סיטואציה שתוארה בעבר כ"מאורת הארנב של יוטיוב".
במקביל, יוצרים וחברות מציפים את האתר בסרטוני ילדים, שמותאמים למנגנון ההמלצות של יוטיוב. הסרטונים לא מתוכננים לספק תוכן לימודי או חינוכי, אלא למקסם את מספר הפעמים שיעלו ברשימות ההמלצות של האתר או יופעלו אוטומטית - כדי לגרוף יותר כסף מפרסומות.
התוצאה היא שהורים נחרדים שוב ושוב כשילדיהם נתקלים בתכנים קשים, אלימים, גסים ואף מיניים. דוגמה מפורסמת היא סרטונים שהציגו את הדמויות אנה ואלזה מהסרט "לשבור את הקרח" בסיטואציות אלימות או מיניות. גם סיקור של משחקי וידאו אלימים או סרטונים המכילים עירום חלקי ושפה קשה יכולים בקלות לעלות כשהצופים הם ילדים. לעתים סרטונים כאלה מלווים במוזיקה ילדותית, במטרה להרגיע את ההורים.
בעיה נוספת היא שבחלק גדול מהסרטונים האיכות נמוכה מאוד - מבחינת האנימציה או העלילה - והם נעדרים לחלוטין ערך חינוכי, אמנותי או לימודי. במילים פחות מכובסות - יוטיוב מוצפת בסרטוני זבל. בנוסף, ילדים מתמכרים בהמוניהם לסרטונים ויראליים של פתיחת אריזות צעצועים או ביצי הפתעה, שזוכים למאות מיליוני צפיות. זאת, כאשר בכל מקרה הצפייה מלווה בחשיפה אדירה לפרסומות - גלויות או סמויות. בעיה נוספת היא שבארה"ב התפרסמו מקרים שבהם פדופילים כתבו תגובות בסרטונים שהציגו ילדים קטנים, בניסיון לפתות אותם.
החקירה בארה"ב
יוטיוב מודעת לבעיות. הפתרון המרכזי שהיא מציעה הוא האפליקציה לילדים יוטיוב קידס (Youtube Kids) שהושקה ב–2015, וכוללת תכנים שעברו קצת יותר בקרה ופיקוח (אם כי גם שם אפשר למצוא תכנים שאינם הולמים לילדים). עם זאת, עד כה האפליקציה לא זמינה רשמית במדינות רבות בעולם, כולל ישראל.
בנוסף, בעקבות לחץ גובר של התקשורת וארגוני צרכנות ושמירה על פרטיות בארה"ב, יוטיוב הכריזה באחרונה על כמה צעדים - ובהם אפשרויות לבקרות תוכן חדשות (ראו מסגרת), הסרת 800 אלף סרטוני ילדים שהפרו את תנאי השימוש, חסימת האפשרות להגיב בסרטונים שמציגים קטינים ועוד. עם זאת, יוטיוב מתעקשת להמשיך עם מנגנון ההמלצות הבעייתי, לטענתה כדי שלא לפגוע בצפיות ובהכנסות של יוצרי הסרטונים (וכמובן של יוטיוב עצמה).
בהיעדר יוטיוב קידס או פתרון יעיל אחר עבור ההורים הישראלים (ובכל העולם) ייתכן שהפיתרון יגיע מהרגולטור האמריקאי. באחרונה פורסם ש–FTC (נציבות הסחר הפדרלית) פתחה בחקירה נגד יוטיוב, כחלק מהחרפת האכיפה נגד ענקיות הטכנולוגיה.
החקירה ממוקדת בטענה כי יוטיוב אוספת מידע על ילדים בני פחות מ–13 ללא הסכמת הוריהם - בניגוד לחוק ההגנה על פרטיות ילדים ברשת (COPPA). פורמלית, יוטיוב טוענת שהאתר אינו מיועד לילדים מתחת גיל 13. אלא שהמציאות שונה: ביוטיוב מוצגים סרטונים רבים לפעוטות וילדים, והחברה גם מרוויחה מפרסום המיועד לגילים צעירים. החקירה עוסקת, לפי דיווחים, גם בנושא התוכן הפוגעני שאינו הולם ילדים; ובטענות כי יוטיוב מקלה על פדופילים להגיע לילדים.
עוד ב-TheMarker
גוגל ופייסבוק, מאחוריכן: תוכנית ההשתלטות של אמזון על שוק הפרסום
מסמך פעולה סודי, ניסיונות סחיטה ומיליארדי שקלים בסכנה: האיום החדש והמסוכן על הבנקים
ככל הנראה, החקירה תסתיים בקנס צנוע, אך היא לפחות מאלצת את גוגל לחשוב ברצינות על המדיניות שלה. יוטיוב תתקשה להסיר את כל תוכני הילדים מחשש לבריחת צופים, ומצד שני תתקשה מאוד לפקח על כמויות תוכן גדולות כל כך. כרגע לא מסתמן פתרון ממשי, אך בחברה מחפשים דרכים לריכוך הביקורת, ושינו באחרונה את האלגוריתם כך שיציף תכנים איכותיים יותר המיועדים לכול המשפחה. לפי "וול סטריט ג'ורנל", יוטיוב גם שוקלת להוציא את כל תוכני הילדים מהאתר והאפליקציה הראשיים ליוטיוב קידס. (צעד שספק אם הוא ישים). ביוטיוב נשמעים גם קולות שקוראים להפסיק את פעילות המלצות וההפעלה האוטומטית של סרטונים לילדים, כדי להפחית חשיפה לסרטונים לא רצויים.
על רקע ביקורת רחבה יותר סביב הפצה לא מבוקרת של פייק ניוז, קונספירציות, תכנים אלימים ועוד, ייתכן שיוטיוב היא כיום נקודת התורפה של גוגל מבחינת ביקורת ציבורית, וכעת ההורים והקהל מקווים שרגולטורים יצליחו להניע את גוגל לפעולה.
מיוטיוב נמסר כי היא אינה מיועדת לילדים מתחת לגיל 13, וכי "יוטיוב קידס מושקת כרגע בשווקים חדשים, ואנחנו מקווים להשיקה בקרוב גם בישראל".
ארבע דרכים לשמירה על הילדים ביוטיוב
בנוסף לחינוך ולפיקוח אישי של ההורים, יש כמה פעולות טכניות שמומלץ לבצע בתפריט ההגדרות כדי להפחית את הסיכוי לחשיפת הילדים לתכנים קשים ובעייתיים ביוטיוב, וכדי למנוע מהם לבלות יותר מדי זמן מול סרטונים.
• הפעלת מצב סינון תוכן (Restricted Mode): הפעולה הבסיסית ביותר שיש לבצע כאשר מדובר בילד שצופה. ההפעלה נעשית דרך תפריט ההגדרות באתר או באפליקציה, ותמנע הצגת תכנים המוגדרים כמיועדים למבוגרים בלבד.
• הפסקת המלצות צפייה מערוצים בעייתיים: אם ראיתם שהילד נתקל בהמלצה מותאמת אישית של סרטון בעייתי, תוכלו לבחור שלא לקבל עוד המלצות לסרטונים מערוץ היוטיוב שיצר את הסרטון. לחצו על אייקון שלוש הנקודות שמופיע לצד הווידיאו בעמוד הבית או ברשימת הצפייה, ובחרו "אני לא רוצה לקבל המלצה על הערוץ".
• בטלו את ההפעלה האוטומטית: כברירת מחדל, ברגע שסרטון מסתיים מתחיל לפעול אחריו סרטון חדש באופן אוטומטי ומותאם אישית. ניתן להפסיק זאת: באפליקציה, בטלו בתפריט ההגדרות את האפשרות "הפעלה אוטומטית של הסרטון הבא"; באתר, כבו את האפשרות "הפעלה אוטומטית" (Autoplay) שמופיע לצד הסרטון ומעל לרשימת הצפייה.
• הגבילו את זמן המסך של הילדים: כלים של גוגל ואפל מאפשרים להורים לפקח מרחוק על הזמן שהילדים מקדישים לשימוש בסמארטפון, ובמקרה הצורך לקצוב זמן שימוש באפליקציות ולהטיל הגבלות שונות. אפשר לעשות זאת בעזרת אפליקציית Google Family Link (אנדרואיד ואייפון) של גוגל, שיש להתקין במכשירים של הילד ושל ההורה. באייפון, הפעילו את הפיצ'ר "זמן מסך למשפחה": היכנסו להגדרות, בחרו זמן מסך, בחרו הגדר זמן מסך למשפחה, והגדירו את המכשירים של ההורה והילדים.